Την Τρίτη 22/08/2023 πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στα γραφεία της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» (ΕΟΑΕ) και συνάντηση με τον πρόεδρο κ. Γεώργιο Κωνσταντόπουλο, τον διευθύνοντα σύμβουλο κ. Κωνσταντίνο Κουτσούκο και στελέχη της εταιρείας, του υποψήφιου περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας κ. Χρήστου Παπαστεργίου, του συντονιστή της παράταξης κ. Χρόνη Μακρίδη και του τομεάρχη υποδομών μεταφορών και δικτύων του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ κ. Δημήτρη Σαρηγιάννη.

Θέμα της συνάντησης ήταν η εξέλιξη των μελετών για το έργο του Εξωτερικού Οδικού Δακτυλίου Θεσσαλονίκης (ΕξοΔ).
Ο Εξωτερικός Οδικός Δακτύλιος (ΕξοΔ) που παρουσιάζεται στον επισυναπτόμενο χάρτη με καφέ χρώμα συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Θεσ/νίκης, από την περιοχή της Ευκαρπίας, με τους οδικούς άξονες προς Χαλκιδική, Αεροδρόμιο και Εγνατία Οδό στην ανατολική πλευρά. Ταυτόχρονα εξυπηρετεί τους περιαστικούς οικισμούς Πεύκων, Ασβεστοχωρίου, Εξοχής και Τριαδίου. Πρόκειται για αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ συνολικού μήκους 30km.

Το συγκεκριμένο έργο ταξινομήθηκε ως έργο πρώτης προτεραιότητας για την ελάφρυνση της υφιστάμενης περιφερειακής οδού της πόλης, σύμφωνα με το «Ενιαίο Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών των Μεταφορών» (Σ.Σ.Υ.Μ.), αφού προσελκύει ένα ποσοστό της κυκλοφορίας από αυτήν. Η πλήρης λειτουργία του ΕξοΔ συμπληρώνεται συγκοινωνιακά και με την αναβάθμιση και βελτίωση της υφιστάμενης περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης, στην οποία περιλαμβάνεται και η κατασκευή της υπερυψωμένης αρτηρίας FLYOVER η οποία δημοπρατήθηκε πρόσφατα.

Από τη συνάντηση με τη διοίκηση και τα στελέχη της ΕΟΑΕ προέκυψαν τα εξής:
Η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» από το 2011 έχει ξεκινήσει τη διαδικασία ανάθεσης και ολοκλήρωσης των μελετών του έργου με χρηματοδότηση μέσω Ευρωπαϊκών και Εθνικών κονδυλίων.
Το έργο είναι μελετημένο με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να υλοποιηθεί και αυτοτελώς, αν απαιτηθεί, σε λειτουργικά τμήματα, όπως:
1ο :Τμήμα 59.4.1: Ευκαρπία (Α/Κ Γηροκομείου) - Πεύκα (Α/Κ Πεύκων), με μήκος 7.0km
2ο :Τμήμα 59.4.2: Πεύκα (Α/Κ Πεύκων) – Α/Κ Χορτιάτη, με μήκος7.2km
3ο :Τμήμα 59.4.3: Α/Κ Χορτιάτη – Α/Κ Ραιδεστού, με μήκος 8.5km
4ο :Τμήμα 59.4.4: Α/Κ Ραιδεστού – Αεροδρόμιο, με μήκος 7.0km
Για το σύνολο του έργου έχουν εκδοθεί αποφάσεις έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) από το 2015 για το 1ο και 2ο τμήμα και από το 2018 για το 3ο και 4ο, ενώ από το τέλος του 2022 εκκρεμεί έγκριση τροποποιήσεων των ΑΕΠΟ προκειμένου να ενσωματωθούν κάποιες μετατροπές της χάραξης.
Οι μελέτες που ανατίθενται είναι σε επίπεδο οριστικών μελετών. Ο συνολικός εγκεκριμένος προϋπολογισμός των μελετών ήταν 11.8εκ (προ έκπτωσης) και μέχρι σήμερα έχουν απορροφηθεί 6εκ. Με εξαίρεση το τρίτο τμήμα (59.4.3) τα υπόλοιπα έχουν προχωρημένη μελετητική ωριμότητα.
Ο συνολικός προϋπολογισμός κατασκευής της οδού σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΕΟΑΕ κυμαίνεται στα 310εκ (προ έκπτωσης & ΦΠΑ) επιπλέον και του κόστους των απαλλοτριώσεων.

Αναφορικά με όσα ειπώθηκαν σχετικά με την εξέλιξη του έργου:

Τίθεται άμεσα το ερώτημα γιατί προηγήθηκε η κατασκευή της υπερυψωμένης αρτηρίας FLYOVER και δεν δημοπρατήθηκε και ο Εξωτερικός Δακτύλιος, δεδομένου ότι σύμφωνα με το ΣΣΥΜ τα δύο αυτά έργα είναι συμπληρωματικά μεταξύ τους.
Το FLYOVER θα επιβαρύνει για αρκετά χρόνια το κυκλοφοριακό της πόλης, ενώ αντιθέτως η προτεραιότητα κατασκευής του ΕξοΔ δεν θα επιβαρύνει την κυκλοφορία της πόλης κατά τη φάση της κατασκευής του και φυσικά με την ολοκλήρωση του θα προσελκύσει ένα ποσοστό της κυκλοφορίας από την υφιστάμενη περιφερειακή οδό, διευκολύνοντας την μετέπειτα κατασκευή του FLYOVER.
H «Εγνατία Οδός Α.Ε.» σύμφωνα με το ΦΕΚ 1505/06.09.2010 έχει την αρμοδιότητα μελέτης και κατασκευής του ΕξοΔ, συνεπώς είναι θέμα διαχρονικών πολιτικών ευθυνών η καθυστέρηση 12 και πλέον ετών για την ολοκλήρωση του συνόλου των μελετών και φυσικά θέμα πολιτικής βούλησης η επιτάχυνση των διαδικασιών για εύρεση χρηματοδότησης και υλοποίηση του τόσο σημαντικού αυτού συγκοινωνιακού έργου της πόλης.
Το υπουργείο, βάσει του ανωτέρω ΦΕΚ, οφείλει να εντάξει άμεσα σε χρηματοδότηση την κατασκευή του ΕξοΔ ως δημόσιο έργο και ενδεχομένως να ξεκινήσει άμεσα, κατά προτεραιότητα, τη δημοπράτηση του 1ο τμήματος (59.4.1), για το οποίο υπάρχει επαρκής μελετητική ωριμότητα. Επιπλέον δε, με το έργο αυτό θα εξυπηρετηθούν οι μεγάλες νοσοκομειακές μονάδες της περιοχής, το προς υλοποίηση νέο παιδιατρικό νοσοκομείο και οι περιαστικoί οικισμοί Φιλύρου, Πεύκων και Εξοχής και Ασβεστοχωρίου


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Axact

Ακτιβιστής

Μπορείτε να επικοινωνήσετε σχετικά με το παρόν άρθρο ή οτιδήποτε σχετίζεται με την ιστοσελίδα του "ακτιβιστή" ή ακόμη και για άρθρα ή απόψεις σας που επιθυμείτε να δημοσιεύσουμε στο email: chrivanovits@gmail.com

Προσθέσετε το σχόλιό σας:

0 comments:

Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.