του Γιάννη Κρεστενίτη*

-- Λίγες ημέρες απομένουν ώστε να εκπνεύσει η προθεσμία των 15 ημερών που έχει δοθεί από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (τώρα Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων - ΡΑΑΕΥ), με έγγραφο, από τις 23/5/2023, προς τους Δήμους του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, αλλά μόνον σε όσους έχουν θαλάσσιο όριο στο Θερμαϊκό Κόλπο, για να υποβάλλουν αντιρρήσεις στο αίτημα για την επέκταση της ήδη υπάρχουσας (από 22 Σεπτεμβρίου 2022) αδειοδότησης για την κατασκευή Πλωτού Τερματικού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ-LNG), έτσι ώστε να μπορούν να παραβάλουν (εξυπηρετούνται) 2 σκάφη που θα μεταφέρουν ΥΦΑ.
-- Το ΥΦΑ (που θα βρίσκεται σε θερμοκρασία -160οC) θα μετατρέπεται σε φυσικό αέριο στις εγκαταστάσεις του Πλωτού Τερματικού Σταθμού, με τη χρήση του αρκετά ζεστότερου θαλασσινού νερού, και θα μεταφέρεται με υποθαλάσσιο αγωγό, αρχικά και με χερσαίο στη συνέχεια στις εγκαταστάσεις της ELPEDISON. Το θαλασσινό νερό που θα χρησιμοποιείται για την αεριοποίηση του ΥΦΑ θα αντλείται τοπικά και στη συνέχεια, αρκετά ψυχρότερο θα απορρίπτεται στη θάλασσα (ίσως και με προσθήκες χημικών, π.χ. χλώριο που είναι αναγκαίες για την προστασία antifouling των αγωγών του συστήματος αεριοποίησης ΥΦΑ), με επιπτώσεις στην τοπική θαλάσσια χλωρίδα και πανίδα.
-- Ο Πλωτός Τερματικός Σταθμός που θα περιλαμβάνει και (πλωτές) δεξαμενές, συνολικού όγκου 170.000 κυβικών μέτρων, θα βρίσκεται εντός του βόρειου τμήματος του Θερμαϊκού Κόλπου, στον Όρμο της Θεσσαλονίκης (όπως φαίνεται στη συνημμένη εικόνα), με αποστάσεις της τάξης των 4 χιλιομέτρων από το Λιμάνι, τη Νέα Παραλία, το μέγαρο Μουσικής και το Παλατάκι.
-- Δεν είναι γνωστές οι τυχόν αντιδράσεις των Δήμων που έχουν λάβει το έγγραφο της ΡΑΑΕΥ, αλλά ούτε και αν είχαν ερωτηθεί και ποια ήταν η θέση τους κατά τη φάση της προηγούμενης διαδικασίας με την οποία είχε αδειοδοτηθεί η εγκατάσταση Πλωτού Τερματικού Σταθμού ΥΦΑ. Ας σημειωθεί ότι η προηγούμενη διαδικασία αδειοδότησης-χωροθέτησης ξεκίνησε μετά το αίτημα της ELPEDISON (11/4/2022) και η άδεια δόθηκε από την ΡΑΕ με την απόφαση 714/2022 (22/9/2022) και αφορούσε την ίδια περίπου θέση (ελαφρώς ανατολικότερα) για την κατασκευή του Πλωτού Τερματικού Σταθμού ΥΦΑ, αλλά για την εξυπηρέτηση (παραβολή) ενός μόνον σκάφους μεταφοράς ΥΦΑ.
-- Η περίπτωση του Πλωτού Τερματικού Σταθμού ΥΦΑ στον Όρμο της Θεσσαλονίκης έχει πολλά κοινά χαρακτηριστικά με αυτό που σχεδιάζεται και για τον Παγασητικό Κόλπο, αλλά με δύο σημαντικές διαφοροποιήσεις: (α) η περιοχή του Όρμου της Θεσσαλονίκης μια ιδιαίτερα επιβαρυμένη περιβαλλοντικά θαλάσσια ημίκλειστη περιοχή, με πολλές χερσαίες απορροές που συμβάλουν στην υποβάθμιση του θαλασσίου περιβάλλοντος, ανήκει στο βόρειο τμήμα του Θερμαϊκού Κόλπου που έχει χαρακτηριστεί ως ιδιαίτερα ευαίσθητη θαλάσσια περιοχή και άρα απαιτεί αυστηρότερα μέτρα προστασίας, και (β) στην περίπτωση της εγκατάστασης Πλωτού Τερματικού Σταθμού ΥΦΑ στον Παγασητικό υπήρξε μια μεγάλη αντίδραση από κινήματα πολιτών, συλλογικότητες, κόμματα, επιστημονικούς φορείς (Περιφερειακό Τμήμα ΤΕΕ Μαγνησίας, Ένωση Ελλήνων Χημικών – Τμήμα Θεσσαλίας), αλλά και από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.



* Ο Γιάννης Ν. Κρεστενίτης είναι καθηγητής Παράκτιας Τεχνικής και Ωκεανογραφίας, διδάκτορας του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ (1987), κάτοχος MSc στην Υδραυλική, την Υδρολογία και την Παράκτια Δυναμική (Civil Engineering Dept., Strathclyde University, Γλασκώβη 1978) και διπλωματούχος αγρονόμος τοπογράφος μηχανικός ΕΜΠ (1974). Διετέλεσε Πρόεδρος της ΔΕΥΑΘ.


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Axact

Ακτιβιστής

Μπορείτε να επικοινωνήσετε σχετικά με το παρόν άρθρο ή οτιδήποτε σχετίζεται με την ιστοσελίδα του "ακτιβιστή" ή ακόμη και για άρθρα ή απόψεις σας που επιθυμείτε να δημοσιεύσουμε στο email: chrivanovits@gmail.com

Προσθέσετε το σχόλιό σας:

0 comments:

Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.