Προσφυγή κατοίκων Αγίας Τριάδας και Νέων Επιβατών κατά της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου

Στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης προσφεύγουν κάτοικοι της Αγίας Τριάδας και των Νέων Επιβατών προκειμένου να ακυρώσουν την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του δήμου Θερμαϊκού, που εγκρίνει σειρά παρεμβάσεων στον ευρύτερο χώρο του ξενοδοχείου «Σάντα» κοντά στην παραλία. Πρόκειται για παρεμβάσεις που ευνοούν ιδιώτες εις βάρος του δημοσίου χώρου κι επομένως θέτουν το ιδιωτικό συμφέρον πάνω από το κοινό καλό, καθώς -εάν ισχύσει η απόφαση του ΔΣ- το συγκεκριμένο σημείο θα μετατραπεί σε «ιδιωτική» παραλία και θα είναι πρακτικά αδύνατη η πρόσβαση στους επισκέπτες. Η λογική της διοίκησης του δήμου είναι έτσι κι αλλιώς απαράδεκτη, αφού δεν έχει προσχωρήσει σε ενδελεχή έλεγχο του φακέλου της κατασκευής, όπως είναι υποχρεωμένη να κάνει.

Στην προσφυγή τους οι κάτοικοι προβάλλουν μια σειρά από τυπικούς και ουσιαστικούς λόγους για 
τους οποίους θα πρέπει να ακυρωθεί η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Καταρχήν εάν γίνουν οι παρεμβάσεις που επιτρέπει καταστρατηγείται η πρόβλεψη του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου για τη σύνταξη μελέτης ανάπλασης ολόκληρου του παραλιακού μετώπου του δήμου Θερμαϊκού. Για το λόγο αυτό, μάλιστα, υπάρχει ήδη από το 2009 προγραμματική σύμβαση με το Α.Π.Θ για την υλοποίηση ερευνητικού προγράμματος με τίτλο «Διερεύνηση του χαρακτήρα του τόπου και προτάσεις αναβάθμισης της παραλιακής οδού δήμου Θερμαϊκού από πλατεία Νέων Επιβατών έως το Ακτιο Αγίας Τριάδας».

Οπως σημειώνουν στην προσφυγή το τμήμα της γης που προκύπτει από τη νέα οριοθέτηση του αιγιαλού και της παραλίας θεωρείται ιδιωτικό χωρίς να προσκομίζονται οι απαραίτητοι τίτλοι. Επίσης, δεν γίνεται καμία μνεία των αυθαιρεσιών που υπάρχουν στο κτίριο του ξενοδοχείου, ούτε και των επιπτώσεων που θα υπάρξουν μεταξύ αυτών και της προτεινόμενης τροποποίησης.

Ουσιαστικοί λόγοι

Σε ότι αφορά τους ουσιαστικούς λόγους της προσφυγής τους οι κάτοικοι κωδικοποιούν τα ακόλουθα:

• Υπάρχει υπερβολική μείωση των κοινοχρήστων χώρων.

Οι χώροι που στην τροποποίηση αναφέρονται ως ιδιωτικοί είναι κοινόχρηστοι, όπως ορίζει το ΓΠΣ και ρητά αναφέρεται στα έγγραφα του ΥΠΕΚΑ. Παραχωρείται έτσι στους ιδιώτες κοινόχρηστος χώρος μεγαλύτερος του στρέμματος και κατά πάσα πιθανότητα ιδιοκτησίας του Δημοσίου. Ο χώρος αυτός είναι τμήμα της παραλίας των Νέων Επιβατών και εξασφαλίζει τη συνέχεια του παραλιακού μετώπου.

Σε αντιστάθμισμα αυτού του χώρου δημιουργείται πεζόδρομος 590 τετρ. μέτρων. Από τη ρύθμιση αυτή όχι μόνο χάνεται κοινόχρηστη έκταση μεγαλύτερη των 500 τετρ. μέτρων, αλλά και το τμήμα της που παραμένει μετατρέπεται σε ένα μακρύ και στενό δρόμο, κατάλληλο μόνο για τοπική κυκλοφορία πεζών, ενώ πριν το σύνολο της έκτασης αποτελούσε οργανικό τμήμα της παραλίας και του 
παραλιακού μετώπου.

• Καταστρατηγείται το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο. Δηλαδή μειώνεται το πλάτος της οδού Γρηγορίου Λαμπράκη από 20 σε 14 μέτρα και με δημιουργία χώρου κάθετης στάθμευσης στην ανατολική πλευρά του ξενοδοχείου.

• Καταστρέφεται η δυνατότητα κίνησης στην παραλιακή οδό. Η μείωση του πλάτους της οδού Κουντουριώτου, καθώς και η σύνδεσή της με την οδό Γ. Λαμπράκη στο πρόσωπο των κτιρίων του ξενοδοχείου είναι απαράδεκτη σε σημείο να μην αξίζει ούτε σχολιασμό. Καθίσταται αδύνατη η διέλευση οχημάτων από την οδό Κουντουριώτου προς τη Γρ. Λαμπράκη, τόσο λόγω του πλάτους 
και των δύο οδών όσο και της απαράδεκτης σύνδεσής τους. Ακόμα και αν η παραλιακή οδός γίνει εξολοκλήρου πεζόδρομος, οπότε θεωρητικά μόνο πεζοί θα κυκλοφορούν σε αυτή, θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι μέσου αυτής θα εξασφαλίζεται η κίνηση των αυτοκινήτων των παροδίων, των οχημάτων έκτακτης ανάγκης, των φορτηγών και των μηχανημάτων καθαρισμού και των φορτηγών τροφοδοσίας.

• Με ένα αμφίβολο για τον δήμο κέρδος, δίνονται σημαντικά «δώρα» στους ιδιώτες. Ο δήμος θεωρητικά ωφελείται από τη μη πληρωμή αποζημίωσης προς τους ρυμοτομούμενους ιδιοκτήτες. Ομως πρέπει να είναι ξεκάθαρο το ιδιοκτησιακό καθεστώς, καθώς και το ύψος των οφειλομένων αποζημιώσεων, αφού δεν προκύπτει από πουθενά να έχουν εκτιμηθεί οι τυχόν παραχωρήσεις που έγιναν από τον ιδιώτη στο Δημόσιο, προκειμένου να εκδοθούν οι δύο οικοδομικές άδειες του 1968 και του 1969, από το ξενοδοχείο για την κατασκευή του. Επίσης είναι σαφές, κατανοητό και αποδεκτό από όλους ότι ορισμένες απαλλοτριώσεις είναι απολύτως απαραίτητες, όπως η συγκεκριμένη η οποία αφορά την παραλία του οικισμού, δηλαδή το «πρόσωπό» του προς τη θάλασσα.

• Η πισίνα του ξενοδοχείου δεν είναι δυνατόν να νομιμοποιηθεί με τον Ν.4014/11 λόγω του ότι τμήμα της βρίσκεται εντός κοινοχρήστου χώρου. Για το ξενοδοχείο είναι σαφές ότι έχει κτίσει κατά παράβαση των αδειών του. Το εάν η περίπτωση εμπίπτει στο νόμο 4014/11 εξαρτάται από το εάν τέμνεται από την οικοδομική ή τη ρυμοτομική γραμμή.

• Δημιουργία «δεδικασμένου». Η αποδοχή αυτής της τροποποίησης θα οδηγήσει πολλούς να εκφράσουν το ίδιο αίτημα, να φέρουν δηλαδή τις ιδιοκτησίες τους ώς τη γραμμή της παραλίας με όλα τα οικονομικά οφέλη που συνεπάγονται για τους ιδιοκτήτες και τα προβλήματα που συνεπάγονται για τον δήμο. Στην κατηγορία αυτή είναι σίγουρο ότι θα συμπεριληφθούν τα Ε.Τ.Α. με το κάμπινγκ 
της Αγίας Τριάδας και τα Κ.Α.Ο.Α. με τον χώρο του στρατοπέδου. Τα αιτήματα αυτά θα πρέπει να γίνουν δεκτά στα πλαίσια της ισονομίας και της ίσης αντιμετώπισης των πολιτών. Επίσης εάν ο δήμος κάνει δεκτό το αίτημα ιδιωτών πώς θα μπορέσει να αντιδράσει σε παρόμοιο αίτημα των Ε.Τ.Α. ή του υπουργείου Αμυνας ή μεγαλοεπενδυτών, να παραμείνει κλειστή η παραλία στο μέτωπο των ακινήτων αυτών; Είναι φανερό ότι τέτοιου είδους «τροποποιήσεις» θα έχουν ολέθρια αποτελέσματα για την περιοχή και το χρόνιο αίτημα των κατοίκων να ανοίξει η παραλία και το παραλιακό μέτωπο μπροστά από το κάμπινγκ και τα Κ.Α.Ο.Α. θα παραμείνει «όνειρο θερινής νυκτός».


Η πρότασή μας

Επειδή είναι σαφές ότι ορισμένα από τα προβλήματα που θίγει η αίτηση τροποποίησης είναι υπαρκτά και ισχύουν για όλο το παραλιακό μέτωπο, όπως η διατήρηση σε λειτουργία, η ανάπτυξη, η αναβάθμιση των υφιστάμενων και η εγκατάσταση νέων επιχειρήσεων θα πρέπει η λύση να είναι ενιαία.

Είναι απαραίτητο να ακολουθηθεί η εντολή του Γ.Π.Σ. για σύνταξη μελέτη ανάπλασης. Η μελέτη αυτή έχει τη δυνατότητα να ασχοληθεί από το γενικότερο (χρήσεις λειτουργίας κ.α.) έως το ειδικότερο (οικοδομικά, συντελεστές δόμησης κ.α.). Και μάλιστα ούτε δαιδαλώδης είναι, ούτε χρονοβόρα.

Απλά απαιτείται από τη διοίκηση του δήμου υπευθυνότητα και συνεννόηση με την τοπική κοινωνία, ώστε η μελέτη ανάπλασης να ολοκληρωθεί σύμφωνα με τις επιταγές του Γ.Π.Σ. επ’ ωφελεία και των ιδιωτών και του κοινωνικού συνόλου.

Δυστυχώς...


Από εφημερίδα Θερμαϊκός - Νέα Πορεία
Axact

Ακτιβιστής

Μπορείτε να επικοινωνήσετε σχετικά με το παρόν άρθρο ή οτιδήποτε σχετίζεται με την ιστοσελίδα του "ακτιβιστή" ή ακόμη και για άρθρα ή απόψεις σας που επιθυμείτε να δημοσιεύσουμε στο email: chrivanovits@gmail.com

Προσθέσετε το σχόλιό σας:

0 comments:

Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.