Γενηθήτω φως και εγένετο*. Τι άραγε σημαίνει αυτό; Το συγκεκριμένο εδάφιο από την ΓΕΝΕΣΙΣ αποτελεί την περιγραφή της δημιουργίας του κόσμου με την δια λόγου εκποίηση του φωτός, η πρώτη μέρα με άλλα λόγια. Εγώ θα χρησιμοποιήσω αυτήν την φράση ως τίτλο και αρχή για μια διεξοδική έρευνα στον τομέα του πνευματικού φωτός… της Παιδείας. Πολλοί θα πουν ότι είναι κομματικοποιημένο… Εγώ απλά θα σηκώσω τους ώμους και θα τους πω: Είναι ή δεν είναι, αποτελεί την άποψη μου!

Η αφορμή
Αρχικά για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, αφορμή για αυτό το άρθρο ήταν η δήλωση του Υπουργού Παιδείας, Κώστα Γαβρόγλου, σχετικά με τις εκδρομές στο εξωτερικό. Ο Υπουργός απαγόρευσε τις εκδρομές στο εξωτερικό (με χαμηλό εκπαιδευτικό περιεχόμενο) με την δικαιολογία ότι διευρύνουν τις ανισότητες. Πιο συγκεκριμένα δήλωσε στα ΝΕΑ ότι:
«Η υπουργική απόφαση ενθαρρύνει γενικά τη διοργάνωση εκπαιδευτικών εκδρομών εντός της χώρας, σε περιοχές με ιστορικό, αρχαιολογικό, περιβαλλοντικό ενδιαφέρον και φυσικό κάλλος. Δεν απαγορεύει την πραγματοποίηση των πενθήμερων εκδρομών της τελευταίας τάξης του Λυκείου στο εξωτερικό. (...) Δεν αποκλείουμε καμιά εκπαιδευτική ή πολιτιστική εκδρομή στο εξωτερικό. Ένα όμως από τα βασικά εφόδια ενός νέου ανθρώπου είναι να γνωρίζει τη χώρα του και τους ανθρώπους της. Εμείς θέλουμε να παροτρύνουμε τα παιδιά να γνωρίσουν τον τόπο τους. (...) Περιορίζονται οι μετακινήσεις στο εξωτερικό που έχουν υψηλό κόστος και χαμηλό εκπαιδευτικό αποτέλεσμα. Η εκπαίδευση είναι για να μειώνει τις ανισότητες και όχι να τις διευρύνει».
Ναι λοιπόν, αποτελεί μια αρκετά σωστή απόφαση. Έχει παρατηρηθεί ότι τα τελευταία χρόνια οι εκδρομές, χωρίς ιδιαίτερο εκπαιδευτικό στίγμα, έχουν αυξηθεί δραματικά. Κάτι τέτοιο είναι απαράδεκτο καθώς βάζουν σε πειρασμό τα παιδιά που από την μεριά τους πιέζουν τους γονείς τους φέρνοντας τους σε δύσκολη θέση. ΑΛΛΑ [πάντα υπάρχει ένα αλλά!] μεταξύ άλλων οποιαδήποτε εκδρομή, όποιο κόστος και αν έχει, δεν υποχρεώνει κανέναν να την ακολουθήσει. Όποια οικογένεια δεν έχει τα κατάλληλα οικονομικά εφόδια για κάποια εκδρομή μπορεί κάλλιστα να μην στείλει το παιδί της σε αυτήν. Δεν καταργείς με τίποτα όμως γενικά τις εκδρομές. Κάθε εκδρομή αποτελεί ένα νέο κεφάλαιο στην ζωή του κάθε ανθρώπου, ειδικά σε αυτήν την ηλικία και ειδικά στο εξωτερικό. Το τελευταίο ισχύει γιατί οι ευκαιρίες μια σχολικής εκδρομής στο εξωτερικό είναι ελάχιστες και πάντα τις υποδέχονται τα παιδιά με φρενίτιδα χαράς και ενθουσιασμού. Ακόμα και τα παιδιά από τις πιο αδύναμες οικογένειες κάνουν ότι μπορούν, κάνουν οικονομία τα Χριστούγεννα ή ακόμα χαρτζιλικώνονται από τις γιαγιάδες για να πάνε αυτήν την εκδρομή (μην ξεχνάμε και τους λαχνούς που μοιράζουν τα πρακτορεία).

Πραγματικές ανισότητες στην εκπαίδευση!

Όσον αφορά τώρα την ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΙΑ: Η ύπαρξη ανισοτήτων είναι κάτι που μαστίζει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά σε καμία περίπτωση σε ότι έχει να κάνει με τις εκδρομές (τουλάχιστον όχι τόσο πολύ). Υπάρχουν παραδείγματα ανισοτήτων στον τομέα της Παιδείας που κατά πάσα πιθανότητα κάποιοι ξεχνούν…
Μήπως να θυμίσω το παράδειγμα των τμημάτων Ειδικής Αγωγής που είναι ελάχιστα σε σχέση με τον αριθμό των ατόμων που τα χρειάζονται; Ή μήπως να θυμίσω την προφορική εξέταση που βρίσκεται σε ένα τεράστιο αντιφατικό κενό;
Το τελευταίο [για να το αναλύσω πιο πολύ] αποτελεί μια διαδικασία που χρειάζεται ένας μεγάλος αριθμός μαθητών στην Ελληνική Επικράτεια. Προφορική Εξέταση… Τι να είναι άραγε;
Διαβάζοντας τις οδηγίες για την προφορική εξέταση έψαξα στοχευμένα την διαδικασία της αξιολόγησης στο μάθημα της Έκθεσης:
Ως προς την εξέταση της έκθεσης, η αξιολόγηση να επικεντρώνεται στην κατανόηση των βασικών εννοιών του θέματος και στην παρουσίαση με λογικά επιχειρήματα. Μπορούν να χρησιμοποιούν πρόχειρη σελίδα και να σχεδιάζουν ή να γράφουν λέξεις κλειδιά που τους διευκολύνουν στο να εκφράσουν προφορικά τις σκέψεις τους.
Παρατηρώ λοιπόν μια αντίφαση… Σε ποιο σχολείο της Δευτεροβάθμιας γίνεται αυτό; Σε κανένα… Στα πιο πολλά σχολεία ο μαθητής καλείτε να γράψει την έκθεση (!) και ύστερα αν την διαβάσει στους εξεταστές (!) Δηλαδή ένας μαθητής με δυσανάγνωσια, δυσλεξία ή δυσγραφή καλείται να γράψει και να διαβάσει την έκθεση!; Είναι αυτό δίκαιο; [Να λοιπόν μία πραγματική ανισότητα και αδικία]
Στο τομέα τώρα των τμημάτων Ειδικής Αγωγής: Ο Υπουργός Παιδείας είχε επίσης δηλώσει ότι: η Ειδική Αγωγή είναι παρακλάδι της Γενικής Αγωγής και ότι το πτυχίο των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής (ΠΕ61 και ΠΕ71) είναι «παραπλήσιο των υπολοίπων παιδαγωγικών τμημάτων.
Είναι άραγε παρόμοιος ένας τέτοιος κλάδος της Ψυχολογίας (θα έλεγα εγώ) με όλους τους άλλους εκπαιδευτικούς κλάδους; Είναι δυνατόν ένας τόσο ειδικευμένος, δύσκολος αλλά και απαραίτητος τομέας να συγχέεται και να χαρακτηρίζεται ΙΣΟΣ και ΟΜΟΙΟΣ με όλους τους άλλους; Όχι βέβαια! Αποτελεί κάτι απαραίτητο για την ελληνική κοινωνία (η οποία μάλιστα έχει έλλειψη στο συγκεκριμένο τμήμα) μέσα στην οποία υπάρχουν άφθονες περιπτώσεις και παραδείγματα μαθητών που πραγματικά χρειάζονται πρότυπες συνθήκες καθώς κωλύονται εξαιτίας κάποιου προβλήματος ή δυσκολίας που ενδέχεται να αντιμετωπίζουν.
Αυτές είναι πραγματικές ανισότητες κύριοι του Υπουργείου, των επιτροπών και των γραφείων και όχι οι εκδρομές. Ξεκινήστε λοιπόν από πιο σημαντικά θέματα και όχι από επουσιώδη με σκοπό το θεαθήναι και την υστεροφημία μιας ονοματολογίας νόμου.

Υποτίμηση στο παρελθόν μας!

Ταυτόχρονα ας αναφερθούμε (μέσα σε αυτήν την έρευνα) και στα αρχαία τα οποία με τόση περηφάνια σχεδόν καταργήθηκαν. Δικαιολογήθηκε μάλιστα αυτή η πράξη με τον χαρακτηρισμό της νεκρής γλώσσας (Νίκος Φίλης). Όταν σε όλα τα πανεπιστήμια του εξωτερικού η Αρχαία Ελληνική διδάσκεται, είναι δυνατόν να παραμελείται στην γενέτειρα χώρα της; Κανείς δεν είπε να μιλάμε μόνο Αρχαία και κανείς ακόμα δεν είπε να παραγκωνιστούν τα Νέα Ελληνικά!
Σύμφωνα με δήλωση του τέως Υπουργού Παιδείας Ν. Φίλη στην Βουλή των Εφηβών 2016:
«Επιθυμία μας είναι περισσότερη ουσία κι όχι τύπος. Θέλουμε ποιοτικό χρόνο στο σχολείο. Δεν μπορεί στο γυμνάσιο να διδάσκονται περισσότερες ώρες Αρχαία Ελληνικά και λιγότερες Νέα Ελληνικά. Πρέπει να δοθεί έμφαση στη λογοτεχνία και στη ζωντανή γλώσσα. Αν κάποιος δεν γνωρίζει τα αρχαία δεν σημαίνει ότι δεν ξέρει να μιλάει καλά τα νέα ελληνικά ή αντίστροφα. Να συζητήσουμε το θέμα όχι με βάση ιδεολογική αλλά παιδαγωγική»
Είναι παράλογο να μειώνονται τα Αρχαία Ελληνικά με βάθρο τις λιγότερες ώρες των Νέων. Σε αυτήν την περίπτωση δεν μειώνεις τα Αρχαία αλλά αυξάνεις τα Νέα! Δεν γίνεται κάτω από την ιδεολογική ομπρέλα αλλά και την προοδευτική πολιτική να ξεχνάμε το παρελθόν μας (ο διεθνισμός, η προοδευτικότητα και η αριστερή μεταρρύθμιση επανέρχεται στο προσκήνιο σε στοχευόμενα σημεία, σε στοχευόμενες τοπικές και χρονικές στιγμές) (1).

Υποτίμηση στην θρησκεία!

Αλλά κανείς δεν σταματά εκεί! Η υποτίμηση έρχεται και στην θρησκεία! Η αλλαγή μόνο των βιβλίων των θρησκευτικών αποτελεί μια ένδειξη κομπασμού, άτοπο στόμφο και μια γενικότερα καινοτομία της φανφάρας! Ένα ουδετερόθρησκο σχολείο δεν είναι μπορεί να είναι αποδεκτό γιατί :
· Η θρησκεία μαθαίνει και εμφυτεύει στους μαθητές ηθικές αξίες
· Συμβάλει ουσιαστικά στη διαμόρφωση του πολιτισμού.
· Ο κόσμος των ιδεών πολλών κοινωνιών εμπλουτίστηκε με βασικές (χριστιανικές) αντιλήψεις, όπως η ένωση Θεού και ανθρώπου με την Ενανθρώπηση, το πέρασμα της ανθρώπινης φύσης από το θάνατο στη ζωή, η αγάπη χωρίς όρια, η αυτοθυσία του Χριστού.
· Όλες οι εκχριστιανισμένες κοινωνίες, με διάφορες παραλλαγές, οδηγήθηκαν να δώσουν νόημα στην ιστορία τους με βάση τη σχέση Θεού - ανθρώπου ή να δώσουν έμφαση στο ρόλο του ανθρώπου και της ιστορίας.
· Έτσι όσες κοινωνίες εκχριστιανίστηκαν, ενδιαφέρθηκαν για την πρόοδο των ανθρώπινων σχέσεων και διατύπωσαν αιτήματα για καλύτερη οργάνωση της κοινωνίας.
· Μορφολογικά, μπορούμε να διακρίνουμε την επίδραση του Χριστιανισμού στην ελληνική Ανατολή, που δημιούργησε τον πολιτισμό του Βυζαντίου και επηρέασε τις γύρω χώρες (Αρμενία, Γεωργία), την επίδραση του Ορθόδοξου Χριστιανισμού στο Βορρά, που δημιούργησε τον πολιτισμό των σλαβικών χωρών και την επίδραση του Χριστιανισμού στη Λατινική Δύση, που οδήγησε στο δυτικό (Ευρωπαϊκό-αμερικανικό) πολιτισμό. (2)

Υποτίμηση στους εθνικούς αγώνες!

Στους εθνικούς μεγάλους μας αγώνες, η θρησκεία έπαιξε έναν εκπληκτικό ρόλο. Μην ξεχνάμε ότι στην Αγία Λαύρα ξεκίνησε η επανάσταση: Ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ύψωσε το λάβαρο της επανάστασης στο μοναστήρι στα Καλάβρυτα και έτσι ξεκινά ο απελευθερωτικός αγώνας για την Ελλάδα. Δεν ξέρω κατά πόσο τέτοια εθνικά σύμβολα μπορούν να μιλήσουν στην καρδιά ενός αριστερού αλλά (ευτυχώς τουλάχιστον) μιλούν ακόμα στην καρδιά του έλληνα και ελπίζω να συνεχίσουν να μιλούν και για τους επόμενους αιώνες. όποιος δεν γνωρίζει την Ιστορία του είναι αναγκασμένος να την επαναλάβει και αυτό έχει αποδειχθεί από τους προκατόχους σας. Αλλά θα μπορούσα να υποθέσω ή ακόμα και να σιγουρέψω ότι πρόκειται για ένα οργανωμένο σχέδιο:
Και για να μιλήσω και στην γλώσσα σας, στην γλώσσα των δήθεν αγώνων της αριστεράς που εκπροσωπείτε κύριε Υπουργέ και οι συναφή Γραμματείες σας:

Αν θέλεις να εξαφανίσεις έναν λαό, κατέστρεψε του την γλώσσα! (Βλάντιμιρ Λένιν)

(1) Και (2)… Εγώ θα μπορούσα να προσθέσω και την θρησκεία… τα συμπεράσματα δικά σας!

συνεχίζεται...
Axact

Ακτιβιστής

Μπορείτε να επικοινωνήσετε σχετικά με το παρόν άρθρο ή οτιδήποτε σχετίζεται με την ιστοσελίδα του "ακτιβιστή" ή ακόμη και για άρθρα ή απόψεις σας που επιθυμείτε να δημοσιεύσουμε στο email: chrivanovits@gmail.com

Προσθέσετε το σχόλιό σας:

0 comments:

Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.