Τότε...

Οταν οι αρβανίτες συνεταιρίζονταν και έπρατταν το δικό τους εργόχειρο σε ομάδες, είτε επρόκειτο γιά φύλαξη καραβανιών, είτε περιηγητών, είτε γιά το διαγουμισμα και την απαγωγή τους, το πρώτο που προσπαθουσαν να ξεδιαλυνουν οι έμποροι και οι περίεργοι στις ήρεμες πόλεις, ήταν εάν ανέλαβε την ευθύνη κάποια φάρα ή εντέλει ήταν μια μάγκα. Η φάρα είναι ονομασία της κοινωνικης εσωτερικής οργάνωσης των ορεσιβίων αυτών ανθρώπων που είχαν οικειότητα στα όπλα και δικό τους κωδικα συμπεριφοράς. Η μάγκα, είναι ομάδα μικρή, πάντα μικρότερη των δέκα, που την συναποτελουσαν μέλη διαφόρων οικογενειων, ή απο άσημες φάρες, που δεν ήταν ονομαστές, ώστε να δικαιολογείται η αυτοτελης τους δράση. Το σύστημα της μάγκας το βρίσκουμε συχνά και σε μη αρβανιτάδες: στους Σουλιώτες, άρχοντες και λαό, στους χριστιανους αρβανίτες, σε ποικιλία οικογενειών απο το Δυρράχιο και βορειότερα, έως σε μέρη του Μοριά, συνήθως στον δυτικό υδατοκρίτη των Διναρικών Άλπεων και της νοτιότερης Πίνδου. Στην επανάσταση, μερικες μάγκες έφτιαχναν ένα μπουλούκι και ο καπετάνιος τους λεγόταν και μπουλουκτσής. Είτε ήτον αρματολοί και φύλαγαν τα στενά και τα διάσελα, είτε κλεφτες με το δικό τους σύστημα,οι μάγκες αποτελουσαν την μικρότερη οργανωμένη τους μονάδα. Μετά την απελευθέρωση της νότιας Ελλάδας, τα στρατιωτικα σώματα των ατάκτων συστάθηκαν κανονικά με σκελετό τις μάγκες και τα σώματα των οπλαρχηγών και έγιναν λοχοι, διμοιρίες, και άλλοι, απο την ελληνόφωνη παράδοση, όροι.

Βάνδα

Υπάρχει και άλλη παράδοση, απο την Ρωμανία, όπως ονόμαζαν το κράτος τους οι «βυζαντινοί». Ο τόπος ήταν χωρισμένος σε «θέματα», μεγέθους απο μιά επαρχία έως μιά περιφέρεια, υπο στρατηγό. Τα «θέματα», στα υστεροβυζαντινά χρόνια, αποτελουνταν απο κατεπανίκια και ο αρχηγός τους ήταν ο κατεπάνω. Μέσα στα κατεπανίκια υπήρχαν μικρότερες μονάδες, η αρχοντεία, το βάνδο.Οι μικρότερες μονάδες είχαν το φλάμπουρό τους, όπως σήμερα το κρατουν οι σαρακατσάνοι. Ηταν ακριβώς το μπαϊράκι.

Οι παρέες

Δεν χρειαζόταν λοιπόν η μεταπολεμικη κοινωνιομετρία, οι ψυχολογικες έρευνες, η αναζήτηση των τέλειων αριθμών σε μιά ομάδα, που την έβγαζαν οι σοφοι ιδεώδη στο μέγεθος μιας πλειάδας,δηλαδή μιά επτάδα.Ενας πάνω, ένας κάτω, δεν υπάρχει περίπτωση να ρωτήσετε καφενόβιο που ελευκανθη στα άβολα παγκούλια ή σταις καρέκλαις του καφενείου και να μη σας βεβαιώσει πως αυτή είναι η ιδεώδης μείζων συντροφιά, ώστε να παραμείνει δραστήρια μιά τετράδα ή πεντάδα, ιδανικη γιά πόκα και τα παιχνίδια με βάση τις χαρτωσιες, αλλα και γιά πολλούς λογους.Οι παραπάνω ερίφηδες ,εναλλακτικά, ήταν απαραίτητοι για να συμπληρώνουν την πεντάδα όποτε μειωνεται εκτάκτως: άλλος να τρώγει ξύλο απο την κυρά του επειδή είναι αρσουζης και τα καίει στο Στοίχημα, άλλον να τον κυνηγάει η εφορεία η οι δανειστές, άλλος να πάει για φλερτ με μιά που του εγυάλισε.
Η μάγκα έχει σκοπό, έχει στόχο ,έχει εσωτερικη φιλοσοφία, απο βαθιές σκεψεις έως του κρασοπατέρος. Υπάρχουν ομως και σέχτες, με τον ίδιο χονδρικα αριθμό, αφοσιωμένες. Είτε γιά να επιβιωσει με τις προσπάθειές τους δημιουργος που λατρεύουν και τους φαίνεται παραγνωρισμένος, είτε γιά να υποστηρίξουν κάτι συμβατικό, αιρετικό ή ό,τι άλλο.

Είναι ο τρόπος δράσης..

Επειτα απο αυτά, επιτρέψατέ μου να μη πιστεύω ολίγα γιά την φασίζουσα συμπεριφορά ή τα νεοναζιστικα αποδέλοιπα της «Χρυσής Αυγης». Υπάρχουν δεν υπάρχουν, αυτά αλλάζουν εύκολα και γρήγορα. Διότι την ενότητα της μικρής παρέας δεν την ανταλλασσει κανένα μέλος της με τίποτε στον κόσμο.Δράσεις γρήγορες, υπό ενότητα, υπο μπουλουκτσή ή μάγκατζη.Θα έλεγα πως ένας ακριβής όρος γι΄αυτήν την πολεμικης επίνοιας ομάδα, είναι «σεχτόμαγκα». Είναι νεολογισμός και μπορεί να παραπέμπει στην ενωμένη κυριολεξία, αλλα χωρίς πολιτικη έννοια μιάς ομάδας που έχει κοινές και κάπως ενωτικες απόψεις, αλλα και να απηχεί ελαφρώς τον καθόλου νεολογισμό του «ψευτόμαγκα», τον οποίο δεν υιοθετώ, με κανέναν τρόπο, αλλα γνωρίζω πληθος αριστερών που είναι πρόθυμοι να τον υποστηρίξουν ως δεύτερο όρο, επειδή βγάζουν την ουρά τους έξω απο τις βαριές ευθύνες τους γιά το γιγάντωμα της «Χρυσής Αυγής» και επιπλεον ακολουθούν το πανάρχαιό τους ρήμα «υποβάθμιζε, υποβάθμιζε, κάποιος λακκος θα βρεθεί και θα πέσουν μέσα».Η περίοδος του «Γαργάλατα» παρότι δεν καθυστέρησε, αλλα μάλλον επιτάχυνε την δικτατορία, παραμένει γοητευτικη και αγωνιστικη για πληθος γεννηθέντων στην δεκαετία του 30, που γυρνάνε οπίσω ίνα αγρεύσουν κανένα τους πολιτικό κατόρθωμα και ανακαλύπτουν μονίμως «αγώνες» και «Θερμοπύλες»,δηλαδή παντοίως επαινουμενες πολιτικες ήττες.

Περιβάλλον «Χειροκρατίας»

Ξεκολλήστε. Βγαλτε τα ιδεολογικα και τα πολιτικα απο την ανάλυσή σας. Θυμηθείτε τον Πολυβιο που ,οπαδός της ιστορικής ανακύκλησης, αναγνώριζε ως εξέλιξη της Δημοκρατίας την Χειροκρατία,κι απο εκεί ,φτου μαναμ κι απ΄την αρχή μοναρχία, τυραννία,αριστοκρατία,ολιγαρχία και πάλε δημοκρατία.Η Χειροκρατία θέλει τον τρόπο της. Θέλει τα εργαλεία της. Χωρίς αυτά, διαιωνίζεται. Η ευγενής και ελαφρώς συνταξιουχος «Εθνικη παράταξις» του 1977, με τα ποσοστά που μοιάζουν της Χρυσής Αυγής, ήταν παράταξη κατάλληλη γιά την εποχή. Οχι πιά. Δεν μπορείς να ξεφύγεις απο την Χειροκρατία με κομματικες οργανώσεις μεγέθους Παλαί Ντε Σπορ και ΣΕΦ, δεν μπορείς να μη έχεις αντί υπουργικου συμβουλίου που όπου νά ναι θα φύγει ο ένας ή ο άλλος μήπως και επιβιώσει, μια μάγκα, μιά σεχτόμαγκα. Ο Σαμαράς κινδυνεύει να την πατήσει επειδή βασίζεται στους Μεσσηνίους που δεν θα γίνουν ποτέ μάγκα: είναι όμιλος φίλων του εκάστοτε Μεσσηνίου πρωθυπουργού. Απο τοτε που έπαυσε να είναι ΥπουργόςΠολιτισμού, έως την στιγμή που έγινε πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, δεν πρόσεξε άραγε πως του γύρισαν την πλατη; Το ΠΑΣΟΚ δεν είχε ποτέ την ακρίβεια της βολης μιάς μάγκας. Μιά φορά το έκανε, και μιά μάγκα έβγαλε πρωθυπουργό τον Σημίτη. Κατά τα άλλα, οι αχανείς του νομαρχιακές είναι εν μέρει αλλού, στον Σύριζα, που κι αυτός νομίζει πως συντηρώντας μιά «ακραιφνή» Συριζίτιδα, θα καταφέρει να φτιαξει μιά ενεργώσα μάγκα, αλλα αυτήν μάλλον θα την φτιάξουν ο Μητρόπουλος ,ο Κουρουμπλης και οι άλλοι.Το ΚΚΕ, μαθημένο σε τριάδες και με προσεκτικά βήματα συνέχεια, πληρώνει τα μειονεκτήματα της Τριάδας.

Δύο αιώνες

Μόνον η Χρυσή αυγή, διαθέτει επιδραστικό εργαλείο διείσδυσης στον καταρημαγμένο κοινωνικό ιστό. Λειτουργεί με εκτελεστικό όργανο μιά μάγκα ,ενώ παρακολουθεί σε απόσταση χνώτου, ένα μπουλούκι. Η δομή είναι ηλικίας διακοσίων ετών, αλλα δεν δείχνει τα χρόνια της. Γενικα, τίποτε που είναι διακοσίων ετών δεν αποπνέει τάφο και άρωμα μνημοσύνου σε άκρα αντίθεση με κατι άλλα νεοπαγή φανερώματα.Ενα παράδειγμα: στο ενδέκατο κεφάλαιο του έργου του Χριστόφορου Περραιβου «Ιστορία Σουλιου και Πάργας»(χρησιμοποίησα την ανατύπωση της έκδοσης του 1857) ο συγγραφέας παραθέτει «τα ονόματα των οπλαρχηγών» του Σουλιου, που συνάχτηκαν για σοβαρή υπόθεση, περί το 1800. Απο τα 28 ονόματα που θησαυρίζει, το 25ο είναι ενός Γιάννη Πεπόνη.Δεν ξέρω άν έχει σχέση με τον εισαγγελέα που μαζεύει τους αίτιους, αλλα μου φτάνει το όνομα: δεν είναι μόνον τα ίδια τζάκια που μας κυβερνάνε, αλλα και αυτοι που μας ξεμπλεκουν, απο τότε κρατάνε.Εξάλλου, διαπράττω αφηγηματική λογοτεχνία, συμβολικώς ομιλω. Οι ιστορικοί, άς τα ειπουνε με την θαυμαστή τους ακρίβεια και μέθοδο.

Πόρισμα

Η θαυμαστή λοιπόν αύξηση των μεγεθών της Χρυσής Αυγής, χρωστάει, κατά την εκτίμησή μου, πολλα στην δομή της μάγκας.Ανήκοντας σε μιά μάγκα μπορείς να ανήκεις και οπουδήποτε αλλού. Φοράς το ρουχο του κωδικα και είσαι στην μάγκα.Ας μη λησμονουμε πως το ενδυματολογικό πρωτόκολλο ενός μαγκιτη του 19ου αιώνα, που έφτασε να χαρακτηρίζει τον μάγκα (κουτσαβακιες, άπλωμα ζωναριού, κομπολόγια και έτερα γραφικά) αποκρύπτει επιμελως την συσσωμάτωσή του απο τους μεταγενέστερους της επανάστασης ροπαλοφόρους και κουμπουροφόρους.Ταυτόχρονα, έμαθες και παίζεις στα δάχτυλα το Τουίτερ και το φατσαμπουκι.Που άν το έπαιρναν χαμπάρι οι ενάντιοι ,θα έπαυαν κάθε προσπάθεια να ακολουθουν το ίδιο σύστημα επικοινωνίας.Είναι άπαιχτοι. Λειτουργουν υποδειγματικά.Ασε που "μάγκας" και "μάγκα" μοιάζουν αλλα δεν ταυτίζονται, αλλα είπαμε:ρητορική ενασκώ.

Συμπέρασμα

Και ο φασισμός; Η ιδεολογία και η λιθοτριψία που τραβάμε με την παροιμιώδους ανακρίβειας έκφραση «το αυγό του φιδιού;». Αυτά είναι ηττημένες θεωρίες ενός ηττημένου και παρακμιακου συστήματος διαλογων κωφών που θέλουν να μας πούνε «εμείς κανουμε το καθήκον μας, κι άς μας βαράνε στο δοξαπατρί». Οχι. Δεν υπαρχει τόσο ισχυρή ιδεολογία που να μπορεί να υπάρξει παντοδύναμη ερήμην μιάς άριστης οργάνωσης. Και ,ανάποδα, μιά άριστη οργάνωση, πολυ συχνά, αναδεικνύει μιά ό,τι νά΄ναι ιδεολογία σε σοβαρό πολιτιστικό επεισόδιο. Στην προκειμένη περίπτωση, το φλερτ του συντηρητισμου της κοινωνίας στην οποία ζουμε με μεγαλόπρεπες μπαλαφάρες που φλερτάρουν ΟΛΕΣ με τον μεσοπολεμικό εθνικοσοσιαλισμό, έχει κανει πολυν κόσμο, πάρα πολυν να πιστεύει σε αυτές.Ενώ η πολιτικη και η πολιτικη κόντρα και οι ουσιωδεις διαφορές, ξεκινά απο την καθημερινή πράξη. Οταν ο δεξιός και ο αριστερός μακελεύτηκαν στον Εμφύλιο, την ώρα και την στιγμή που οι μανάδες κυβερνουσαν το σπίτι και δεν άλλαζε η ψύχα της νεοελληνικης καθημερινής ζωής, έχουμε δυό παρατάξεις που εργάστηκαν με κίνητρο την νίκη και την ήττα. Δηλαδή, την διπλη ήττα. Εμφύλιος μπορεί να είναι μόνον εκείνος ο πόλεμος όπου οι αντίμαχοι, έχοντας απο μιά κόρη, ο ένας παλεύει για να μη του ξεπαρθενευτεί και ο άλλος να μάθει να ορίζει το σώμα της.Τέτοιον εμφύλιο, εγώ δεν ξέρω ακόμη.Η αρχαία κοινωνία το ήξερε. Ο Θουκυδίδης το ήξερε. Προέχει η πέραν της ηθικης διαμόρφωση του κοινωνικου συμβολαίου. Οι Μήλιοι θα την πληρώσουν όχι επειδή έχουν άποψη, αλλα επειδή μας παίρνει να τους διαλυσουμε.

Axact

Ακτιβιστής

Μπορείτε να επικοινωνήσετε σχετικά με το παρόν άρθρο ή οτιδήποτε σχετίζεται με την ιστοσελίδα του "ακτιβιστή" ή ακόμη και για άρθρα ή απόψεις σας που επιθυμείτε να δημοσιεύσουμε στο email: chrivanovits@gmail.com

Προσθέσετε το σχόλιό σας:

0 comments:

Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.