ΚΟΙΝΩΝΙΑ






Η «Ελπίδα για τη Δημοκρατία» δεν γεννήθηκε μέσα σε ένα συνηθισμένο πολιτικό κενό. Δεν εμφανίστηκε ως ακόμη ένα κόμμα που προσπαθεί να βρει χώρο ανάμεσα σε φθαρμένα σχήματα, παλιές ταμπέλες και εκλογικούς μηχανισμούς. Γεννήθηκε από μια πληγή. Από την τραγωδία των Τεμπών. Από την απαίτηση για αλήθεια. Από την κοινωνική οργή απέναντι στην ατιμωρησία. Από την ανάγκη ενός μεγάλου τμήματος της κοινωνίας να πιστέψει ότι η πολιτική μπορεί ακόμη να σημαίνει δικαιοσύνη, ευθύνη και αξιοπρέπεια.

Στο πρόσωπο της Μαρίας Καρυστιανού συμπυκνώθηκε ένα σπάνιο πολιτικό και ηθικό κεφάλαιο. Δεν πρόκειται για επαγγελματία πολιτικό. Η δημόσια δύναμή της δεν προήλθε από κομματικά γραφεία, από μηχανισμούς, από οικογενειακές δυναστείες ή από επικοινωνιακή κατασκευή. Προήλθε από έναν αγώνα που πολλοί άνθρωποι αναγνώρισαν ως δίκαιο, καθαρό και αναγκαίο.

Αυτό ακριβώς κάνει την παρούσα στιγμή τόσο κρίσιμη.

Διότι όταν ένα κίνημα γεννιέται με την υπόσχεση ότι θα επιστρέψει την πολιτική στους πολίτες, δεν κρίνεται μόνο από τα λόγια του. Κρίνεται κυρίως από τον τρόπο που οργανώνεται. Από το πώς παίρνει αποφάσεις. Από το αν ακούει τα μέλη του. Από το αν φοβάται ή εμπιστεύεται τη βάση του. Από το αν μοιράζει την ευθύνη ή τη συγκεντρώνει. Από το αν παράγει θεσμούς ή αυλές.

Και εδώ βρίσκεται το πρώτο μεγάλο τεστ της «Ελπίδας».



Η υπόσχεση: ένα Κίνημα Πολιτών, όχι ένας ακόμη μηχανισμός

Η ιδρυτική διακήρυξη της «Ελπίδας για τη Δημοκρατία – Μαρία Καρυστιανού / Ανεξάρτητο Κίνημα Πολιτών» περιγράφει ένα εγχείρημα που γεννήθηκε μέσα από την κοινωνία. Μιλά για απλούς πολίτες, για διαφάνεια, για κράτος δικαίου, για αξιοπρέπεια, για δικαιοσύνη, για συμμετοχή, για μια πολιτική που δεν θα υπηρετεί τους λίγους αλλά το κοινό καλό.

Η επίσημη ιστοσελίδα της κίνησης μιλά επίσης για ενεργή συμμετοχή, για υποβολή προτάσεων, για τοπικές ομάδες, για μέλη που δεν θα είναι απλοί θεατές αλλά συμμέτοχοι στη διαμόρφωση μιας νέας πολιτικής κατεύθυνσης.

Αυτή είναι η δημόσια υπόσχεση.

Όμως κάθε υπόσχεση αυτού του είδους έχει ένα σκληρό πρακτικό ερώτημα: πώς ακριβώς γίνεται πράξη;

Η δημοκρατία δεν γεννιέται επειδή αναφέρεται σε μια διακήρυξη. Δεν υπάρχει επειδή υπάρχει ως λέξη σε μια ομιλία. Δεν κατοχυρώνεται επειδή ένα κίνημα δηλώνει ότι ανήκει στους πολίτες. Η δημοκρατία υπάρχει μόνο όταν ο πολίτης διαθέτει πραγματικό δικαίωμα συμμετοχής, πρότασης, ελέγχου, ψήφου, λογοδοσίας και παρέμβασης.

Αν αυτά δεν υπάρχουν, τότε η «βάση» γίνεται διακοσμητική λέξη.



Η αποχώρηση Κοκοτσάκη ως σύμπτωμα βαθύτερης κρίσης

Η ανοιχτή επιστολή αποχώρησης του Βασίλη Κοκοτσάκη δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί ως ένα απλό προσωπικό επεισόδιο. Ούτε πρέπει να χρησιμοποιηθεί ως αφορμή για εύκολη ανθρωποφαγία ή εσωτερικό κανιβαλισμό. Η αξία της βρίσκεται αλλού: φέρνει στην επιφάνεια ένα πρόβλημα που συναντάται σχεδόν σε κάθε νέα πολιτική προσπάθεια με κινηματικό χαρακτήρα.

Σύμφωνα με όσα καταγγέλλει, υπήρξαν σοβαρές οργανωτικές ελλείψεις, προτάσεις που δεν συζητήθηκαν ουσιαστικά, απουσία θεσμικού πλαισίου, ασάφεια για τις τοπικές ομάδες, έλλειψη συλλογικών διαδικασιών και συγκέντρωση αποφάσεων σε περιορισμένο αριθμό προσώπων.

Αυτά είναι βαριά πολιτικά σημεία. Δεν πρέπει να αντιμετωπιστούν ούτε με θυμό ούτε με σιωπή. Πρέπει να εξεταστούν.

Όχι για να διαλυθεί η «Ελπίδα», αλλά για να σωθεί από τον μεγαλύτερο κίνδυνο που απειλεί κάθε κίνημα πολιτών: να γίνει τελικά αυτό που γεννήθηκε για να πολεμήσει.

Η πιο κρίσιμη φράση που αναδύεται από αυτή την κρίση είναι απλή: ένα κίνημα που γεννήθηκε από την απαίτηση των πολιτών για δημοκρατία δεν μπορεί να αρνείται την εφαρμογή της δημοκρατίας στο εσωτερικό του.

Αν το κάνει, τότε το πρόβλημα δεν είναι τεχνικό. Είναι υπαρξιακό.



Το παράδοξο των νέων κινημάτων: γεννιούνται από κάτω, οργανώνονται από πάνω

Η πολιτική ιστορία είναι γεμάτη από κινήματα που ξεκίνησαν από αυθεντική κοινωνική ανάγκη και στη συνέχεια παγιδεύτηκαν σε κλειστούς κύκλους. Στην αρχή υπάρχει ενθουσιασμός, αυθορμητισμός, εμπιστοσύνη, εθελοντισμός, θυσία χρόνου και προσωπικής ενέργειας. Οι άνθρωποι εμφανίζονται επειδή πιστεύουν. Δεν ζητούν αξιώματα. Δεν κυνηγούν καρέκλες. Δεν θέλουν μερίδιο εξουσίας για τον εαυτό τους. Θέλουν να βοηθήσουν.

Αλλά ακριβώς εκεί γεννιέται το πρώτο οργανωτικό κενό.

Όταν δεν υπάρχουν κανόνες, όταν δεν υπάρχουν σαφείς αρμοδιότητες, όταν δεν υπάρχει δημόσιο οργανωτικό σχέδιο, όταν δεν είναι γνωστό ποιος αποφασίζει και με ποια νομιμοποίηση, τότε το κενό δεν μένει άδειο. Το γεμίζουν οι πιο κοντινοί στο κέντρο. Οι πιο διαθέσιμοι. Οι πιο δικτυωμένοι. Οι πιο ικανοί να επηρεάζουν την πρόσβαση στην ηγεσία.

Έτσι σχηματίζεται αυτό που στην πολιτική γλώσσα ονομάζεται «αυλή».

Η αυλή δεν χρειάζεται πάντα τίτλους. Δεν χρειάζεται εκλογή. Δεν χρειάζεται καταστατική πρόβλεψη. Αρκεί να έχει πρόσβαση. Αρκεί να μπορεί να φιλτράρει πληροφορίες, να ελέγχει ροές, να καθυστερεί απαντήσεις, να απομονώνει φωνές, να διαμορφώνει εντυπώσεις, να λέει ποιος είναι «χρήσιμος» και ποιος «προβληματικός».

Αυτός είναι ο πιο ύπουλος μηχανισμός εξουσίας: δεν εμφανίζεται ως εξουσία. Εμφανίζεται ως «συντονισμός».



Το σκληρό ερώτημα προς τη Μαρία Καρυστιανού

Η Μαρία Καρυστιανού βρίσκεται σήμερα μπροστά σε ένα ερώτημα που δεν μπορεί να αποφύγει.

Γνωρίζει τι συμβαίνει πραγματικά στο εσωτερικό του εγχειρήματος; Έχει πλήρη εικόνα για το πώς αισθάνονται οι τοπικές ομάδες, τα μέλη, οι άνθρωποι που προσφέρθηκαν να βοηθήσουν; Γνωρίζει ποιες προτάσεις κατατέθηκαν και ποιες δεν απαντήθηκαν; Γνωρίζει αν γύρω της έχει δημιουργηθεί ένας κύκλος που προστατεύει το κέντρο, αλλά ταυτόχρονα απομακρύνει τη βάση;

Και αν το γνωρίζει, έχει αντιληφθεί πόσο σοβαρή είναι η κατάσταση;

Αυτές οι ερωτήσεις δεν τίθενται ως επίθεση. Το αντίθετο. Τίθενται ακριβώς επειδή η δημόσια παρουσία της Μαρίας Καρυστιανού έχει ακόμη τη δύναμη να λειτουργήσει διορθωτικά. Αν το εγχείρημα έχει πάρει λάθος οργανωτική κατεύθυνση, εκείνη είναι η μόνη που μπορεί να κάνει μια μεγάλη κίνηση επαναφοράς.

Όμως αυτή η κίνηση δεν μπορεί να είναι επικοινωνιακή. Δεν αρκεί μια δήλωση ενότητας. Δεν αρκεί μια γενική αναφορά στη συμμετοχή. Δεν αρκεί ένα κάλεσμα εγγραφών.

Χρειάζεται μεταφορά πραγματικής δύναμης προς τα μέλη.

Η Μαρία Καρυστιανού έχει ήδη αποδείξει ότι μπορεί να εμπνεύσει. Το δύσκολο τώρα είναι να αποδείξει ότι μπορεί να αυτοπεριορίσει την προσωπική πολιτική ισχύ της υπέρ μιας συλλογικής δημοκρατικής αρχιτεκτονικής. Αυτό είναι το πραγματικό τεστ ηγεσίας. Όχι να συγκεντρώνεις εμπιστοσύνη, αλλά να τη μετατρέπεις σε θεσμούς που δεν εξαρτώνται μόνο από εσένα.



Γιατί οι κλειστοί κύκλοι φοβούνται το απλό μέλος

Σε κάθε συγκεντρωτική δομή υπάρχει ένας κρυφός φόβος: ο απλός άνθρωπος.

Όχι επειδή το απλό μέλος είναι εχθρός. Αλλά επειδή είναι απρόβλεπτο. Μπορεί να ρωτήσει. Μπορεί να ζητήσει πρακτικά. Μπορεί να απαιτήσει εξηγήσεις. Μπορεί να ζητήσει ψηφοφορία. Μπορεί να θυμίσει στην ηγεσία τις αρχικές της δεσμεύσεις. Μπορεί να συνδεθεί με άλλα μέλη και να μετατρέψει την παθητική δυσαρέσκεια σε οργανωμένη δημοκρατική απαίτηση.

Αυτό φοβούνται οι μηχανισμοί: όχι τη διάλυση, αλλά τη λογοδοσία.

Γι’ αυτό πολλές φορές η συμμετοχή υμνείται ρητορικά αλλά περιορίζεται πρακτικά. Τα μέλη καλούνται να εγγραφούν, να χειροκροτήσουν, να στηρίξουν, να μοιράσουν υλικό, να υπερασπιστούν δημόσια την κίνηση. Όταν όμως ζητούν ουσιαστική συμμετοχή στη διαμόρφωση αποφάσεων, τότε αρχίζουν οι καθυστερήσεις, οι σιωπές, οι αοριστίες και οι παραπομπές στο μέλλον.

Αυτή είναι η παθολογία που διαλύει τα κινήματα από μέσα.

Δεν τα διαλύουν πάντα οι αντίπαλοι. Συχνά τα διαλύει η αδυναμία τους να εμπιστευτούν τους δικούς τους ανθρώπους.



Το «σιδερένιο» πρόβλημα της οργάνωσης

Ο Robert Michels είχε περιγράψει ήδη από τις αρχές του 20ού αιώνα τη γνωστή «σιδερένια νομοτέλεια της ολιγαρχίας»: όσο μια οργάνωση μεγαλώνει, τόσο τείνει να παράγει γραφειοκρατία, ειδικούς, κέντρα πληροφόρησης και μικρές ηγετικές ομάδες που αποκτούν πραγματικό έλεγχο πάνω στο σώμα των μελών.

Η θεωρία αυτή δεν σημαίνει ότι κάθε δημοκρατική προσπάθεια είναι καταδικασμένη. Σημαίνει όμως ότι καμία δημοκρατική προσπάθεια δεν επιβιώνει μόνο με καλές προθέσεις.

Η ολιγαρχία δεν αρχίζει πάντα με κακή πρόθεση. Συχνά αρχίζει με πρακτικές δικαιολογίες: «πρέπει να τρέξουμε», «δεν υπάρχει χρόνος», «η βάση δεν είναι ακόμη έτοιμη», «θα τα συζητήσουμε αργότερα», «τώρα προέχει η μάχη», «δεν πρέπει να βγουν διαφωνίες προς τα έξω».

Και έτσι, βήμα βήμα, το προσωρινό γίνεται μόνιμο. Η εξαίρεση γίνεται μέθοδος. Η σιωπή γίνεται κανόνας. Η ηγετική ευκολία γίνεται οργανωτική κουλτούρα.

Αυτός είναι ο λόγος που κάθε κίνημα πολιτών χρειάζεται από την πρώτη ημέρα θεσμούς. Όχι όταν μεγαλώσει. Όχι όταν μπει στη Βουλή. Όχι όταν πλησιάσουν εκλογές. Από την αρχή.

Γιατί μετά είναι αργά. Όταν οι άτυπες εξουσίες εδραιωθούν, πολύ δύσκολα παραχωρούν χώρο.



Η Κρήτη ως θετικό παράδειγμα: δύναμη μέσω ελευθερίας

Μέσα σε αυτή τη δύσκολη εικόνα υπάρχει ένα σημείο που αξίζει ιδιαίτερη προσοχή: η Κρήτη.

Σύμφωνα με την εμπειρία που αναδεικνύεται από ανθρώπους που παρακολούθησαν την οργανωτική ανάπτυξη της κίνησης, η Κρήτη φαίνεται να εξελίχθηκε σε μία από τις πιο δυναμικές τοπικές ενότητες όχι επειδή ελέγχθηκε ασφυκτικά από πάνω, αλλά επειδή της δόθηκε χώρος. Επειδή άνθρωποι αφέθηκαν να οργανωθούν. Επειδή η τοπική κοινότητα δεν αντιμετωπίστηκε ως εκτελεστικό παράρτημα, αλλά ως ζωντανός πυρήνας.

Αυτό δεν είναι λεπτομέρεια. Είναι μάθημα.

Μια πραγματική βάση δεν χτίζεται με εντολές. Χτίζεται με εμπιστοσύνη, ευθύνη και καθαρούς κανόνες. Όταν οι άνθρωποι αισθάνονται ότι έχουν πραγματικό χώρο, αναλαμβάνουν ευθύνη. Όταν νιώθουν ότι απλώς χρησιμοποιούνται ως αριθμός, αποσύρονται. Όταν βλέπουν ότι η γνώμη τους καταγράφεται αλλά δεν μετρά, χάνουν την πίστη τους. Όταν όμως τους δίνεται η δυνατότητα να δημιουργήσουν, τότε η ενέργεια πολλαπλασιάζεται.

Η Κρήτη μπορεί να γίνει εργαστήριο. Όχι εξαίρεση.

Αν εκεί λειτούργησε ένα πιο ελεύθερο μοντέλο, τότε αυτό πρέπει να μελετηθεί, να καταγραφεί και να επεκταθεί. Ποιες διαδικασίες βοήθησαν; Πώς οργανώθηκαν οι άνθρωποι; Πώς επικοινώνησαν; Πώς μοιράστηκαν ευθύνες; Πώς απέφυγαν τον ασφυκτικό έλεγχο; Πώς δημιουργήθηκε εμπιστοσύνη;

Αυτές είναι οι ερωτήσεις που πρέπει να απασχολήσουν κάθε σοβαρή οργανωτική συζήτηση.



Η βάση δεν πρέπει να περιμένει άδεια για να υπάρξει

Το άρθρο αυτό δεν απευθύνεται μόνο στη Μαρία Καρυστιανού. Απευθύνεται εξίσου στα μέλη και στους φίλους της «Ελπίδας για τη Δημοκρατία».

Αν οι πολίτες περιμένουν παθητικά να τους δοθεί δημοκρατία από πάνω, τότε έχουν ήδη αποδεχθεί το παλιό μοντέλο. Η δημοκρατία δεν χαρίζεται. Απαιτείται, οργανώνεται, κατοχυρώνεται και ασκείται.

Τα μέλη της «Ελπίδας» δεν πρέπει να αρκεστούν στον ρόλο του υποστηρικτή. Αν το κίνημα ανήκει πραγματικά στους πολίτες, τότε οι πολίτες οφείλουν να ζητήσουν θεσμικά κατοχυρωμένο ρόλο.Να ζητήσουν γενικές συνελεύσεις.
Να ζητήσουν δημόσιο οργανωτικό σχέδιο.
Να ζητήσουν συμμετοχή στη διαμόρφωση του καταστατικού.
Να ζητήσουν δικαίωμα πρότασης.
Να ζητήσουν δικαίωμα ψήφου.
Να ζητήσουν εκλεγμένους και ανακλητούς συντονιστές.
Να ζητήσουν πρακτικά αποφάσεων.
Να ζητήσουν διαφανές μητρώο προτάσεων.
Να ζητήσουν σαφείς αρμοδιότητες για τις τοπικές ομάδες.
Να ζητήσουν κανόνες σύγκρουσης συμφερόντων.
Να ζητήσουν οικονομική διαφάνεια.
Να ζητήσουν μηχανισμό εσωτερικής διαμεσολάβησης για συγκρούσεις.
Να ζητήσουν χρονοδιάγραμμα θεσμικής συγκρότησης.

Αυτά δεν είναι διασπαστικές απαιτήσεις. Είναι όροι επιβίωσης.

Διότι ένα κίνημα πολιτών που φοβάται τις απαιτήσεις των πολιτών του δεν είναι κίνημα πολιτών. Είναι μηχανισμός που δανείζεται τη γλώσσα της βάσης.



Η αναγκαία δημοκρατική αρχιτεκτονική

Αν η «Ελπίδα» θέλει να γίνει κάτι θεμελιωδώς διαφορετικό, χρειάζεται άμεση οργανωτική επανεκκίνηση. Όχι με όρους κρίσης, αλλά με όρους ωριμότητας.

Πρώτον, χρειάζεται προσωρινό δημοκρατικό πλαίσιο λειτουργίας. Ένα μεταβατικό καταστατικό που θα ορίζει καθαρά ποιος αποφασίζει, πώς αποφασίζει, πώς ελέγχεται και πώς ανακαλείται.

Δεύτερον, χρειάζεται θεσμική κατοχύρωση των τοπικών ομάδων. Οι τοπικές ομάδες δεν μπορούν να είναι απλώς δίκτυα εθελοντών. Πρέπει να έχουν δικαιώματα, αρμοδιότητες, συνελεύσεις, εκλεγμένους συντονιστές, υποχρέωση τήρησης πρακτικών και δικαίωμα υποβολής προτάσεων στην κεντρική διαδικασία.

Τρίτον, χρειάζεται δημόσιο μητρώο προτάσεων. Κάθε πρόταση μέλους ή τοπικής ομάδας πρέπει να καταγράφεται, να λαμβάνει αριθμό, να φαίνεται σε ποιο στάδιο βρίσκεται, ποιος την εξετάζει και ποια απόφαση ελήφθη. Η σιωπή δεν μπορεί να είναι μέθοδος διοίκησης.

Τέταρτον, χρειάζεται διαχωρισμός ανάμεσα στο πολιτικό πρόσωπο και στην οργανωτική εξουσία. Η Μαρία Καρυστιανού μπορεί να παραμείνει το κεντρικό δημόσιο πρόσωπο του εγχειρήματος. Αλλά η οργάνωση δεν μπορεί να εξαρτάται από προσωπική πρόσβαση σε εκείνη. Χρειάζονται όργανα, κανόνες και λογοδοσία.

Πέμπτον, χρειάζεται ψηφιακή πλατφόρμα συμμετοχής με καθαρούς κανόνες. Όχι χαοτικές συνομιλίες, όχι ανεξέλεγκτα κοινωνικά δίκτυα, όχι άτυπες ομάδες που λειτουργούν ως υποκατάστατο θεσμών. Χρειάζεται οργανωμένη διαδικασία προτάσεων, διαβούλευσης, αξιολόγησης και ψηφοφορίας.

Έκτον, χρειάζεται αρχή περιορισμένης θητείας και εναλλαγής ρόλων. Όποιος συντονίζει δεν πρέπει να κατέχει μόνιμα τη θέση. Η εξουσία που δεν εναλλάσσεται γίνεται ιδιοκτησία.

Έβδομον, χρειάζεται δημόσια δέσμευση ότι το τελικό καταστατικό δεν θα συνταχθεί πίσω από κλειστές πόρτες, αλλά θα συνδιαμορφωθεί από τη βάση.

Αυτά είναι τα ελάχιστα.



Η κρίση ως ευκαιρία

Κάθε νέα πολιτική προσπάθεια κάποια στιγμή συναντά τον καθρέφτη της. Για την «Ελπίδα», αυτός ο καθρέφτης ήρθε νωρίς. Ίσως πολύ νωρίς. Αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό.

Το χειρότερο θα ήταν να εμφανιστούν αυτά τα προβλήματα αργότερα, όταν οι μηχανισμοί θα είχαν ήδη παγιωθεί, όταν οι άνθρωποι θα είχαν κουραστεί, όταν η απογοήτευση θα είχε γίνει σιωπηλή αποχώρηση.

Τώρα υπάρχει ακόμη χρόνος.

Υπάρχει χρόνος για γενναία διόρθωση. Υπάρχει χρόνος για άνοιγμα. Υπάρχει χρόνος για θεσμούς. Υπάρχει χρόνος για να γίνει η βάση πραγματικός συνιδιοκτήτης του εγχειρήματος.

Αλλά ο χρόνος δεν είναι απεριόριστος.

Οι άνθρωποι που προσέρχονται σε τέτοιες κινήσεις φέρνουν μαζί τους κάτι πολύτιμο: εμπιστοσύνη. Και η εμπιστοσύνη, όταν πληγωθεί, δεν επιστρέφει εύκολα. Ιδίως σε μια κοινωνία που έχει προδοθεί πολλές φορές από πολιτικά σχήματα που υποσχέθηκαν συμμετοχή και παρήγαγαν μηχανισμούς.

Γι’ αυτό η σημερινή στιγμή είναι τόσο σοβαρή.

Δεν αρκεί η «Ελπίδα» να πείσει ότι έχει δίκιο απέναντι στο παλιό σύστημα. Πρέπει να πείσει ότι δεν θα το αναπαράγει στο εσωτερικό της.



Το πραγματικό στοίχημα: όχι απλώς να κερδίσει, αλλά να μη μοιάσει σε αυτό που πολεμά

Η φράση «για να αλλάξεις τα πράγματα χρειάζεσαι εξουσία» μπορεί να είναι πολιτικά κατανοητή. Κανείς δεν αλλάζει θεσμούς μόνο με ευχές. Κανείς δεν αναμετριέται με ένα βαθύ σύστημα χωρίς πολιτική δύναμη.

Το ερώτημα όμως είναι: τι είδους εξουσία;

Εξουσία συγκεντρωμένη γύρω από πρόσωπα; Ή εξουσία μοιρασμένη σε θεσμούς και πολίτες;

Εξουσία που ζητά εμπιστοσύνη χωρίς έλεγχο; Ή εξουσία που αποδέχεται λογοδοσία;

Εξουσία που χειρίζεται τη βάση ως εκλογικό σώμα; Ή εξουσία που τη μετατρέπει σε ζωντανό πολιτικό υποκείμενο;

Εδώ θα κριθεί η «Ελπίδα».

Διότι το παλιό σύστημα δεν νικά πάντα τους αντιπάλους του καταστρέφοντάς τους. Συχνά τους νικά μεταμορφώνοντάς τους σε αντίγραφά του. Τους κάνει να πιστεύουν ότι για να το αντιμετωπίσουν πρέπει να χρησιμοποιήσουν τις ίδιες μεθόδους: συγκέντρωση, έλεγχο, σιωπή, εσωτερικές ισορροπίες, πρόσβαση, αυλές, μηχανισμούς.

Αυτός είναι ο πραγματικός βάλτος.

Και όποιος μπει σε αυτόν δύσκολα βγαίνει καθαρός.



Ένα κάλεσμα προς τη Μαρία Καρυστιανού

Η Μαρία Καρυστιανού έχει ακόμη τη δυνατότητα να κάνει κάτι που σπάνια κάνουν οι πολιτικοί αρχηγοί: να ανοίξει η ίδια την εξουσία πριν της την αφαιρέσει η κρίση.

Να καλέσει τα μέλη σε πραγματική οργανωτική συνέλευση.

Να ζητήσει από όλες τις τοπικές ομάδες να καταθέσουν προτάσεις.

Να δεσμευθεί ότι το καταστατικό θα συνδιαμορφωθεί από τη βάση.

Να δημοσιεύσει προσωρινό πλαίσιο λειτουργίας.

Να αναγνωρίσει ότι η συμμετοχή δεν είναι κίνδυνος, αλλά προϋπόθεση.

Να αποδείξει ότι δεν φοβάται τα μέλη της.

Αν το κάνει, δεν θα αποδυναμωθεί. Θα ισχυροποιηθεί. Διότι η αυθεντική ηγεσία δεν μικραίνει όταν μοιράζει ευθύνη. Μεγαλώνει.

Η ιστορική ευκαιρία της δεν είναι απλώς να δημιουργήσει κόμμα. Είναι να αποδείξει ότι μια χαρισματική δημόσια παρουσία μπορεί να γεννήσει θεσμούς που δεν εξαρτώνται από το χάρισμα.

Αυτό θα ήταν πραγματικά νέο.



Ένα κάλεσμα προς τα μέλη

Τα μέλη της «Ελπίδας» δεν πρέπει να περιμένουν να λυθούν όλα από πάνω. Αν πράγματι πιστεύουν σε ένα κίνημα πολιτών, πρέπει να συμπεριφερθούν ως πολίτες και όχι ως οπαδοί.

Να οργανωθούν.

Να συζητήσουν.

Να καταγράψουν προτάσεις.

Να απαιτήσουν απαντήσεις.

Να ζητήσουν θεσμούς.

Να προστατεύσουν το εγχείρημα από τους μηχανισμούς πριν οι μηχανισμοί το καταπιούν.

Δεν χρειάζεται εχθρότητα. Δεν χρειάζεται εσωτερικός πόλεμος. Δεν χρειάζεται προσωπική επίθεση. Χρειάζεται δημοκρατική επιμονή.

Η βάση δεν πρέπει να καταστρέψει την «Ελπίδα». Πρέπει να την πάρει στα σοβαρά.

Και το να παίρνεις στα σοβαρά ένα κίνημα πολιτών σημαίνει να μη δέχεσαι να λειτουργεί χωρίς πολίτες.



Από την ελπίδα στην πράξη

Η «Ελπίδα για τη Δημοκρατία» βρίσκεται σήμερα σε ένα σταυροδρόμι.

Μπορεί να γίνει ακόμη ένα κόμμα με ωραία λόγια, ισχυρό σύμβολο και κλειστή λειτουργία. Μπορεί να απορροφηθεί από τους ίδιους κανόνες που διέλυσαν την εμπιστοσύνη των πολιτών στην πολιτική. Μπορεί να χαθεί στον βάλτο των κλειστών κύκλων, των προσωπικών ισορροπιών και της αδιαφανούς οργάνωσης.

Ή μπορεί να κάνει κάτι πολύ πιο δύσκολο.

Να χτίσει πραγματική εσωτερική δημοκρατία.

Να μετατρέψει τα μέλη σε δύναμη.

Να δώσει στις τοπικές ομάδες θεσμική υπόσταση.

Να κάνει την Κρήτη όχι εξαίρεση, αλλά παράδειγμα.

Να αποδείξει ότι ο αγώνας για δικαιοσύνη δεν σταματά στα Τέμπη, αλλά συνεχίζεται στον τρόπο με τον οποίο οργανώνουμε την ίδια την πολιτική.

Η Μαρία Καρυστιανού έχει μπροστά της μια απόφαση που μπορεί να καθορίσει όχι μόνο την πορεία της «Ελπίδας», αλλά και το αν στην Ελλάδα μπορεί να υπάρξει ξανά ένα κίνημα που να ανήκει πραγματικά στους πολίτες.

Το ερώτημα δεν είναι αν η «Ελπίδα» θα αποκτήσει μέλη.

Το ερώτημα είναι αν τα μέλη θα αποκτήσουν δύναμη.

Γιατί μόνο τότε η Ελπίδα δεν θα είναι απλώς όνομα.

Θα είναι πράξη.


Georgios M.

πηγή



Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου




Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Επανομής μάς προσκαλεί σε μια μαγευτική βραδιά γεμάτη μελωδίες, φως και θαλασσινή αύρα!

Το Σάββατο 27 Ιουνίου, ώρα 9:00 μ.μ. στην Παραλία Επανομής.

Τραγουδούν οι σολίστ Εύη Σιαμάντα & Μανώλης Χατζημανώλης, μαζί με τη Μικτή Χορωδία του Πολιτιστικού Συλλόγου Επανομής υπό τη διεύθυνση της Ευτυχίας Βογιατζή.

Είσοδος ελεύθερη – Ελάτε να επαναφέρουμε μνήμες από «τόσα καλοκαίρια» με τη μουσική του Μίμη Πλέσσα!


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου




Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Απογευματινή πυρκαγιά που ξεκίνησε από τα τσαΐρια γέμισε με μαύρους καπνούς την Περαία και ανάγκασε την Πολιτική Προστασία να στείλει επείγουσα ειδοποίηση με το 112 στα κινητά κατοίκων της Περαίας.
Συνιστούσε στους κατοίκους να μείνουν στα σπίτια με κλειστά παράθυρα, προφανώς για την αποφυγή κινδύνων αναπνευστικών προβλημάτων, ιδιαίτερα σε πάσχοντες και ηλικιωμένους.

Το πρόβλημα με την καύση καλωδίων από τους ρομά προφανώς συνεχίζεται παρά τις προσπάθειες των δημοτικών αρχών. Εικάζουμε πως προήλθε από εκεί παρ'ότι δεν έχει υπάρξει επίσημη ενημέρωση από την Πυροσβεστική Υπηρεσία που επιλαμβάνεται της κατάσβεσης της φωτιάς.


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Επιτυχία σημείωσε η χθεσινή 2η συνάντηση στον Δήμο Θερμαϊκού, φίλων και υποστηρικτών της ΕΛΠΙΔΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ - ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΥΣΤΙΑΝΟΥ που έγινε στην Περαία.
Η μεγάλη προσέλευση καθώς και η ενθουσιώδης ενεργητική συμμετοχή πιστοποίησαν την τεράστια αποδοχή που συγκεντρώνει το κίνημα των Ανεξάρτητων Πολιτών της Μαρίας Καρυστιανού.
Παραβρέθηκαν και χαιρέτισαν μέλη του Συντονιστικού Κεντρικής Μακεδονίας, Θεσσαλονίκης και Β' Θεσσαλονίκης.
Μίλησαν πολλοί από τους παρισταμένους, από όλες τις περιοχές του Θερμαϊκού.

Ο φιλόξενος χώρος του Antico cafe - bistrot αποδείχθηκε μικρός.

Η συνάντηση εξουσιοδότησε τη Συντονιστική Επιτροπή του πυρήνα να εκδώσει ψήφισμα για τη σχεδιαζόμενη αμμοληψία 6 εκατομμυρίων κυβικών από το Φανάρι της Επανομής που το Υπουργείο Περιβάλλοντος ενέκρινε για την κατασκευή του 6ου Προβλήτα του ΟΛΘ. Και μάλιστα χωρίς να έχει προηγηθεί πλήρης Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την επιβάρυνση σε μια προστατευόμενη περιοχή από το δίκτυο Natura 2000.



Η επόμενη συνάντηση θα πραγματοποιηθεί σε δύο βδομάδες.



Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου


Τί γίνεται ρε παιδιά; Έτσι βγαίνουν οι βουλευτές από τη Νέα Δημοκρατία; Λαδώνουν (μόνο) τους ρομά για να τους ψηφίσουν; Έτσι βγαίνει ο Μητσοτάκης με 40%;

Και πώς αλήθεια, όπως λέει η πρώην βουλευτίνα της ΝΔ από τη Λάρισα, με τι θράσος ζητά πίσω χρήματα από τους ρομά στον καταυλισμό τους, όταν διαπίστωσε πως δεν πήρε τις αναμενόμενες ψήφους από αυτούς;

Και το σημαντικότερο:
Πώς θα έδινε λεφτά στο Μητσοτάκη για να τη βγάλει βουλευτίνα;
Έτσι γίνονται οι δουλειές στο σάπιο πολιτικό σύστημα;

Τί γίνεται ρε παιδιά;
Πόσο ακόμα θα ανεχθούμε τη σαπίλα και τη Μαφία.

Δείτε το αποκαλυπτικό βίντεο:


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

από το The Intel Drop /  reseauinternational.net 

Επιτρέψτε μου να είμαι απερίφραστος μαζί σας σήμερα.

Το μνημόνιο συνεννόησης 14 σημείων που συνήφθη μεταξύ του Ιράν και των Ηνωμένων Πολιτειών είναι ένα από τα πιο εξαιρετικά διπλωματικά έγγραφα που έχουν δημιουργηθεί ποτέ.

Διαβάστε προσεκτικά αυτά τα 14 σημεία. Στη συνέχεια, αναρωτηθείτε: ποιος κέρδισε αυτόν τον πόλεμο;

Οι δηλωμένοι στόχοι των Ηνωμένων Πολιτειών, όταν ξεκίνησαν την Επιχείρηση Epic Fury παράλληλα με το Σιωνιστικό καθεστώς που υποστηρίζουν στις 28 Φεβρουαρίου 2026, ήταν σαφείς: να καταστρέψουν οριστικά το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν, να εξαφανίσουν την πυραυλική του βιομηχανία, να εξουδετερώσουν την υποστήριξή του προς τις ομάδες αντίστασης σε όλη την περιοχή και -αν και αυτό δεν δηλώθηκε ποτέ επίσημα- να επιφέρουν αλλαγή καθεστώτος στην Τεχεράνη.

Κανένας από αυτούς τους στόχους δεν έχει επιτευχθεί. Κανένας.

Ο Ιρανός Ανώτατος Ηγέτης δολοφονήθηκε τις πρώτες ώρες της εκστρατείας. Το συμβατικό ναυτικό του καταστράφηκε σε μεγάλο βαθμό. Οι πυρηνικές του εγκαταστάσεις υπέστησαν σοβαρές ζημιές. Με βάση όλα τα μέτρα για την ακατέργαστη ισχύ πυρός, η Αμερική κέρδισε τη στρατιωτική μάχη.

Και όμως, να τι λέει στην πραγματικότητα η ειρηνευτική συμφωνία:

  1. Οι Ηνωμένες Πολιτείες δεσμεύονται να μην παρεμβαίνουν στις εσωτερικές υποθέσεις του Ιράν και να σέβονται την ιρανική κυριαρχία.
  2. Ο ναυτικός αποκλεισμός — το απόλυτο μέσο καταναγκασμού των Ηνωμένων Πολιτειών — πρέπει να αρθεί πλήρως.
  3. Οι αμερικανικές δυνάμεις πρέπει να αποσυρθούν από την περιοχή γύρω από το Ιράν.
  4. Όλες οι κυρώσεις που σχετίζονται με το πετρέλαιο και τα πετροχημικά αναστέλλονται.
  5. Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα ξεπαγώσουν ιρανικά περιουσιακά στοιχεία ύψους 24 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
  6. Οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι σύμμαχοί τους πρέπει να παρουσιάσουν σχέδια ανοικοδόμησης για το Ιράν ύψους τουλάχιστον 300 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Ας πούμε τα πράγματα με το όνομά τους. Το «ταμείο ανοικοδόμησης» είναι ευφημισμός, διπλωματικό πρόσχημα. Η ιστορία έχει έναν όρο για τον επιτιθέμενο που χρηματοδοτεί την ανοικοδόμηση της χώρας στην οποία επιτέθηκε: αποζημιώσεις. Και σε όλη την ιστορία των ένοπλων συγκρούσεων, μόνο οι ηττημένοι πληρώνουν αποζημιώσεις. Αυτό συνέβη κατά τη διάρκεια των Ναπολεόντειων Πολέμων. Η Γερμανία τις πλήρωσε μετά και τους δύο Παγκόσμιους Πολέμους. Η Ιαπωνία τις πλήρωσε μετά το 1945. Το Ιράκ τις πλήρωσε μετά τον Πόλεμο του Κόλπου.

Μετά το Ιράν, τώρα είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες που καλούνται να πληρώσουν.

Αν χρειαζόσασταν μόνο ένα στοιχείο για να καταλάβετε ποιος έχασε τον πόλεμο, αυτό είναι.

Και πάνω απ 'όλα, το ιρανικό πυραυλικό πρόγραμμα και η υποστήριξή του προς τους συμμάχους του στην περιοχή - τη Χαμάς, τη Χεζμπολάχ και τους Χούθι - αποκλείονται οριστικά από την ατζέντα των διαπραγματεύσεων.

Θα ήθελα να επιμείνετε σε αυτό το τελευταίο σημείο. Η Αμερική έχει πάει σε πόλεμο — ξοδεύοντας επίσημα 30 δισεκατομμύρια δολάρια (αν και νομίζω ότι το πραγματικό ποσό είναι πιο κοντά στα 200 δισεκατομμύρια δολάρια) σε 3 μήνες, εξαντλώντας τα αποθέματα πυρομαχικών της σε τέτοιο βαθμό που οι αναλυτές εκτιμούν ότι θα χρειαστούν 3 έως 5 χρόνια για να αναπληρωθούν, πυροδοτώντας μια παγκόσμια ενεργειακή κρίση που έχει επισκιάσει τις οικονομικές προοπτικές σε όλο τον κόσμο — και οι ιρανικοί πύραυλοι και οι γεωπολιτικές συμμαχίες του δεν εξετάζονται καν.

Αυτή δεν είναι συμφωνία ειρήνης. Είναι ένα έγγραφο παράδοσης , και το λέω αυτό εδώ και τουλάχιστον έξι εβδομάδες. Και είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες που το υπογράφουν.

Δεν είναι περίεργο που ο Ντόναλντ Τραμπ πέρασε από μια ηχηρή νίκη στο να αυτοανακηρυχθεί ο πρώτος Αμερικανός πρόεδρος που υπέγραψε ειρηνευτική συμφωνία με το Ιράν! Η ταπείνωση είναι απόλυτη!

Ο μεγάλος Αμερικανός στρατηγός θα έθετε το ακόλουθο ερώτημα: ποια είναι η σχέση μεταξύ των μέσων και του σκοπού; Δεν δεσμεύεις την πιο ισχυρή στρατιωτική δύναμη στον κόσμο σε μια εκστρατεία αυτού του μεγέθους, δεν δολοφονείς έναν αρχηγό κράτους, δεν ξοδεύεις 200 δισεκατομμύρια δολάρια δημόσιου χρήματος, δεν βλέπεις τις περισσότερες από τις βάσεις σου στον Περσικό Κόλπο να καταστρέφονται από ιρανικούς βαλλιστικούς πυραύλους και δεν προκαλείς μια παγκόσμια πετρελαϊκή κρίση — μόνο και μόνο για να μην πετύχεις τελικά τίποτα από αυτά που έχεις θέσει ως στόχο να πετύχεις.

Μια διαρροή αξιολόγησης της Υπηρεσίας Πληροφοριών Άμυνας των ΗΠΑ (DIA) αποκάλυψε την αλήθεια: Το Ιράν είχε μετακινήσει ένα μεγάλο μέρος του αποθέματος εμπλουτισμένου ουρανίου του πριν από την έναρξη των επιθέσεων . Οι υπόγειες εγκαταστάσεις δεν καταστράφηκαν. Το πυρηνικό πρόγραμμα καθυστέρησε κατά μερικούς μήνες, όχι για αρκετά χρόνια. Ο Τραμπ ισχυρίστηκε στον κόσμο ότι είχε «καταστρέψει εντελώς και ολοκληρωτικά» τις πυρηνικές δυνατότητες του Ιράν. Η DIA δήλωσε το αντίθετο.

Αυτή είναι η διαφορά μεταξύ της ιστορίας και της πραγματικότητας — και ο κόσμος παρακολουθεί τώρα την Αμερική να αντιμετωπίζει αυτό το κενό σε πραγματικό χρόνο.

Ας το συγκρίνουμε αυτό με το Βιετνάμ . Η Αμερική έχασε στο Βιετνάμ μετά από χρόνια χερσαίων πολέμων, 58.000 νεκρούς και την καταστροφή μιας γενιάς. Ήταν μια τραγωδία φθοράς: μια υπερδύναμη που σιγά σιγά αποστραγγιζόταν από τους πόρους της από έναν στρατό αγροτών.

Αυτό που συνέβη στο Ιράν είναι στρατηγικά πολύ χειρότερο και πολύ πιο ταπεινωτικό . Ήταν ένας αεροπορικός πόλεμος 100 ημερών, υψηλής τεχνολογίας - η Αμερική στο απόγειό της όσον αφορά την ισχύ πυρός, την τεχνολογική υπεροχή και την απελευθέρωση των δυνάμεών της. Βομβαρδιστικά stealth B-2, ομάδες κρούσης αεροπλανοφόρων και μερικά από τα πιο προηγμένα πυρομαχικά ακριβείας στον κόσμο. Και το Ιράν -αποδυναμωμένο, υπό την επήρεια κυρώσεων και αποκλεισμένο- στάθηκε στον αμερικανικό αετό, έκλεισε το Στενό του Ορμούζ, χτύπησε αμερικανικές βάσεις σε επτά χώρες και περίμενε.

Το Ιράν δεν χρειαζόταν να κερδίσει στρατιωτικά. Απλώς χρειαζόταν να μην χάσει πολιτικά. Και αυτό ακριβώς έκανε.

Το μνημόνιο συνεννόησης αποτελεί νίκη για το Ιράν. Παρά τις ζημιές που υπέστη, η Ισλαμική Δημοκρατία αναδύεται με την κυριαρχία της να έχει επιβεβαιωθεί και ενισχυθεί. Η ανασυγκρότησή της είναι εγγυημένη, η οικονομία της αναζωογονείται και το στρατηγικό της πρόγραμμα προστατεύεται. Μετά από όλη αυτή τη φασαρία, οι Αμερικανοί έχουν μόνο μία επιθυμία: να πάνε σπίτι.

Ας εξετάσουμε τώρα τι σημαίνει αυτό για τη Μέση Ανατολή στο σύνολό της — και για την ίδια την αμερικανική ηγεμονία.

Για επτά δεκαετίες, η αμερικανική κυριαρχία στη Μέση Ανατολή βασιζόταν σε μία θεμελιώδη αρχή: την ικανότητα των Ηνωμένων Πολιτειών να επιβάλλουν τη θέλησή τους με στρατιωτική βία. Κάθε ηγέτης στο Ριάντ, κάθε κυβέρνηση στο Αμμάν, κάθε υπολογισμός στο Κάιρο, την Άγκυρα και το Τελ Αβίβ καθοδηγούνταν από αυτήν την αρχή. Το τεράστιο δίκτυο αμερικανικών στρατιωτικών βάσεων - το Αλ Ουντέιντ στο Κατάρ, το αρχηγείο του Πέμπτου Στόλου στο Μπαχρέιν, οι εγκαταστάσεις στο Κουβέιτ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και αλλού - δεν ήταν απλώς ένα υλικοτεχνικό πλεονέκτημα. Ενσάρκωνε την αμερικανική βούληση. Διακήρυξε: «Είμαστε εδώ και αποφασίζουμε » .

Αυτός ο ισχυρισμός έχει πλέον διαψευσθεί.

Οι βάσεις μπορεί να εξακολουθούν να υπάρχουν, αν και οι περισσότερες έχουν κυριολεκτικά καταστραφεί. Τα πολεμικά πλοία μπορεί να εξακολουθούν να πλέουν. Αλλά τι αντιπροσωπεύει μια στρατιωτική βάση όταν η χώρα που είχε σκοπό να εκφοβίσει μόλις διαπραγματεύτηκε μια ειρηνευτική συμφωνία που προστατεύει τους πυραύλους της, τους συμμάχους της και την κυριαρχία της - και εξασφάλισε μια δέσμευση αποζημιώσεων 300 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τον επιτιθέμενό της στη διαδικασία; Η υποδομή της ηγεμονίας μπορεί να παραμείνει. Η αξιοπιστία που της έδινε νόημα έχει εξαφανιστεί.

Έτσι καταρρέουν οι αυτοκρατορίες: όχι πάντα μέσω μιας μόνο καταστροφικής ήττας, αλλά όταν ο κόσμος συνειδητοποιεί ότι η δύναμη καταναγκασμού του αυτοκράτορα έχει φτάσει στα όριά της. Όταν τα μικρότερα έθνη παρατηρούν τα επιτεύγματα του Ιράν και βγάζουν τα δικά τους συμπεράσματα. Όταν φίλοι και αντίπαλοι επανεκτιμούν τις θέσεις τους.

Το Ιράν όχι μόνο επέζησε από την αμερικανική στρατιωτική επίθεση. Έχει αποδείξει σε ολόκληρο τον Παγκόσμιο Νότο - σε όλα τα έθνη που έχουν ζήσει υπό τον ζυγό του αμερικανικού καταναγκασμού - ότι η αντίσταση είναι εφικτή, ότι η κυριαρχία μπορεί να υπερασπιστεί και ότι η πιο ισχυρή στρατιωτική μηχανή στον κόσμο μπορεί να ηττηθεί πολιτικά, ακόμη και όταν κερδίζει κάθε μάχη.

Αυτό είναι το τέλος της αμερικανικής ηγεμονίας στη Μέση Ανατολή. Όχι η αποδυνάμωσή της, ούτε η παρακμή της. Είναι το τέλος της.

Η ιστορία θα θυμάται αυτή τη στιγμή ως την εποχή που ο αμερικανικός αιώνας αντιμετώπισε τα όριά του με τον πιο άμεσο δυνατό τρόπο — όχι στις ζούγκλες της Νοτιοανατολικής Ασίας, ούτε στα βουνά του Αφγανιστάν, αλλά στον Περσικό Κόλπο, σε έναν πόλεμο που διήρκεσε 100 ημέρες και έληξε με τη συμφωνία της Ουάσιγκτον να ανοικοδομήσει ό,τι είχε καταστρέψει.

Ο αυτοκράτορας, στην πραγματικότητα, είναι γυμνός.

Και ο κόσμος το έχει προσέξει.

Πηγή: The Intel Drop via La Cause du Peuple

Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Υπογραμμίζοντας τις θεμελιώδεις αρχές της καλόπιστης συνεργασίας και της θεσμικής ισορροπίας, οι οποίες απαιτούν από κάθε θεσμικό όργανο της ΕΕ να ενεργεί αυστηρά εντός των ορίων των εξουσιών που του ανατίθενται από τις Συνθήκες, το Γενικό Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ακύρωσε σήμερα την απόφαση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΕΣ) με την οποία απορρίφθηκε το αίτημα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, βάσει του άρθρου 19 του Κανονισμού Υπηρεσιακής Κατάστασης, να επιτρέψει την κοινοποίηση από τα μέλη του προσωπικού πληροφοριών που αποκτήθηκαν κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους.
Η Γενική Εισαγγελέας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Laura Kövesi, χαιρετίζει την απόφαση του Γενικού Δικαστηρίου στην υπόθεση έφεσης (T-99/25) : «Πρόκειται για μια ιστορική απόφαση, οι συνέπειες της οποίας, ελπίζω, θα γίνουν πλήρως κατανοητές σε όλα τα θεσμικά όργανα, τους φορείς, τις υπηρεσίες και τους οργανισμούς της ΕΕ. Το Δικαστήριο της ΕΕ το κατέστησε απολύτως σαφές: οι έρευνες της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας είναι προς το συμφέρον της ΕΕ και τα θεσμικά όργανα που λαμβάνουν αιτήματα για άρση ασυλιών δεν μπορούν να καθορίσουν τους όρους υπό τους οποίους η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία εξουσιοδοτείται να διεξάγει αυτές τις έρευνες. Οι κανόνες εμπιστευτικότητας και οι ασυλίες υπάρχουν για την προστασία της ορθής λειτουργίας των θεσμικών οργάνων και όχι για να εμποδίσουν την αποκάλυψη της αλήθειας. Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία θα συνεχίσει να εκπληρώνει την εντολή της ανεξάρτητα και αμερόληπτα, καθοδηγούμενη μόνο από αποδεικτικά στοιχεία και το νόμο».

Στην απόφασή του, το Γενικό Δικαστήριο έκρινε λεπτομερέστερα ότι τα «συμφέροντα της Ένωσης» που μπορούν να δικαιολογήσουν την άρνηση χορήγησης άδειας για την αποκάλυψη πληροφοριών που σχετίζονται με την εργασία σε δικαστικές διαδικασίες πρέπει απαραίτητα να είναι συμφέροντα μεγάλης σημασίας που είναι ζωτικής σημασίας για την Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που δεν προέκυπτε από την προσβαλλόμενη απόφαση.

Επιπλέον, το Δικαστήριο έκρινε σαφώς ότι η θέση του ΕΕΣ -η οποία συνέδεε την ακρόαση μαρτύρων με το ζήτημα της ασυλίας των υπό έρευνα προσώπων- βασιζόταν σε εσφαλμένη ερμηνεία του δικαίου της ΕΕ.

Το Δικαστήριο κατέστησε σαφές ότι η εξουσία αξιολόγησης του κατά πόσον πρέπει να αρθεί η ασυλία δεν μπορούσε να παρέχει στο εν λόγω θεσμικό όργανο την εξουσία να αμφισβητήσει την εκτίμηση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας σχετικά με τα πραγματικά περιστατικά στα οποία βασίζεται η έρευνα ή τον τρόπο διεξαγωγής της έρευνας. Διαφορετικά, αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα να στερηθεί η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία τη δυνατότητα να ασκήσει πλήρως τις εξουσίες που της ανατίθενται από το άρθρο 28(1) του κανονισμού για την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία.

Όσον αφορά τα προηγούμενα αιτήματα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας για άρση της ασυλίας, το Γενικό Δικαστήριο έκρινε ότι το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο δεν έχει λάβει έγκυρη απόφαση και ότι είναι προς το συμφέρον της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επιτρέψει στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία να συγκεντρώσει πρόσθετα αποδεικτικά στοιχεία καθ' όλη τη διάρκεια της έρευνας, μεταξύ άλλων μέσω των καταθέσεων αξιωματούχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η παρούσα απόφαση θα επιτρέψει στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία να συνεχίσει την έρευνά της συλλέγοντας αμερόληπτα αποδεικτικά στοιχεία υπέρ ή κατά του προσώπου ή των προσώπων που αποτελούν αντικείμενο της έρευνας, και να λάβει τυχόν μέτρα που ενδέχεται να είναι κατάλληλα σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο.

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) είναι η ανεξάρτητη εισαγγελία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι υπεύθυνη για τη διερεύνηση, τη δίωξη και την παραπομπή στη δικαιοσύνη εγκλημάτων κατά των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ.
(Λουξεμβούργο, 10 Ιουνίου 2026) 



Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου