Διαστάσεις πάνδημου ξεσηκωμού τείνει να λάβει η αντίθεση των κατοίκων της Πυλαίας, αλλά και άλλων περιοχών, στη κατασκευή της «υπερυψωμένης» περιφερειακής (Fly Over), υποστηρίζοντας ότι αποτελεί έργο περιβαλλοντικής και οικιστικής καταστροφής, όχι μόνο για τις περιοχές περιμετρικά της πόλης αλλά συνολικά για όλο το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης.

Σε ότι αφορά τις νομικές ενέργειες, ήδη στο Συμβούλιο Επικρατείας βρίσκονται προς συζήτηση δύο προσφυγές και ετοιμάζονται να κατατεθούν άλλες δύο από συλλόγους και φορείς ενώ δεν αποκλείεται και προσφυγές μεμονωμένα από πολίτες που θίγονται οικονομικά και περιβαλλοντικά από το έργο:
  • Η πρώτη προσφυγή έχει κατατεθεί από το σύλλογο Δρομέων και Φίλων του Σείχ Σου κατά της απόφασης Έγκρισης των Περιβαλλοντικών Όρων του Fly Over, η οποία θα συζητηθεί στις 4 Οκτωβρίου.
  • Η δεύτερη «κατέληξε» στο ΣτΕ, μέσω του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης, όπου αρχικά να συζητήθηκε η προσφυγή κατοίκων της περιοχής Κωνσταντινουπολίτικα, κατά της κοπής δένδρων για την έναρξη των εργασιών.Μετά την πρωτόδικη δικαίωση τους η εταιρία που ανέλαβε το έργο προσέφυγε στο Εφετείο, το οποίο έκρινε ότι είναι αναρμόδιο να κρίνει την υπόθεση και την παρέπεμψε στο ΣτΕ 
  • Άλλες δύο προσφυγές ετοιμάζονται από την Ένωση Κατοίκων Συνοικισμού Κωνσταντινουπολιτών Πυλαίας και της Πρωτοβουλίας Πολιτών Πυλαίας και ήδη ομάδες δικηγόρων έχουν αναλάβει τις προσφυγές .
Όπως αναφέρει ο δικηγόρος Γιάννης Αλεξόπουλος, «προχθές είχαμε στο Πέτρινο της Πυλαίας, συνάντηση των κινήσεων και φορέων που έχουν επιφυλάξεις και θεωρούν κακό και αναποτελεσματικό του έργο του flyover και αποφασίσαμε να προχωρήσουμε σε όλες τις νομικές ενέργειες που μπορούν να γίνουν. Εμείς ως Πρωτοβουλία Κατοίκων Πυλαίας θα προσφύγουμε στο ΣτΕ όπως και άλλοι κάτοικοι της Πυλαίας που θίγονται από το έργο».

Ανάλογα ο Ηλίας Γκινδής, πρόεδρος της Ένωσης Κατοίκων Ένωση Κατοίκων Συνοικισμού Κωνσταντινουπολιτών Πυλαίας αναφέρει πως «ως κάτοικοι προετοιμαζόμαστε για την προσφυγή μας, έχουμε απευθυνθεί σε δικηγόρους και θα οριστικοποιήσουμε την απόφαση μας την επόμενη εβδομάδα».

Επίσης οι κάτοικοι της Πυλαίας καλούν τον δήμο Χορτιάτη Πυλαίας να πάρει ξεκάθαρη θέση για το θέμα και καλούν όλους τους υποψήφιους δημάρχους και περιφερειάρχες να τοποθετηθούν επι τους θέματος. «Καλούμε επίσης και όλους του δήμους που θίγονται από το έργο να πάρουν θέση και να ενισχύσουν την προσπάθεια μας να προστατέψουμε την περιοχή μας από ένα έργο που θα προκαλέσει πολλά προβλήματα διαβίωσης και θα αποβεί καταστροφικό ακόμα και για την πόλη της Θεσσαλονίκης», τονίζει ο Γιώργος Αλεξόπουλος.


Το «άγνωστο» σχέδιο του flyover, που τελικά δεν είναι τόσο fly


Η μεγαλύτερη ένσταση που εγείρεται από τους κατοίκους κατά του έργου, είναι ότι τελικά δεν πρόκειται για ένα νέο δρόμο, αλλά επί της ουσίας για μία τεράστια διαπλάτυνση της υφιστάμενης περιφερειακής οδού, για την οποία θα χρησιμοποιηθούν ακόμα και εκρηκτικά, ενώ το υπερυψωμένο κομμάτι αφορά μόλις τα 4 χιλιόμετρα από τα 13 χιλιόμετρα της «νέας» κατασκευής.


Η Επιτροπή Προστασίας του Σέιχ Σου, σημειώνει πως με το Fly Over καθαιρούνται οι συνδετήριες γέφυρες με το Σέιχ Σου και κατεδαφίζεται η μοναδική πεζογέφυρα της οδού Περραιβού.
Επίσης αποψιλώνονται 82.000 τμ δάσους, αυξάνεται η αέρια, η ηχητική και η οπτική ρύπανση, δεδομένου ότι η υπερυψωμένη λεωφόρος θα είναι ορατή από την πόλη και το δάσος.
Επιπλέον δημιουργείται η δυνατότητα χρήσης των δασικών δρόμων από τα φορτηγά της εταιρείας και χωροθετείται εργοτάξιο μεταξύ δάσους-Κηπούπολης-ρέματος Μαλακοπής.

Όπως αναφέρει ο Στάθης Τσιράς, πολιτικός επιστήμονας και ενεργό μέλος της Πρωτοβουλίας Κατοίκων Πυλαίας, το περίφημο «flyover» δεν είναι τόσο fly, καθώς στο μεγαλύτερο μέρος του, δεν είναι παρά διαπλάτυνση της υφιστάμενης περιφερειακής για την οποία θα απαιτηθεί να κοπούν εκατοντάδες δένδρα από το δάσος αλλά και να πλησιάσει ο δρόμος μέχρι και 5 μέτρα από τα μπαλκόνια των κατοίκων στα Κωνσταντινοπολίτικα.

Επισημαίνει δε πως στην περιοχή του νυν κόμβου Πανοράματος Πυλαίας, σε απόσταση 500 μέτρων, θα κατασκευαστεί ένας νέος κόμβος (Κ11Α) όπου θα καταλήγουν 10 λωρίδες κυκλοφορίας, δηλαδή οι 6 λωρίδες του νυν περιφερειακού και οι 4 του flyover.
Από τις δέκα λωρίδες του νέου κόμβου οι 6 θα συνεχίζουν προς την Μουδανιών και οι 4 στο νέο δρόμο που σχεδιάζεται προς τη Ραιδεστό. «Πρόκειται για ένα κόμβο τεράστιο, όπως αυτός της Λαχαναγοράς, που θα γίνει σε μία οικιστική περιοχή, την οποία θα μεταλλάξει με τεράστιο κόστος, περιβαλλοντικό, οικονομικό αλλά και αισθητικό κόστος», σημειώνει και αναφέρει πως αυτό το έργο γίνεται ερήμην των κατοίκων της περιοχής που ξαφνικά θα βρεθούν να ζουν σε μία «άλλη» περιοχή από αυτή που επέλεξαν να ζουν.

Επίσης υποστηρίζει ότι η κυβέρνηση δεν αποκαλύπτει όλο το σχέδιο του έργου ούτε δίνει στην δημοσιότητα κρίσιμες λεπτομέρειες για το έργο. Επομένως και εκ των πραγμάτων η κυβέρνηση θα πρέπει να απαντήσει:
  • Το «flyover» από το νοσοκομείο Παπαγεωργίου μέχρι το Επταπύργιο, θα είναι υπερυψωμένο ή προβλέπεται η διαπλάτυνση της περιφερειακής κατά 14 μέτρων ανά κατεύθυνση;
  • Στο υπερυψωμένο κομμάτι, που θα είναι μόνο 4 χιλιόμετρα, από το Επταπύργιο έως την οδό Σταγειρίτη στα Κωνσταντινοπολίτικα, θα επιτρέπονται τα οχήματα βαρέως τύπου ή όχι; 
  • Το υπόλοιπο κομμάτι της οδού, μετά τη Σταγειρίτη, μέχρι τον νέο κόμβο που θα δημιουργηθεί, μετά τον κόμβο Πανοράματος Πυλαίας και θα διασχίζει την περιοχή κάτω από την Σταγειρίτη, πόσα μέτρα θα απέχει από τα σπίτια των κατοίκων; 
  • Στο τούνελ της Μαλακοπής το οποίο θα διαπλατυνθεί επίσης 14 μέτρα σε κάθε ρεύμα, θα χρησιμοποιηθούν εκρηκτικά ή όχι. Επιτρέπεται η χρήση εκρηκτικών σε απόσταση περί των 100 μέτρων από κατοικημένη περιοχή; 
  • Θα έχει δικαίωμα η κατασκευάστρια εταιρία να διακόπτει τη κυκλοφορία στα εναπομείναντα δύο ρεύματα κυκλοφορίας για τα 4 χρόνια που θα διαρκεί το έργο, προκειμένου να μεταφέρει μηχανήματα; 
  • Θα έχει αυτό το δικαίωμα και για τα Σαββατοκύριακα, από τα μεσάνυχτα της Παρασκευής μέχρι τα ξημερώματα της Δευτέρας; 
  • Πως θα απορροφήσει η πόλη περίπου το 50% της κυκλοφορίας της υπάρχουσας περιφερειακής, (περί τα 2.500 αυτοκίνητα την ώρα), αφού θα λειτουργούν μόνο δύο ρεύματα κυκλοφορίας; 
  • Πόσα δένδρα θα κοπούν από το δάσος και από την ευρύτερη περιοχή για την ολοκλήρωση του έργου; 
  • Ποιες είναι οι ρήτρες που θα κληθεί να πληρώσει το κράτος αν το έργο «κολλήσει» λόγω των προσφυγών των κατοίκων;            
Ο νέος, φαραωνικού τύπου, κόμβος που θα κατασκευαστεί στην περιοχή της Πυλαίας και θα αλλάξει άρδην το τοπίο και το περιβάλλον.

Θα απαλλοτριωθούν 430 στρέμματα με 12 εκατ. ευρώ 

Ωστόσο αυτό που κάνει εντύπωση και προκαλεί επίσης πολλά ερωτήματα είναι ότι η μελέτη του έργου, προβλέπει απαλλοτριώσεις εκτάσεων που ανήκουν σε ιδιώτες αλλά και στους δήμους που διασχίσει η νέα «υπερυψωμένη» οδός, συνολικού εμβαδού 418 στρεμμάτων, για τα οποία να σημειωθεί έχει οριστεί ποσό απαλλοτρίωσης μόλις 11.998.374 ευρώ! 

Συγκεκριμένα οι απαλλοτριώσεις των συνολικά 418.414 τ.μ. κατανέμονται ως εξής: στην κοινότητα Αγίου Παύλου 61 στρ, στο δημο Θεσσαλονίκης 48 στρ. στη κοινότητα Πεύκων 1,7 στρ., στη κοινότητα Πολίχνης 4,6 στρ., στη κοινότητα Πυλαίας 201 στρ., στο δήμο Συκεών 35 στρ. και στην κοινότητα Τριανδρίας 65 στρ. Από τα 418 στρέμματα τα 203,5 στρ ανήκουν σε ιδιώτες. 
Όπως τονίζει ο δικηγόρος Γιάννης Αλεξόπουλος, «το ποσό που έχει οριστεί είναι πολύ χαμηλό για τις εκτάσεις αυτές πολλές από τις οποίες είναι εντός σχεδίου και μεταξύ άλλων είναι σπίτια και αυλές σπιτιών, συνεργεία και αποθήκες, αγροί και ελαιόδενδρα. Πως θα αποζημιωθούν όλα αυτά; Με τα 12 εκατομμύρια;». 
Επίσης η Κατερίνα Καραγκιόζη κάτοικος της Πυλαίας, περιοχής που θίγεται από το flyover, «oι κάτοικοι της Πυλαίας αγοράσαμε σπίτια στην περιοχή για πολύ συγκεκριμένους λόγους, δηλαδή ήσυχη περιοχή, με πνεύμονες πρασίνου, εύκολο παρκάρισμα και σε πολύ υψηλές τιμές. Πήραμε δάνειο για να μπορέσουμε να πληρώσουμε αυτά τα πλεονεκτήματα και φυσικά η αξία των σπιτιών μας θα πέσει κατακόρυφα με το flyover, αλλά θα συνεχίσουμε να ξεπληρώνουμε τα δάνεια».   

Στην θέση της κ. Καραγκιόζη βρίσκονται και πολλοί άλλοι κάτοικοι που θεωρούν ότι το flyover δε θα πλήξει μόνο περιβαλλοντικά την περιοχή και θα υποβαθμίσει την ποιότητα διαβίωσης, αλλά θα μειώσει δραστικά την αξία των ακινήτων που θα βρεθούν ξαφνικά να συνορεύουν σε απόσταση αναπνοής με τον νέο περιφερειακό δρόμο. 

* Να σημειωθεί ότι η σύμβαση για την κατασκευή του έργου που θα γίνει με ΣΔΙΤ υπογράφηκε τον Δεκέμβριο του 2022. Ανάδοχος εταιρεία αναδείχθηκε η κοινοπραξία η «Μυτιληναίος – ΑΒΑΞ». Ο ανάδοχος θα έχει για 30 χρόνια το δικαίωμα εκμετάλλευσης, ο προϋπολογισμός του είναι 370 εκατ. ευρώ και η παράδοσή του προγραμματίζεται στο τέλος του 2026. Επίσης λόγω των περιβαλλοντικών όρων η κυβέρνηση δεν κατόρθωσε να το εντάξει σε κάποιοι χρηματοδοτικό πρόγραμμα και γι’ αυτό έχει επιλεγεί η μέθοδος του ΣΔΙΤ..   


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου


Axact

Ακτιβιστής

Μπορείτε να επικοινωνήσετε σχετικά με το παρόν άρθρο ή οτιδήποτε σχετίζεται με την ιστοσελίδα του "ακτιβιστή" ή ακόμη και για άρθρα ή απόψεις σας που επιθυμείτε να δημοσιεύσουμε στο email: chrivanovits@gmail.com

Προσθέσετε το σχόλιό σας:

0 comments:

Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.