Αν ψάχνεις για τις δύο περισσότερο πολεμικές κατηγορίες στο πλαίσιο της ελληνικής πολιτικής σκηνής, δεν θα τις βρεις να σχηματίζονται στο δίπολο Τσίπρας-Μητσοτάκης, ούτε ασφαλώς στο Τσίπρας-Κουτσούμπας, άλλα σε εκείνο των Τσίπρα - Κωνσταντοπούλου. Ο κύριος Τσίπρας ενώ γνωρίζει πως δεν τον συμφέρει ούτε καν να υπονοεί κάτι για την κυρία Κωνσταντοπούλου, καθώς έτσι νομιμοποιεί πολιτικώς την δεύτερη να τον ξεμπροστιάσει, δεν αποφεύγει τον πειρασμό. Έχει αναπτύξει ένα είδος μαζοχισμού με την Ζωή ο Αλέξης και αυτή δεν αφήνει ανεκμετάλλευτη την πρόκληση. "Ικανοποιεί" τον μαζοχισμό του με τηλεοπτικά "διαγγέλματα-μαστιγώματα" εναντίον του. 
"Τα λέει καλά", μου λένε στο σπίτι! "Τα λέει άσχημα", αντιτάσσω εγώ. Και τι σημασία έχει πώς τα λέει, στο βαθμό που συμφωνείς και εσύ με αυτά που αναφέρει στα "μέγα-σποτάκια" της;
Κοίταξε, αγαπητέ αναγνώστη, μετά την ιλαροτραγωδία στην πολιτική πράξη του μείγματος μη-λενινιστών αριστερών που σχημάτισε κυβερνητική ένωση με τον Καμμένο και την ακρολαϊκιστική δεξιά του, δεν υπάρχει περίπτωση ποτέ στη συνέχεια να κάνω έκπτωση στο ζήτημα της (πολιτικής) αισθητικής. Με ανησυχεί το ύφος του ΣΥΡΙΖΑ, έλεγα, εντίμως, ακόμη και την περίοδο που υποστήριζα τον ΣΥΡΙΖΑ στον δρόμο (του) για την κυβερνητική εξουσία - αν θυμάσαι. Σύντομα αποδείχθηκε πως η "εμμονή" μου στο ζήτημα της αισθητικής ήταν ο πλέον αξιόπιστος δείκτης για την ηθική και πολιτική ποιότητα του μεγαλύτερου μέρους αυτού του κόμματος που κέρδισε ξανά εκλογές, αφού ο Αλέξης Τσίπρας και η παρέα του απαλλάχθηκαν από τα "προγραμματικά βαρίδιά" τους. Πολλά θα μπορούσες να παραβλέψεις στην ηγεσία ενός κόμματος, όχι όμως την γενική (πολιτική) αισθητική της! Αυτό είναι το κρίσιμο. Αυτό δείχνει το μέλλον του κόμματος. Και αυτό αφορά περισσότερο στα κόμματα που αυτοπροσδιορίζονται ως αριστερά στο δίπολο αριστερά- δεξιά, καθώς είναι αυτά που συνδέουν ιδεολογικώς το ύφος με το ήθος της εξουσίας. Και ασφαλώς το πλαίσιο του ύφους χαρακτηρίζεται από την αισθητική που αυτό ως δομή ενσωματώνει.
Εδώ είναι το πρόβλημα με την Ζωή Κωνσταντοπούλου. Ένα πρόβλημα που μάλλον δεν συνειδητοποιεί η ίδια. Η αισθητική του πολιτικού της λόγου δεν διαφέρει σε τίποτε από εκείνη του Αλέξη Τσίπρα και της κυβερνητικής του παρέας. Πρόκειται για έναν άσχημο τρόπο, με τον οποίο μοιάζει να κυκλοφορεί η φαινομενικά ανεπτυγμένη κουλτούρα αυτής της πολιτικού μέσα της. Ένας τρόπος που δεν διαφέρει με εκείνον του Αλέξη, παρότι στην δική του περίπτωση καί η κουλτούρα εμφανίζεται πιο απλοϊκή και η συνοχή του λόγου υποδεέστερη. Σημασία, επιμένω, έχει να μην κυκλοφορεί η κουλτούρα μέσα μας σαν βαρβαρότητα. Και αυτό δυστυχώς φαίνεται να συμβαίνει και στην περίπτωση της Κωνσταντοπούλου, όταν δοκιμάζει να απαντήσει στους υπαινιγμούς Τσίπρα εις βάρος της. Ίσως θα πρέπει να προσέξει τι επισημαίνει ο σοβαρός μελετητής της αισθητικής Marc Jimenez: "Η αισθητική δέχεται το στοίχημα να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες απαιτήσεις όσον αφορά την ερμηνεία, την αποσαφήνιση και το νόημα, να καταδείξει ότι το να κυκλοφορεί κάποιος στα θελκτικά πάρκα της κουλτούρας είναι ευχάριστο, αλλά πως είναι σημαντικότερο να κυκλοφορεί η κουλτούρα μέσα στον καθένα από εμάς". Και αυτό προσδιορίζει την αισθητική του καθενός μας.
Το ότι το μεταμοντέρνο στην αισθητική περνά αυτή την περίοδο κρίση, δεν σημαίνει πως πρέπει να αγνοήσουμε και τίς μοντέρνες απόψεις που συνέδεσαν άρρηκτα την πολιτική με την αισθητική (Μπένγιαμιν, Μαρκούζε, Αντόρνο). Εκεί πράγματι υπάρχει έδαφος για να παλέψουμε με την βαρβαρότητα στην άρθρωση του πολιτικού λόγου και ευρύτερα στην υφολογική μας παράσταση. Αν δεν μπορείς να εντρυφήσεις στην αισθητική του Ηλία Ηλιού, του Λεωνίδα Κύρκου ή του μοναδικού Σοφιανού Χρυσοστομίδη, μελέτησε τουλάχιστον την Κοκό Σανέλ! Ο Κοκτώ κάποτε είπε γι’ αυτήν ότι "ήταν κάτι σαν θαύμα, δούλεψε στον κόσμο της μόδας με κανόνες οι οποίοι είχαν αξία μόνο για τους ζωγράφους, τους ποιητές και τους μουσικούς". Αυτό ακριβώς έπρεπε να χαρακτηρίζει και τον πολιτικό λόγο, αλλά ασφαλώς και την πολιτική πρακτική μιας σύγχρονης αριστεράς.
Όταν κάποια ξημερώματα κουβέντιαζα με τον Σοφιανό Χρυσοστομίδη ζητήματα πολιτικής, στο αγαπημένο του πατσατζίδικο της Ομόνοιας, "έβλεπα" να παρελαύνουν μπροστά μου δημιουργίες της Κοκό Σανέλ. Επροκείτο για έκφραση μιας ορθολογικής δραστηριότητας που αμφισβητούσε, χωρίς βαρβαρότητα, το πολιτικώς ορθό, η οποία ωστόσο δεν ήταν εξηγήσιμη ορθολογικά με απλό, αυτονόητο τρόπο. Απαιτείτο ένα είδος αισθησιακότητας για την αντίληψη του πολιτικού φαινομένου, πράξη που συνέδεε με έναν φυσιολογικό τρόπο την πολιτική με το ήθος. Όπως ακριβώς έκανε με μεγάλη επιτυχία η Κοκό Σανέλ, υπηρετώντας με ολοκληρωμένο τρόπο την θηλυκότητα και όχι την βαρβαρότητα πάνω στο σώμα μιας γυναίκας.

Τα τελευταία σποτ της κυρίας Ζωής Κωνσταντοπούλου είναι εξίσου αντιαισθητικά με εκείνο το προεκλογικό όπου η "γόβα πίεζε τον γρύλο". Ο πολιτικός της λόγος ως αισθητική προσβάλει αυτούς που θα μπορούσαν να την αποδεχτούν, επειδή συμφωνούν μαζί της. Και όσο αδιαφορεί η ίδια για το αισθητικό αποτέλεσμα της πολιτικής της παρέμβασης, επίτρεψέ μου, μεταξύ Αλέξη και Ζωής να προτιμώ Κοκό Σανέλ, παρότι λέγεται οτι ανέπτυξε “παραφύση σχέση” με τους ναζί !...

Ο Δημήτρης Γιαννακόπουλος είναι διδάκτωρ Πολιτικής Επιστήμης, ειδικός σε θέματα πολιτικής και διακυβέρνησης στην Ευρασία.
Axact

Ακτιβιστής

Μπορείτε να επικοινωνήσετε σχετικά με το παρόν άρθρο ή οτιδήποτε σχετίζεται με την ιστοσελίδα του "ακτιβιστή" ή ακόμη και για άρθρα ή απόψεις σας που επιθυμείτε να δημοσιεύσουμε στο email: chrivanovits@gmail.com

Προσθέσετε το σχόλιό σας:

4 comments:

  1. Δημήτρη θα διαφωνήσω με την άποψή σου, κι αυτό γιατί δεν μπορώ να δεχθώ πως η απαλλαγή από τα μνημόνια και τους φορείς επιβολής τους, από πλευράς των ντόπιων υποτακτικών (με τελευταία την κυβέρνηση Τσίπρα) έχει ή επιβάλεται να έχει οποιαδήποτε σχέση με την αισθητική. Είναι ζήτημα επιβίωσης για τον ελληνικό λαό. Και πιστεύω πως από τις λίγες επιλογές που έχουμε για να γκρεμίσουμε το διαβρωμένο σύστημα εκφράζεται με εντιμότητα, ευθύτητα και καθαρότητα από τη Ζωή και την Πλεύση Ελευθερίας. Καλές γιορτές και ένα καλύτερο 2018 για σένα και την οικογένειά σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Και τι περιμένεις ακτιβιστή τώρα που έγραψες το σχόλιό σου απ΄ τον ακαταλαβίστικο; Μήπως να "τα βάλει μαζί σου" που τόλμησες και είπες την γνώμη σου για τα (ακαταλαβίστικα φυσικά) που γράφει όπως πάντα στο άρθρο του; Δεν θα το κάνει, δεν να ανοίξει κουβέντα μαζί σου γιατί είσαι απ΄τους ελάχιστους που τον φιλοξενούν. Αν όμως παρ΄ελπίδα σου απαντούσε, θα σου έλεγε ο αλλαζονούλης πως "γράφει για τους γνωστούς του" και μόνον ! Καλά ξεμπερδέματα μαζί του!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @ Ανώνυμο: Αισθάνομαι μεγάλη τιμή που ο Δημήτρης Γιαννακόπουλος εμπιστεύεται τα άρθρα του για ανάρτηση και στον "ακτιβιστή". Και φυσικά θεωρώ τον Δημήτρη έναν από τους σημαντικότερους φίλους μου, αν και δεν τον έχω συναντήσει, όμως νοιώθω πως τον γνωρίζω καλά από τα κείμενά του. Μπορεί σε κάποιες απόψεις του να διατηρώ επιφυλάξεις και σε ελάχιστες να διαφωνώ. Πάντα όμως αναμένω με αδημονία τις σκέψεις και προσεγγίσεις του στα μεγάλα ζητήματα της επικαιρότητας όπως και σε θέματα εθνικής πολιτικής. Αντιλαμβάνομαι βέβαια πως δεν είναι ευκολοδιάβαστα τα άρθρα του από πολλούς φίλους, ούτε είναι αρεστή σε άλλους η αιρετική συχνά ματιά του. Και φίλε ανώνυμε πίστεψέ μου δεν είναι καθόλου αλλαζόνας και έχουμε συχνή επικοινωνία αν και βρίσκεται στη Σουηδία. Το ότι δεν απάντησε στο σχόλιό μου εδώ, αλλά με προσωπικό μήνυμα, οφείλεται σε επιλογή του, που είναι απόλυτα σεβαστή από μένα.
    @ Δημήτρη: Ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη και την φιλία σου. Σου εύχομαι υγεία, αγάπη και χαμόγελο για το δύσκολο 2018 που έρχεται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μεταξύ δημήτρη γιαννακόπουλου και ακτιβιστή προτιμώ Πιραντέλο!
    "Έτσι είναι, αφού έτσι νομίζετε!".

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.