του Γιώργου Μαυρομάτη

Οι Μελετητές των Λιμενικών έργων ξέρουν ένα βασικό κανόνα.
‘’ Ακόμη και ένα βότσαλο να πετάξεις στη θάλασσα έχει παρενέργειες’’
Οι μελέτες τους έχουν σαν στόχο να μειώσουν τις παρενέργειες και ταυτόχρονα να εξασφαλίσουν τη χρηστικότητα του έργου.
Όταν συντάσσεται μία Μελέτη λιμένα λαμβάνονται υπ’ όψιν πολλές παράμετροι, όπως οι συχνά πνέοντες άνεμοι, το υπέδαφος, το είδος των σκαφών που θα ελλιμενίζονται, το κόστος κατασκευής κλπ.
Στην περίπτωση του Αλιευτικού Καταφυγίου των Νέων Επιβατών αγνοήθηκε εντελώς η πρώτη παράμετρος μόνο και μόνο για να κατέβει το κόστος κατασκευής.
Στην πραγματικότητα κατασκευάστηκε ένας Κυματοθραύστης στο κέντρο της απόληξης της σκάλας, μιας σκάλας ίδιας με αυτές της Περαίας και της Αγίας Τριάδας. Θυμάμαι καλά όπως και σεις φαντάζομαι ότι το σημείο επαφής της σκάλας με την στεριά ήταν όπως είναι σήμερα στις άλλες δύο Σκάλες.
Ο Κυματοθραύστης, έκανε αυτό που έπρεπε να κάνει. Έκοψε τον έντονο κυματισμό και δημιούργησε μία ΄΄Λεκάνη Ηρεμίας’’ πίσω του. Επειδή όμως εκατέρωθεν του κυματοθραύστη και περισσότερο από την αριστερή πλευρά, ο Κυματισμός του Βαρδάρη έμπαινε έντονος όπως φαίνεται και στη φωτό, εναπέθετε όσες φερτές ύλες, στην λεκάνη ηρεμίας πίσω από τον προβλήτα με αποτέλεσμα αυτές να καθιζάνουν, περισσότερο από την δεξιά πλευρά και στο κέντρο όπως το βλέπουμε από τη στεριά γιατί λόγω της κατεύθυνσης του ανέμου η θάλασσα είναι πιο ήρεμη.
Η εναπόθεση των φερτών υλών χρόνο με το χρόνο χειροτέρευε την κατάσταση μέχρι να φτάσει στην κατάσταση που όλοι ξέρουμε.
Εν κατακλείδει όλα τα τεχνικά έργα και περισσότερο τα λιμενικά χρειάζονται συντήρηση. Κάθε λίγα χρόνια το λιμανάκι πρέπει να καθαρίζεται με μία βυθοκόρο η οποία θα καθαρίζει τον πυθμένα και με αντλίες θα μεταφέρει τις εναποθέσεις στα ανοιχτά χωρίς να ενοχλεί τις στεριανές δραστηριότητες. Αυτή η μέθοδος είναι και φθηνότερη και δεν δημιουργεί όχληση.
Θα βοηθούσε να δημιουργηθεί ένα άνοιγμα στην δεξιά πλευρά του κυματοθραύστη από όπου θα έμπαινε μέρος του κυματισμού και θα δημιουργούσε ‘’αντιμάμαλο’’ έτσι ώστε να παρέσερνε μέρος των φερτών υλικών προς τα έξω.
Axact

Ακτιβιστής

Μπορείτε να επικοινωνήσετε σχετικά με το παρόν άρθρο ή οτιδήποτε σχετίζεται με την ιστοσελίδα του "ακτιβιστή" ή ακόμη και για άρθρα ή απόψεις σας που επιθυμείτε να δημοσιεύσουμε στο email: chrivanovits@gmail.com

Προσθέσετε το σχόλιό σας:

1 comments:

  1. Ενημερωτικό το άρθρο. Θα ήθελα όμως να παρατηρήσω ότι οι χιλιάδες τόνοι άμμου που εναποτίθενται στη "Λεκάνη Ηρεμίας" από κάπου προέρχονται. Προέρχονται από σημεία στα οποία παρατηρείται διάβρωση, όπως μερικές δεκάδες μέτρα πιο πέρα (στο Όστρακο) όπου είναι θέμα λίγου χρόνου πια να καταστραφεί ο παραλιακός πεζόδρομος και ο δρόμος και να κινδυνεύσουν οι οικοδομές.

    Ίσως λοιπόν το απλό άδειασμα της "Λεκάνης Ηρεμίας" να μην είναι η καλύτερη λύση. Αυτή θα ήταν η εξάλειψη όλων των άστοχων παρεμβάσεων στην ακτογραμμή, οι οποίες δημιουργούν τα έντονα προβλήματα διαβρώσεων - προσαμμώσεων. Όχι μόνο στη Σκάλα των Ν. Επιβατών, αλλά σε ολόκληρη την ακτογραμμή του Δήμου Θερμαϊκού.

    Το έργο που έγινε πιθανόν να καλύπτει (για τα λίγα επόμενα χρόνια) το σκοπό του, δηλαδή την ανάγκη να προσεγγίζουν στη Σκάλα τα καραβάκια από Θεσσαλονίκη. Δεν αντιμετωπίζει όμως το πρόβλημα της ακτογραμμής, απλώς το προεκτείνει στο μέλλον. Και μόνο για το συγκεκριμένο σημείο.

    Τα οικονομικά μεγέθη της υπόθεσης (ποιος πλήρωσε και πόσο και ποιος ωφελείται χωρίς να έχει πληρώσει) είναι μια άλλη παρεμπίπτουσα λεπτομέρεια.

    Πάνος Ζέρβας

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.