της Σοφίας Γρηγορίου *

«Η ιστορία γράφεται από τους νικητές αλλά προβάλλεται από τους σκηνοθέτες»
Σε κάθε εποχή, η εικόνα υπήρξε κάτι περισσότερο από μια αισθητική αναπαράσταση της πραγματικότητας. Υπήρξε εργαλείο εξουσίας, πεδίο αντίστασης, μηχανισμός ελέγχου και ταυτόχρονα ένας καθρέφτης του συλλογικού φαντασιακού. Ο κινηματογράφος, ως το πιο «λαϊκό» από τα μεγάλα καλλιτεχνικά μέσα του 20 ου αιώνα, δεν ξέφυγε ποτέ από τον πολιτικό του ρόλο- ακόμα και όταν προσποιούνταν ότι δεν έχει κανέναν.

Η ίδια η κατασκευή της εικόνας ενέχει ήδη μια πολιτική απόφαση. Από τα προπαγανδιστικά φιλμ του ναζιστικού καθεστώτος μέχρι τα ντοκιμαντέρ της σοβιετικής Avant-Garde, η εικόνα λειτουργεί ως επιτελεστική πράξη. Ο υπουργός προπαγάνδας Γιόζεφ Γκέμπελς, είχε κατανοήσει από νωρίς τη δύναμη του κινηματογράφου και τον χρησιμοποιούσε στρατηγικά. Οι ταινίες αυτές δεν είχαν απλώς ενημερωτικό ή ψυχαγωγικό χαρακτήρα, αλλά χρησιμοποιούνταν για την επιβολή συγκεκριμένης κοσμοαντίληψης, συχνά με υπόγειους και συναισθηματικά φορτισμένους τρόπους. Αν και δεν έπεισαν όλο τον πληθυσμό, συνέβαλαν σε μεγάλο βαθμό στη παθητική αποδοχή ή και στήριξη των ναζιστικών εγκλημάτων. 

Η κινηματογραφική ματιά δεν είναι ποτέ ουδέτερη. Δεν υπάρχει «αντικειμενική» εικόνα. Υπάρχει μόνο επιλεγμένη εστίαση. Το βλέμμα του σκηνοθέτη γίνεται πολιτική πράξη- είτε το αναγνωρίζει, είτε όχι.
Η δύναμη της εικόνας δεν περιορίζεται στο παρόν. Επεμβαίνει και στο παρελθόν, κατασκευάζοντας αυτό που αποκαλούμε «συλλογική μνήμη». Η μνήμη ανακαλείται, επιλέγεται, λογοκρίνεται και ο κινηματογράφος σαν τέχνη ή βιομηχανία, γίνεται το φίλτρο μέσα από το οποίο διασώζονται τα πολιτικά γεγονότα.

Στη σημερινή εποχή των social media, των memes, των livestreams και της συνεχούς αναπαραγωγής οπτικού υλικού, η πολιτική λειτουργία της εικόνας γίνεται ακόμα πιο περίπλοκη. Η αλήθεια είναι μονταρισμένη. Η κάμερα του κινητού που καταγράφει την καταστολή, το Τικ Τοκ βίντεο που σατιρίζει τον φασισμό, το ντοκιμαντέρ μικρού μήκους ενός φοιτητή που αποτυπώνει τη βία στο χώρο του πανεπιστημίου- όλα αυτά είναι μορφές αντίστασης αλλά και αντικείμενα χειραγώγησης.

Το βλέμμα του θεατή είναι πολιτικό όσο και του δημιουργού. Σε έναν κόσμο γεμάτο εικόνες η κριτική σκέψη γίνεται η μόνη πραγματική μορφή ελευθερίας. Ο κινηματογράφος δεν είναι ποτέ
απολιτικός. Είναι ο τρόπος με τον οποίο βλέπουμε τον κόσμο και αυτός ο τρόπος είναι πάντα διαμεσολαβημένος, φορτισμένος, ενεργός.

Η εικόνα δεν είναι απλώς αυτό που βλέπουμε. Είναι αυτό που μας κάνει να θυμόμαστε, να φοβόμαστε, να ελπίζουμε, να ξεχνάμε. 
Σε κάθε καρέ, σε κάθε κάδρο, υπάρχει μία απόφαση- κάθε απόφαση είναι πολιτική.



* Η Σοφία Γρηγορίου  είναι φοιτήτρια στο Τμήμα Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Axact

Ακτιβιστής

Μπορείτε να επικοινωνήσετε σχετικά με το παρόν άρθρο ή οτιδήποτε σχετίζεται με την ιστοσελίδα του "ακτιβιστή" ή ακόμη και για άρθρα ή απόψεις σας που επιθυμείτε να δημοσιεύσουμε στο email: chrivanovits@gmail.com

Προσθέσετε το σχόλιό σας:

0 comments:

Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.