reseau international /  28.10.22

Στις 27 Οκτωβρίου 2022, στο φόρουμ συζήτησης Club Valdai, ο Πρόεδρος της Ρωσικής Ομοσπονδίας, Βλαντιμίρ Πούτιν , έδωσε μια έντονη ομιλία, στην οποία ανακοίνωσε ότι η ιστορική περίοδος της αδιαμφισβήτητης κυριαρχίας της Δύσης στις παγκόσμιες υποθέσεις πλησιάζει σε τέλος, και ο κόσμος βρίσκεται σε μια ιστορική καμπή. Ακολουθεί η πλήρης γαλλική μετάφραση της ομιλίας του, στα ελληνικά.


Αγαπητοί συμμετέχοντες στη σύνοδο ολομέλειας! Κυρίες και κύριοι! Φίλοι μου!

Είχα μια μικρή εικόνα των συζητήσεων που έλαβαν χώρα εδώ τις προηγούμενες ημέρες - πολύ ενδιαφέρουσες και κατατοπιστικές. Ελπίζω να μην μετανιώσατε που ήρθατε στη Ρωσία και επικοινωνήσατε μεταξύ σας.

Χαίρομαι που σας βλέπω όλους εδώ.

Στη Λέσχη Βαλντάι, έχουμε επανειλημμένα μιλήσει για τις αλλαγές - σοβαρές και σημαντικές αλλαγές - που έχουν ήδη λάβει χώρα και λαμβάνουν χώρα στον κόσμο, για τους κινδύνους που συνδέονται με την υποβάθμιση των παγκόσμιων θεσμών, τη διάβρωση των αρχών της συλλογικής ασφάλειας, την αντικατάσταση του διεθνούς δικαίου από τους λεγόμενους κανόνες - εννοώ, καταλαβαίνουμε ποιος τους έφτιαξε, αλλά ίσως δεν είναι ακριβές - των οποίων γενικά δεν γνωρίζουμε ποιος τους έφτιαξε, ποια είναι η βάση αυτών των κανόνων και τι περιέχουν.

Προφανώς, γίνεται μόνο μια προσπάθεια να θεσπιστεί ένας κανόνας, ώστε οι εξουσιαστές -μιλήσαμε σήμερα για τις αρχές, μιλάω για την παγκόσμια εξουσία- να μπορούν να ζουν χωρίς κανόνες και να τους επιτρέπεται να κάνουν ό,τι θέλουν, να τη γλιτώνουν. Είναι, στην πραγματικότητα, αυτοί οι κανόνες για τους οποίους μας λένε συνεχώς, όπως λένε, για τους οποίους μιλούν συνεχώς.

Η αξία των συζητήσεων του Βαλντάι έγκειται στο γεγονός ότι έγιναν ποικίλες εκτιμήσεις και προβλέψεις. Η ίδια η ζωή, ο αυστηρότερος και πιο αντικειμενικός εξεταστής - η ζωή - δείχνει πόσο ακριβείς ήταν. Αυτό δείχνει πόσο ακριβείς ήταν οι προπαρασκευαστικές μας συζητήσεις τα προηγούμενα χρόνια.

Δυστυχώς, τα γεγονότα συνέχισαν μέχρι στιγμής να ακολουθούν το αρνητικό σενάριο που έχουμε συζητήσει πολλές φορές σε προηγούμενες συνεδριάσεις. Επιπλέον, τα γεγονότα αυτά έχουν εξελιχθεί σε μια συστημική κρίση μεγάλων διαστάσεων, όχι μόνο στον πολιτικοστρατιωτικό τομέα, αλλά και στον οικονομικό και ανθρωπιστικό τομέα.

Αυτό που αποκαλείται Δύση - συμβατικά, βέβαια, δεν υπάρχει ενότητα σε αυτό - είναι σαφώς ένα πολύ περίπλοκο σύμπλεγμα, αλλά ας πούμε ότι αυτή η Δύση έχει κάνει μια σειρά από βήματα προς την όξυνση τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες. Στην πραγματικότητα, πάντα παίζουν για να κάνουν τα πράγματα χειρότερα, δεν υπάρχει τίποτα καινούργιο ούτε εδώ. Σε αυτές περιλαμβάνονται η υποκίνηση πολέμου στην Ουκρανία, οι προκλήσεις γύρω από την Ταϊβάν και η αποσταθεροποίηση των παγκόσμιων αγορών τροφίμων και ενέργειας. Αυτό το τελευταίο σημείο, φυσικά, δεν έγινε επίτηδες, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γι' αυτό, αλλά εξαιτίας μιας σειράς συστημικών λαθών που έγιναν ακριβώς από τις δυτικές αρχές, τα οποία ήδη ανέφερα. Και όπως βλέπουμε τώρα, η καταστροφή των πανευρωπαϊκών αγωγών φυσικού αερίου έχει επίσης συμβάλει σε αυτό. Αυτό είναι το πιο εξωφρενικό πράγμα, αλλά παρόλα αυτά γινόμαστε μάρτυρες αυτών των θλιβερών γεγονότων.

Η εξουσία επί του κόσμου είναι ακριβώς αυτό στο οποίο ποντάρει η προαναφερθείσα Δύση. Αλλά αυτό το παιχνίδι είναι σίγουρα ένα επικίνδυνο, αιματηρό και, θα έλεγα, βρώμικο παιχνίδι. Αρνείται την κυριαρχία των χωρών και των λαών, την ταυτότητα και τη μοναδικότητά τους και δεν δίνει καμία αξία στα συμφέροντα των άλλων κρατών. Τουλάχιστον αν αυτό δεν δηλώνεται ρητά ως άρνηση, γίνεται ωστόσο στην πράξη. Κανείς, εκτός από εκείνους που διαμορφώνουν τους κανόνες που ανέφερα, δεν έχει το δικαίωμα να αναπτύξει τη δική του ταυτότητα: όλοι οι άλλοι πρέπει να "χτενιστούν" σύμφωνα με τους ίδιους κανόνες.

Στο πλαίσιο αυτό, υπενθυμίζω τις προτάσεις της Ρωσίας προς τους δυτικούς εταίρους για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης και την οικοδόμηση ενός συστήματος συλλογικής ασφάλειας. Τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους, απορρίφθηκαν και πάλι απλά.

Όμως στον σημερινό κόσμο, το να κάθεσαι ακίνητος δεν είναι επιλογή. Αυτοί που σπέρνουν τον άνεμο θα θερίσουν, όπως λένε, τον ανεμοστρόβιλο. Η κρίση έχει γίνει πραγματικά παγκόσμια, επηρεάζει τους πάντες. Δεν πρέπει να υπάρχουν ψευδαισθήσεις.

Η ανθρωπότητα έχει τώρα ουσιαστικά δύο επιλογές: είτε να συνεχίσει να συσσωρεύει προβλήματα που αναπόφευκτα θα μας καταστρέψουν, είτε να προσπαθήσει να βρει από κοινού λύσεις, έστω και ατελείς, που μπορούν να κάνουν τον κόσμο μας πιο σταθερό και ασφαλή.

Ξέρετε, πάντα πίστευα και συνεχίζω να πιστεύω στη δύναμη της κοινής λογικής. Είμαι λοιπόν πεπεισμένος ότι αργά ή γρήγορα τα νέα κέντρα της πολυπολικής παγκόσμιας τάξης και η Δύση θα πρέπει να αρχίσουν να μιλούν για ένα κοινό μέλλον για εμάς, σε ισότιμη βάση, και όσο πιο γρήγορα τόσο το καλύτερο. Στο πλαίσιο αυτό, θα ήθελα να επισημάνω ορισμένα σημαντικά σημεία για όλους μας.

Τα τρέχοντα γεγονότα έχουν επισκιάσει τα περιβαλλοντικά ζητήματα - παραδόξως, από εδώ θα ήθελα να ξεκινήσω. Τα θέματα της κλιματικής αλλαγής δεν είναι πλέον ψηλά στην ατζέντα. Όμως, αυτές οι θεμελιώδεις προκλήσεις δεν έχουν εξαφανιστεί, δεν πρόκειται να πάνε πουθενά, απλώς αυξάνονται.

Μία από τις πιο επικίνδυνες συνέπειες της οικολογικής διαταραχής είναι η μείωση της βιοποικιλότητας στη φύση. Και τώρα έρχομαι στο κύριο θέμα για το οποίο συγκεντρωθήκαμε όλοι: είναι η άλλη ποικιλομορφία - πολιτιστική, κοινωνική, πολιτική, πολιτισμική - λιγότερο σημαντική

Ταυτόχρονα, η μείωση, η διαγραφή όλων των διαφορών έχει γίνει σχεδόν η ουσία της σύγχρονης Δύσης. Τι κρύβεται πίσω από αυτή τη μείωση Είναι πρώτα απ' όλα η εξαφάνιση του δημιουργικού δυναμικού της ίδιας της Δύσης και η επιθυμία να επιβραδύνει και να εμποδίσει την ελεύθερη ανάπτυξη άλλων πολιτισμών.

Φυσικά, υπάρχει και άμεσο εμπορικό συμφέρον εδώ: επιβάλλοντας τις αξίες τους, τα καταναλωτικά στερεότυπά τους, την ομοιομορφία τους, οι αντίπαλοί μας - θα τους αποκαλέσω έτσι ωμά - προσπαθούν να διευρύνουν τις αγορές για τα προϊόντα τους. Όλα είναι πολύ πρωτόγονα στο τέλος αυτού του έργου. Δεν είναι τυχαίο ότι η Δύση ισχυρίζεται ότι η κουλτούρα και η κοσμοθεωρία της πρέπει να είναι οικουμενικές. Αν δεν το λένε ευθέως - αν και συχνά το λένε και ευθέως - αλλά αν δεν το λένε ευθέως, συμπεριφέρονται και επιμένουν ότι, με το παιχνίδι της ζωής, οι πολιτικοί τους επιμένουν ότι αυτές οι ίδιες αξίες πρέπει να γίνονται αποδεκτές άνευ όρων από όλους τους άλλους συμμετέχοντες στις διεθνείς αλληλεπιδράσεις.

Ακολουθεί ένα απόσπασμα από την περίφημη ομιλία του Αλεξάντερ Σολζενίτσιν στο Χάρβαρντ.Το 1978, σημείωνε ότι η Δύση χαρακτηρίζεται από μια "επίμονη τύφλωση ανωτερότητας" - η οποία εξακολουθεί να υφίσταται ακόμη και σήμερα - η οποία "υποστηρίζει την ιδέα ότι όλες οι αχανείς περιοχές του πλανήτη μας θα πρέπει να αναπτυχθούν και να κυριαρχηθούν από τα σημερινά δυτικά συστήματα. . . ". 1978. Τίποτα δεν έχει αλλάξει.

Κατά τον τελευταίο μισό αιώνα, αυτή η τύφλωση για την οποία μίλησε ο Σολζενίτσιν - ανοιχτά ρατσιστική και νεοαποικιακή στη φύση της - έχει γίνει απλά αποτρόπαια, ειδικά από τότε που δημιουργήθηκε ο λεγόμενος μονοπολικός κόσμος. Τι θέλεις να πω σε αυτό Η εμπιστοσύνη στο αλάθητο κάποιου είναι μια πολύ επικίνδυνη κατάσταση: είναι μόνο ένα βήμα μακριά από το να καταστρέφουν οι ίδιοι οι "αλάθητοι" απλά όσους δεν τους αρέσουν. Όπως λένε, "διαγράψτε" - ας σκεφτούμε τουλάχιστον τι σημαίνει αυτή η λέξη.


Ακόμα και στο αποκορύφωμα του Ψυχρού Πολέμου, στο αποκορύφωμα της αντιπαράθεσης συστημάτων, ιδεολογιών και στρατιωτικών ανταγωνισμών, δεν πέρασε ποτέ από το μυαλό κανενός να αρνηθεί την ίδια την ύπαρξη του πολιτισμού, της τέχνης και της επιστήμης των αντιπάλων του. Δεν το σκέφτηκε κανείς! Ναι, έχουν επιβληθεί ορισμένοι περιορισμοί στις εκπαιδευτικές, επιστημονικές, πολιτιστικές και, δυστυχώς, και στις αθλητικές σχέσεις. Παρ' όλα αυτά, οι Σοβιετικοί και οι Αμερικανοί ηγέτες της εποχής κατάλαβαν ότι ο ανθρωπιστικός τομέας έπρεπε να αντιμετωπιστεί με λεπτότητα, μελετώντας και σεβόμενοι τον αντίπαλο και ενίοτε δανειζόμενοι από αυτόν, προκειμένου να διατηρηθεί, τουλάχιστον για το μέλλον, μια βάση για λογικές και γόνιμες σχέσεις.

Και τι συμβαίνει τώρα Οι Ναζί ήρθαν να κάψουν βιβλία στην εποχή τους, και τώρα οι δυτικοί "φιλελεύθεροι και προοδευτικοί" ήρθαν να απαγορεύσουν τον Ντοστογιέφσκι και τον Τσαϊκόφσκι. Η λεγόμενη κουλτούρα της διαγραφής, η οποία στην πραγματικότητα - όπως έχουμε ήδη αναφέρει αρκετές φορές - είναι μια πραγματική καταστολή του πολιτισμού, στερεί κάθε ζωή και δημιουργικότητα και δεν επιτρέπει στην ελεύθερη σκέψη να αναπτυχθεί σε κανένα πεδίο: ούτε στην οικονομία, ούτε στην πολιτική, ούτε στον πολιτισμό.

Η ίδια η φιλελεύθερη ιδεολογία έχει αλλάξει ανεπανάληπτα. Ενώ ο κλασικός φιλελευθερισμός αρχικά αντιλαμβανόταν την ελευθερία του καθενός ως την ελευθερία να λέει ό,τι θέλει, να κάνει ό,τι θέλει, από τον 20ό αιώνα και μετά, οι φιλελεύθεροι άρχισαν να λένε ότι η λεγόμενη ανοιχτή κοινωνία έχει εχθρούς - αποδεικνύεται ότι η ανοιχτή κοινωνία έχει εχθρούς - και ότι η ελευθερία αυτών των εχθρών μπορεί και πρέπει να περιοριστεί, αν όχι να καταργηθεί. Έχουν πλέον φτάσει στο σημείο του παραλογισμού όπου κάθε εναλλακτική άποψη κηρύσσεται ως ανατρεπτική προπαγάνδα και απειλή για τη δημοκρατία.

Ό,τι βγαίνει από τη Ρωσία είναι μια "συνωμοσία του Κρεμλίνου". . . Αλλά κοίτα να δεις! Είμαστε πραγματικά τόσο ισχυροί Οποιαδήποτε κριτική στους αντιπάλους μας - οποιαδήποτε! - θεωρείται "συνωμοσία του Κρεμλίνου", "το χέρι του Κρεμλίνου".Αυτό είναι παράλογο. Τι σου συνέβη Χρησιμοποιήστε το μυαλό σας, εκφράστε κάτι πιο ενδιαφέρον, παρουσιάστε την άποψή σας με έναν πιο εννοιολογικό τρόπο. Δεν μπορείτε να τα ρίχνετε όλα στις ίντριγκες του Κρεμλίνου.

Όλα αυτά είχαν προβλεφθεί προφητικά από τον Φιοντόρ Μιχαήλοβιτς Ντοστογιέφσκι τον 19ο αιώνα. Ένας από τους χαρακτήρες του μυθιστορήματός του "Οι Δαιμονισμένοι", ο μηδενιστής Σιγκαλιόφ, περιέγραψε το λαμπρό μέλλον που φανταζόταν: "Αφήνω την απεριόριστη ελευθερία για να καταλήξω σε απεριόριστο δεσποτισμό", τον οποίο, παρεμπιπτόντως, οι δυτικοί αντίπαλοί μας έχουν καταλήξει να ασπάζονται. Ο άλλος χαρακτήρας του μυθιστορήματος, ο Pyotr Verkhovensky, τον απηχεί δηλώνοντας ότι η προδοσία, η καταγγελία και η κατασκοπεία είναι απαραίτητες παντού, ότι η κοινωνία δεν έχει ανάγκη από ανώτερα ταλέντα και ικανότητες: "Στον Κικέρωνα κόβουν τη γλώσσα του, στον Κοπέρνικο βγάζουν τα μάτια του, τον Σαίξπηρ λιθοβολούν μέχρι θανάτου. " Εδώ βρίσκονται οι δυτικοί μας αντίπαλοι. Τι είναι, αν όχι μια σύγχρονη δυτική κουλτούρα διαγραφής

Οι στοχαστές ήταν σπουδαίοι, και είμαι ευγνώμων, για να είμαι ειλικρινής, στους βοηθούς μου που βρήκαν αυτά τα αποσπάσματα.

Πώς μπορούμε να ανταποκριθούμε σε αυτό Η ιστορία θα βάλει σίγουρα τα πάντα στη θέση τους και θα ακυρώσει όχι τα σπουδαιότερα έργα των παγκοσμίως αναγνωρισμένων ιδιοφυιών του παγκόσμιου πολιτισμού, αλλά εκείνων που σήμερα, για οποιονδήποτε λόγο, αποφάσισαν ότι έχουν το δικαίωμα να διαθέσουν αυτόν τον παγκόσμιο πολιτισμό όπως θέλουν. Η ματαιοδοξία αυτών των ανθρώπων είναι υπερβολική, όπως λένε, αλλά σε λίγα χρόνια κανείς δεν θα θυμάται τα ονόματά τους. Και ο Ντοστογιέφσκι θα επιβιώσει, όπως και ο Τσαϊκόφσκι και ο Πούσκιν, παρά τις απόψεις ορισμένων.

Το δυτικό μοντέλο της παγκοσμιοποίησης, νεοαποικιακό στην ουσία του, βασίστηκε επίσης στην ενοποίηση, στο οικονομικό και τεχνολογικό μονοπώλιο, στη διαγραφή όλων των διαφορών. Το καθήκον ήταν σαφές: να ενισχυθεί η άνευ όρων κυριαρχία της Δύσης στην παγκόσμια οικονομία και πολιτική και, για να γίνει αυτό, να τεθούν στην υπηρεσία της οι φυσικοί και οικονομικοί πόροι, οι πνευματικές, ανθρώπινες και οικονομικές ικανότητες ολόκληρου του πλανήτη, υπό τη σάλτσα της λεγόμενης νέας παγκόσμιας αλληλεξάρτησης.

Θα ήθελα να αναφερθώ σε έναν άλλο Ρώσο φιλόσοφο, τον Αλεξάντερ Αλεξάντροβιτς Ζινόβιεφ, του οποίου τα εκατόχρονα θα γιορτάσουμε σε λίγες μέρες, στις 29 Οκτωβρίου. Πριν από 20 και πλέον χρόνια, είχε δηλώσει ότι για την επιβίωση του δυτικού πολιτισμού στο επίπεδο που έχει φτάσει, "είναι απαραίτητος ολόκληρος ο πλανήτης ως περιβάλλον ύπαρξης, είναι απαραίτητοι όλοι οι πόροι της ανθρωπότητας". Αυτό ισχυρίζονται ότι είναι το μόνο που υπάρχει.

Επιπλέον, σε αυτό το σύστημα, η Δύση είχε αρχικά ένα τεράστιο προβάδισμα, επειδή ανέπτυξε τις αρχές και τους μηχανισμούς της - όπως οι σημερινές πολυσυζητημένες αρχές, οι οποίες είναι μια ακατανόητη "μαύρη τρύπα": τι είναι - κανείς δεν ξέρει. Μόλις όμως όχι οι δυτικές χώρες αλλά άλλα κράτη άρχισαν να επωφελούνται από την παγκοσμιοποίηση, και μιλάμε φυσικά κυρίως για τα μεγάλα ασιατικά κράτη, η Δύση άλλαξε ή ακύρωσε αμέσως πολλούς κανόνες. Και οι λεγόμενες ιερές αρχές του ελεύθερου εμπορίου, του οικονομικού ανοίγματος, του ισότιμου ανταγωνισμού και ακόμη και των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας ξεχάστηκαν ξαφνικά και εντελώς. Μόλις κάτι γινόταν κερδοφόρο γι' αυτούς, άλλαζαν τους κανόνες εν κινήσει, καθώς το παιχνίδι εξελισσόταν.

Ή άλλο ένα παράδειγμα αντικατάστασης εννοιών και σημασιών. Για χρόνια, οι δυτικοί ιδεολόγοι και πολιτικοί έλεγαν στον κόσμο ότι δεν υπάρχει εναλλακτική λύση στη δημοκρατία. Είναι αλήθεια ότι μιλούσαν για το δυτικό, το λεγόμενο φιλελεύθερο, μοντέλο δημοκρατίας. Έχουν απορρίψει όλες τις άλλες παραλλαγές και μορφές δημοκρατίας με περιφρόνηση και - θα ήθελα να σημειώσω - με λόγια και αλαζονεία. Αυτό έχει δομηθεί εδώ και πολύ καιρό, από την εποχή της αποικιοκρατίας: ο υπόλοιπος κόσμος θεωρείται δεύτερης κατηγορίας και μόνο αυτοί είναι εξαιρετικοί. Αυτό συνέβαινε επί αιώνες και συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Σήμερα, όμως, η συντριπτική πλειοψηφία της παγκόσμιας κοινότητας απαιτεί δημοκρατία στις διεθνείς υποθέσεις και δεν αποδέχεται καμία μορφή αυταρχικής δικτατορίας από μεμονωμένες χώρες ή ομάδες κρατών.Τι είναι, αν όχι η άμεση εφαρμογή των αρχών της δημοκρατίας στις διεθνείς σχέσεις

Και ποια είναι η θέση της "πολιτισμένης" Δύσης -σε εισαγωγικά- Αν είστε δημοκράτες, θα έπρεπε προφανώς να καλωσορίσετε αυτή τη φυσική επιθυμία για ελευθερία για δισεκατομμύρια ανθρώπους - αλλά όχι! Η Δύση την αποκαλεί υπονόμευση της φιλελεύθερης, βασισμένης σε κανόνες τάξης πραγμάτων, εξαπολύει οικονομικούς και εμπορικούς πολέμους, κυρώσεις, μποϊκοτάζ, έγχρωμες επαναστάσεις, προετοιμάζει και διεξάγει κάθε είδους πραξικοπήματα.

Ένα από αυτά οδήγησε στις τραγικές συνέπειες στην Ουκρανία το 2014 - το υποστήριξαν, λέγοντας μάλιστα πόσα χρήματα δαπανήθηκαν για το πραξικόπημα. Σε γενικές γραμμές, είναι απλά τρελοί, δεν ντρέπονται για τίποτα. Σκότωσαν τον Σουλεϊμανί, έναν Ιρανό στρατηγό. Μπορείτε να φέρεστε στον Σολειμάνι όπως θέλετε, αλλά ήταν επίσημος εκπρόσωπος μιας άλλης χώρας! Τον σκότωσαν σε έδαφος τρίτης χώρας και είπαν: ναι, το κάναμε. Περί τίνος πρόκειται ? Πού ζούμε;


Η Ουάσιγκτον, ως συνήθως, συνεχίζει να αποκαλεί την τρέχουσα παγκόσμια τάξη Αμερικανική φιλελεύθερη, αλλά στην πραγματικότητα κάθε μέρα αυτή η περίφημη «τάξη» ενισχύει το χάος και, θα πρόσθετα, γίνεται όλο και πιο μισαλλόδοξη προς τις ίδιες τις δυτικές χώρες, στις προσπάθειές τους να δείξουν κάποια ανεξαρτησία. Τα πάντα καταργούνται μέχρι τη ρίζα και επιβάλλονται κυρώσεις στους συμμάχους τους – ξεδιάντροπα! Και δέχονται τα πάντα, με το κεφάλι κάτω.

Για παράδειγμα, οι προτάσεις Ούγγρων βουλευτών τον Ιούλιο να κατοχυρώσουν στη συνθήκη της ΕΕ μια δέσμευση για τις ευρωπαϊκές χριστιανικές αξίες και τον πολιτισμό δεν θεωρήθηκαν καν ως σφεντόνα, αλλά ως καθαρά εχθρική δολιοφθορά. Τι ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ? Πώς να το καταλάβετε; Ναι, σε κάποιους μπορεί να αρέσει, σε κάποιους όχι.

Στη Ρωσία, μια μοναδική κουλτούρα αλληλεπίδρασης μεταξύ όλων των θρησκειών του κόσμου έχει αναπτυχθεί για περισσότερα από χίλια χρόνια. Δεν χρειάζεται να διαγράψουμε τίποτα: ούτε χριστιανικές αξίες, ούτε ισλαμικές, ούτε εβραϊκές αξίες. Στη χώρα μας υπάρχουν και άλλες παγκόσμιες θρησκείες. Απλώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε ο ένας στον άλλον με σεβασμό. Σε πολλά μέρη της χώρας μας –το ξέρω από πρώτο χέρι– οι άνθρωποι βγαίνουν μαζί, γιορτάζουν χριστιανικές, ισλαμικές, βουδιστικές και εβραϊκές γιορτές, και το κάνουν με ενθουσιασμό, συγχαίρουν και συγχαίρουν ο ένας τον άλλον.

Αλλά όχι εδώ. Γιατί όχι ? Τουλάχιστον θα το συζητούσαμε. Απίστευτο!

Όλα αυτά χωρίς υπερβολή δεν είναι καν μια συστημική κρίση αλλά μια δογματική κρίση του νεοφιλελεύθερου μοντέλου της αμερικανικής παγκόσμιας τάξης. Δεν έχουν ιδέα δημιουργίας και θετικής εξέλιξης, απλά δεν έχουν τίποτα να προσφέρουν στον κόσμο εκτός από τη διατήρηση της κυριαρχίας τους.

Είμαι πεπεισμένος ότι η αληθινή δημοκρατία σε έναν πολυπολικό κόσμο προϋποθέτει πάνω από όλα τη δυνατότητα για κάθε έθνος, θα ήθελα να το τονίσω αυτό, κάθε κοινωνία, κάθε πολιτισμός να επιλέξει τον δικό της δρόμο, το δικό του κοινωνικοπολιτικό σύστημα. Εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν αυτό το δικαίωμα, το έχουν και οι ασιατικές χώρες, τα ισλαμικά κράτη, οι μοναρχίες του Περσικού Κόλπου και τα κράτη των άλλων ηπείρων. Φυσικά, αυτό το δικαίωμα έχει και η χώρα μας, η Ρωσία, και κανείς δεν μπορεί ποτέ να υπαγορεύσει στον λαό μας τι είδους κοινωνία πρέπει να οικοδομήσουμε και σε ποιες αρχές.

Η άμεση απειλή για το πολιτικό, οικονομικό και ιδεολογικό μονοπώλιο της Δύσης είναι ότι μπορεί να εμφανιστούν εναλλακτικά κοινωνικά μοντέλα στον κόσμο - πιο αποτελεσματικά, θα τονίσω, πιο αποτελεσματικά στον σημερινό κόσμο, πιο λαμπρά, πιο ελκυστικά από αυτό που έχουμε. Αλλά τέτοια μοντέλα θα αναπτυχθούν – είναι αναπόφευκτο. Επιπλέον, Αμερικανοί πολιτικοί επιστήμονες, ειδικοί, γράφουν ακριβώς για αυτό. Είναι αλήθεια ότι οι αρχές δεν τους ακούνε ακόμη πολύ, ακόμα κι αν δεν μπορούν να μην δουν αυτές τις ιδέες να εκφράζονται στις σελίδες των περιοδικών πολιτικών επιστημών και στις συζητήσεις.

Η ανάπτυξη πρέπει να γίνεται στο πλαίσιο του διαλόγου των πολιτισμών, στη βάση πνευματικών και ηθικών αξιών. Ναι, διαφορετικοί πολιτισμοί έχουν διαφορετική κατανόηση του ανθρώπου, της φύσης του – συχνά διαφέρει μόνο στην εμφάνιση, αλλά όλοι αναγνωρίζουν την υπέρτατη αξιοπρέπεια και την πνευματική ουσία του ανθρώπου. Και αυτό που είναι εξαιρετικά σημαντικό είναι το κοινό έδαφος, η κοινή βάση πάνω στην οποία σίγουρα μπορούμε να οικοδομήσουμε, και πρέπει να οικοδομήσουμε, το μέλλον μας.

Τι θέλω να τονίσω εδώ; Οι παραδοσιακές αξίες δεν είναι ένα σταθερό σύνολο υποθέσεων που πρέπει να τηρούν όλοι. Φυσικά και όχι. Διαφέρουν από τις λεγόμενες νεοφιλελεύθερες αξίες στο ότι είναι μοναδικές σε κάθε περίπτωση, καθώς προκύπτουν από την παράδοση μιας συγκεκριμένης κοινωνίας, τον πολιτισμό της και την ιστορική της εμπειρία. Ως εκ τούτου, οι παραδοσιακές αξίες δεν μπορούν να επιβληθούν σε κανέναν - απλώς πρέπει να γίνονται σεβαστές, λατρεύοντας αυτό που κάθε έθνος έχει επιλέξει εδώ και αιώνες.

Αυτή είναι η αντίληψή μας για τις παραδοσιακές αξίες, και αυτή η προσέγγιση είναι κοινή και αποδεκτή από την πλειοψηφία της ανθρωπότητας. Οι παραδοσιακές κοινωνίες της Ανατολής, της Λατινικής Αμερικής, της Αφρικής και της Ευρασίας αποτελούν τη βάση του παγκόσμιου πολιτισμού.

Ο σεβασμός στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των λαών και των πολιτισμών είναι προς το συμφέρον όλων. Στην πραγματικότητα, είναι και προς το συμφέρον της λεγόμενης Δύσης. Χάνοντας την υπεροχή του, γίνεται γρήγορα μειοψηφία στην παγκόσμια σκηνή. Και φυσικά το δικαίωμα αυτής της δυτικής μειονότητας στη δική της πολιτιστική ταυτότητα, φυσικά, θα ήθελα να τονίσω, πρέπει να διασφαλίζεται, πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό, αλλά, θα ήθελα να τονίσω, σε ίση βάση με τα δικαιώματα όλων των άλλων.

Εάν οι δυτικές ελίτ πιστεύουν ότι θα μπορέσουν να εισαγάγουν στο μυαλό των λαών τους, των κοινωνιών τους, παράξενες νέες τάσεις, κατά τη γνώμη μου, όπως δεκάδες είδη και παρελάσεις gay pride, τότε ας είναι έτσι. Αφήστε τους να κάνουν ότι θέλουν! Αυτό όμως που δεν έχουν δικαίωμα να κάνουν είναι να απαιτούν από τους άλλους να ακολουθήσουν την ίδια κατεύθυνση.

Μπορούμε να δούμε ότι οι δυτικές χώρες βιώνουν περίπλοκες δημογραφικές, πολιτικές και κοινωνικές διαδικασίες. Φυσικά, αυτό είναι ένα εσωτερικό ζήτημα για αυτούς. Η Ρωσία δεν αναμειγνύεται σε αυτές τις υποθέσεις και δεν έχει καμία πρόθεση να το κάνει – σε αντίθεση με τη Δύση, εμείς δεν ανακατευόμαστε στις υποθέσεις των άλλων. Ελπίζουμε όμως ότι θα επικρατήσει ο πραγματισμός και ότι ο διάλογος της Ρωσίας με τη γνήσια και παραδοσιακή Δύση, καθώς και με άλλα κέντρα ισότιμης ανάπτυξης, θα είναι μια σημαντική συμβολή στην οικοδόμηση μιας πολυπολικής παγκόσμιας τάξης πραγμάτων.

Θα ήθελα να προσθέσω ότι η πολυπολικότητα είναι μια πραγματική ευκαιρία, και μάλιστα, η μόνη ευκαιρία για την ίδια Ευρώπη να αποκαταστήσει την πολιτική και οικονομική της κυριαρχία. Ασφαλώς, όλοι καταλαβαίνουμε, και αυτό λένε στην Ευρώπη: σήμερα, η νομική κυριαρχία της Ευρώπης είναι –πώς να το πούμε όμορφα, για να μην προσβάλλουμε κανέναν– πολύ περιορισμένη.

Ο κόσμος είναι εγγενώς διαφορετικός και οι προσπάθειες της Δύσης να χωρέσει τους πάντες σε ένα ενιαίο μοντέλο είναι αντικειμενικά καταδικασμένες σε αποτυχία.

Η αλαζονική φιλοδοξία για παγκόσμια ηγεσία, ή μάλιστα για υπαγορευτικό, ή για διατήρηση της ηγεσίας με δικτάτο, οδηγεί στην πραγματικότητα σε πτώση της διεθνούς εξουσίας των ηγετών του δυτικού κόσμου, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών, και σε αυξανόμενη έλλειψη εμπιστοσύνης στις ικανότητές τους να διαπραγματευτεί γενικά. Τη μια μέρα λένε το ένα και την άλλη το άλλο. υπογράφουν έγγραφα και την επόμενη μέρα αρνούνται να τα υπογράψουν. κάνουν ότι θέλουν. Δεν υπάρχει σταθερότητα σε τίποτα. Δεν γνωρίζουμε απολύτως πώς υπογράφονται τα έγγραφα, τι ειπώθηκε, τι μπορούμε να περιμένουμε.

Ενώ στο παρελθόν μόνο λίγες χώρες επέτρεπαν στους εαυτούς τους να διαφωνήσουν με την Αμερική και σχεδόν προκάλεσε αίσθηση, είναι πλέον σύνηθες για διάφορες χώρες να αρνούνται τις αβάσιμες απαιτήσεις της Ουάσιγκτον, ακόμα κι αν εξακολουθεί να προσπαθεί να σπρώξει τους πάντες. Μια απολύτως λανθασμένη πολιτική, που πολύ απλά δεν οδηγεί πουθενά. Αφήστε τους να το κάνουν, είναι και δική τους επιλογή.

Είμαι πεπεισμένος ότι οι λαοί του κόσμου δεν θα κάνουν τα στραβά μάτια σε μια πολιτική καταναγκασμού που έχει απαξιώσει τον εαυτό της, και κάθε φορά που η Δύση προσπαθεί να διατηρήσει την ηγεμονία της, θα πρέπει να πληρώνει όλο και πιο υψηλό τίμημα. Αν ήμουν εκείνες οι δυτικές ελίτ, θα σκεφτόμουν σοβαρά μια τέτοια προοπτική, όπως ακριβώς σκέφτονται ορισμένοι πολιτικοί επιστήμονες και πολιτικοί στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπως έχω ξαναπεί.

Στο σημερινό κλίμα βίαιων συγκρούσεων, θα πω λίγα πράγματα ωμά. Η Ρωσία, ως ανεξάρτητος και ξεχωριστός πολιτισμός, ποτέ δεν θεώρησε και δεν θεωρεί τον εαυτό της εχθρό της Δύσης. Η αμερικανοφοβία, η αγγλοφοβία, η γαλλοφοβία, η γερμανοφοβία είναι μορφές ρατσισμού με τον ίδιο τρόπο όπως η ρωσοφοβία και ο αντισημιτισμός – καθώς και όλες οι εκδηλώσεις ξενοφοβίας.

Απλώς πρέπει να καταλάβετε ότι υπάρχουν, όπως έχω ήδη πει, δύο Δύσεις, τουλάχιστον δύο, ή ίσως περισσότερες, αλλά τουλάχιστον δύο: η Δύση των παραδοσιακών αξιών, πρώτα απ' όλα των χριστιανικών, της ελευθερίας, του πατριωτισμού, του πολιτισμού. πλούτο, και τώρα και ισλαμικών αξιών, επειδή ένα σημαντικό μέρος του πληθυσμού πολλών δυτικών χωρών ομολογεί το Ισλάμ. Αυτή η Δύση είναι κοντά μας με μια ορισμένη έννοια, από πολλές απόψεις έχουμε κοινές, ακόμη και προγονικές ρίζες. Αλλά υπάρχει μια άλλη Δύση – επιθετική, κοσμοπολίτικη, νεοαποικιακή, που λειτουργεί ως εργαλείο για τις νεοφιλελεύθερες ελίτ. Φυσικά, η Ρωσία δεν θα τα βάλει ποτέ με τις επιταγές αυτής της Δύσης.

Το 2000, μετά την εκλογή μου στην προεδρία, την οποία αντιμετώπισα, θα θυμάμαι πάντα - θυμηθείτε το τίμημα που πληρώσαμε για να καταστρέψουμε τη φωλιά των τρομοκρατών στον Βόρειο Καύκασο, την οποία η Δύση υποστήριζε σχεδόν ανοιχτά εκείνη την εποχή. Όλοι οι ενήλικες εδώ, οι περισσότεροι από εσάς σε αυτό το δωμάτιο καταλαβαίνετε για τι πράγμα μιλάω. Γνωρίζουμε ότι αυτό ακριβώς συνέβη στην πράξη: οικονομική, πολιτική και ενημερωτική υποστήριξη. Όλοι το έχουμε ζήσει.

Επιπλέον, [η Δύση] όχι μόνο υποστήριξε ενεργά τρομοκράτες στο ρωσικό έδαφος, αλλά τροφοδότησε επίσης με πολλούς τρόπους αυτήν την απειλή. Το ξέρουμε. Ωστόσο, μόλις η κατάσταση σταθεροποιηθεί και οι κύριες τρομοκρατικές συμμορίες έχουν ηττηθεί, ιδίως χάρη στο θάρρος του τσετσενικού λαού, αποφασίσαμε να μην πάμε πίσω, να μην παίξουμε τους προσβεβλημένους, να πάμε από μπροστά, να οικοδομήσουμε ακόμη και σχέσεις με αυτούς που πραγματικά εργάστηκαν εναντίον μας, να δημιουργήσουμε και να αναπτύξουμε σχέσεις με όλους όσους το επιθυμούσαν, βασισμένες στο αμοιβαίο όφελος και τον σεβασμό ο ένας για τον άλλον.

Θεωρήσαμε ότι ήταν προς το κοινό συμφέρον. Η Ρωσία, δόξα τω Θεώ, επέζησε από όλες τις δυσκολίες εκείνης της εποχής, αντιστάθηκε, δυνάμωσε, αντιμετώπισε την εσωτερική και εξωτερική τρομοκρατία, διατήρησε την οικονομία της, άρχισε να αναπτύσσεται και η αμυντική της ικανότητα άρχισε να βελτιώνεται. Προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε σχέσεις με τις κύριες δυτικές χώρες και με το ΝΑΤΟ. Το μήνυμα ήταν το ίδιο: ας πάψουμε να είμαστε εχθροί, ας ζήσουμε μαζί ως φίλοι, ας εμπλακούμε σε διάλογο, χτίζουμε εμπιστοσύνη και ας χτίσουμε έτσι την ειρήνη. Ήμασταν απολύτως ειλικρινείς, θέλω να το υπογραμμίσω, καταλάβαμε την πολυπλοκότητα αυτής της προσέγγισης, αλλά οδεύαμε προς αυτήν.

Και τι πήραμε ως απάντηση; Λάβαμε, με λίγα λόγια, ένα «όχι» σε όλους τους βασικούς τομείς πιθανής συνεργασίας. Έχουμε δεχτεί όλο και μεγαλύτερη πίεση πάνω μας και τη δημιουργία εστιών έντασης κοντά στα σύνορά μας. Και ποιος είναι, αν μπορώ να το πω, ο σκοπός αυτής της πίεσης; Τι ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ? Είναι μόνο για εξάσκηση; Φυσικά και όχι. Στόχος είναι να γίνει η Ρωσία πιο ευάλωτη. Στόχος είναι να γίνει η Ρωσία εργαλείο για την επίτευξη των δικών της γεωπολιτικών στόχων.

Στην πραγματικότητα, είναι ένας παγκόσμιος κανόνας: ο καθένας μετατρέπεται σε εργαλείο για να χρησιμοποιήσει αυτά τα εργαλεία για τους δικούς του σκοπούς. Και όσοι δεν υποκύπτουν σε αυτήν την πίεση, που δεν θέλουν να είναι τέτοιο εργαλείο – επιβάλλονται κυρώσεις εναντίον τους, τους επιβάλλονται κάθε είδους οικονομικοί περιορισμοί και εναντίον τους προετοιμάζονται πραξικοπήματα ή, όταν είναι δυνατόν, επιτυγχάνονται και σύντομα. Και τελικά, αν δεν μπορεί να γίνει τίποτα, ο στόχος είναι ο ίδιος: να καταστρέψουμε, να σβήσουμε τον πολιτικό χάρτη. Αλλά δεν ήταν και δεν θα είναι ποτέ δυνατό να αναπτυχθεί και να εφαρμοστεί ένα τέτοιο σενάριο σε σχέση με τη Ρωσία.

Τι θα μπορούσα να προσθέσω; Η Ρωσία δεν αμφισβητεί τις δυτικές ελίτ – απλώς υπερασπίζεται το δικαίωμά της να υπάρχει και να αναπτύσσεται ελεύθερα. Ταυτόχρονα, δεν θα γίνουμε εμείς οι ίδιοι νέος ηγεμόνας. Η Ρωσία δεν προτείνει την αντικατάσταση της μονοπολικότητας με τη διπολικότητα, την τριπολικότητα κ.ο.κ., τη δυτική κυριαρχία με την ανατολική, βόρεια ή νότια κυριαρχία. Αυτό αναπόφευκτα θα οδηγούσε σε νέο αδιέξοδο.

Και εδώ θέλω να παραθέσω τα λόγια του μεγάλου Ρώσου φιλοσόφου Νικολάι Γιακόβλεβιτς Ντανιλέφσκι, ο οποίος πίστευε ότι η πρόοδος δεν συνίσταται στο να πάμε προς μια κατεύθυνση, όπως μας παροτρύνουν ορισμένοι από τους αντιπάλους μας - σε αυτήν την περίπτωση, η πρόοδος θα σταματούσε γρήγορα, λέει. Danilevski – αλλά να «περάσουμε από όλο το πεδίο, που αποτελεί το ιστορικό πεδίο δραστηριότητας της ανθρωπότητας, προς όλες τις κατευθύνσεις». Και προσθέτει ότι κανένας πολιτισμός δεν μπορεί να καυχηθεί ότι αντιπροσωπεύει το υψηλότερο σημείο ανάπτυξης.

Είμαι πεπεισμένος ότι μόνο η ελεύθερη ανάπτυξη των χωρών και των λαών μπορεί να αντιταχθεί στη δικτατορία, ότι μόνο η αγάπη για τους ανθρώπους και για τον Δημιουργό μπορεί να αντιταχθεί στην υποβάθμιση των ατόμων και ότι μόνο η πολυπλοκότητα που ανθίζει τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις μπορεί να αντιταχθεί στην τυποποίηση και τις πρωτόγονες απαγορεύσεις.

Η σημασία της σημερινής ιστορικής στιγμής έγκειται ακριβώς στο ότι πριν από όλους τους πολιτισμούς, όλα τα κράτη και τις ενώσεις ολοκλήρωσής τους, υπάρχουν πράγματι δυνατότητες για καθαρή, δημοκρατική και πρωτότυπη ανάπτυξη. Πάνω από όλα, πιστεύουμε ότι η νέα παγκόσμια τάξη πραγμάτων πρέπει να βασίζεται στο δίκαιο και το δίκαιο, να είναι ελεύθερη, ιδιαίτερη και δίκαιη.

Έτσι, η παγκόσμια οικονομία και το εμπόριο πρέπει να γίνουν πιο δίκαια και πιο ανοιχτά. Η Ρωσία θεωρεί αναπόφευκτη τη δημιουργία νέων διεθνών χρηματοοικονομικών πλατφορμών, συμπεριλαμβανομένων των διεθνών πληρωμών. Αυτές οι πλατφόρμες θα πρέπει να βρίσκονται εκτός εθνικών δικαιοδοσιών, να είναι ασφαλείς, αποπολιτικοποιημένες, αυτοματοποιημένες και να μην εξαρτώνται από κανένα μεμονωμένο κέντρο ελέγχου. Είναι δυνατόν ή όχι; Φυσικά και είναι δυνατό. Θα χρειαστεί πολλή προσπάθεια, οι συνδυασμένες προσπάθειες πολλών χωρών, αλλά είναι εφικτό.

Αυτό θα εξαλείψει την πιθανότητα κατάχρησης της νέας παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής υποδομής και θα επιτρέψει την αποτελεσματική, οικονομικά αποδοτική και ασφαλή διεκπεραίωση των διεθνών συναλλαγών χωρίς το δολάριο και άλλα λεγόμενα αποθεματικά νομίσματα. Ειδικά από τη στιγμή που χρησιμοποιώντας το δολάριο ως όπλο, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Δύση γενικότερα έχουν απαξιώσει τον θεσμό των διεθνών χρηματοοικονομικών αποθεμάτων. Πρώτα υποτιμήθηκαν από τον πληθωρισμό του δολαρίου και της ευρωζώνης, μετά –με ένα χτύπημα– κατέλαβαν τα διεθνή μας αποθέματα.

Η μετάβαση στα εθνικά νομίσματα θα κερδίσει ενεργά έδαφος – αναπόφευκτα. Εξαρτάται, φυσικά, από την κατάσταση των εκδοτών αυτών των νομισμάτων, την κατάσταση των οικονομιών τους, αλλά θα ενισχυθούν και σίγουρα αυτές οι συναλλαγές θα γίνουν σταδιακά κυρίαρχες. Αυτή είναι η λογική της κυρίαρχης οικονομικής και χρηματοπιστωτικής πολιτικής σε έναν πολυπολικό κόσμο.

Επιπλέον. Σήμερα, τα νέα παγκόσμια κέντρα ανάπτυξης διαθέτουν ήδη μοναδικές τεχνολογίες και επιστημονικές εξελίξεις σε ένα ευρύ φάσμα τομέων και, σε πολλούς τομείς, μπορούν να ανταγωνιστούν με επιτυχία τις δυτικές πολυεθνικές εταιρείες.

Είναι προφανές ότι έχουμε ένα κοινό συμφέρον, αρκετά ρεαλιστικό, για μια δίκαιη και ανοιχτή ανταλλαγή επιστήμης και τεχνολογίας. Όλοι μαζί θα ωφεληθούν περισσότερο παρά χωριστά. Τα κέρδη θα πρέπει να προέρχονται από την πλειοψηφία, όχι σε μεμονωμένες υπερπλούσιες εταιρείες.

Πώς πάει σήμερα; Εάν η Δύση πουλάει φάρμακα ή σπόρους από καλλιέργειες τροφίμων σε άλλες χώρες, διατάζει τη θανάτωση εγχώριων φαρμακευτικών προϊόντων και την αναπαραγωγή, στην πραγματικότητα, στην πράξη, όλα καταλήγουν σε αυτό. αν παρέχει μηχανήματα και εξοπλισμό, καταστρέφει την τοπική μηχανολογική βιομηχανία. Όταν ήμουν πρωθυπουργός, το καταλάβαινα: μόλις ανοίξεις την αγορά για μια συγκεκριμένη ομάδα προϊόντων, τελείωσε, ο ντόπιος παραγωγός «βουλιάζει», και είναι σχεδόν αδύνατο να σηκώσεις κεφάλι. Έτσι χτίζονται οι σχέσεις. Έτσι μονοπωλούνται οι αγορές και οι πόροι, πώς οι χώρες στερούνται το τεχνολογικό και επιστημονικό δυναμικό τους. Αυτό δεν είναι πρόοδος, αλλά υποδούλωση, μείωση των οικονομιών σε πρωτόγονο επίπεδο.

Η τεχνολογική ανάπτυξη δεν πρέπει να επιδεινώνει τις παγκόσμιες ανισότητες, αλλά να τις μειώνει. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο η Ρωσία εφαρμόζει παραδοσιακά την εξωτερική τεχνολογική πολιτική της. Για παράδειγμα, χτίζοντας πυρηνικούς σταθμούς σε άλλα κράτη, δημιουργούμε ταυτόχρονα κέντρα ικανοτήτων εκεί, εκπαιδεύουμε εθνικό προσωπικό – δημιουργούμε μια βιομηχανία, δεν χτίζουμε απλώς μια εταιρεία, δημιουργούμε μια ολόκληρη βιομηχανία. Στην πραγματικότητα, δίνουμε σε άλλες χώρες την ευκαιρία να επιτύχουν μια πραγματική σημαντική ανακάλυψη στην επιστημονική και τεχνολογική τους ανάπτυξη, να μειώσουν τις ανισότητες και να φέρουν τον ενεργειακό τους τομέα σε ένα νέο επίπεδο απόδοσης και σεβασμού για το περιβάλλον.

Επιτρέψτε μου να το υπογραμμίσω για άλλη μια φορά: κυριαρχία, αυτοσυντηρούμενη ανάπτυξη δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση απομόνωση, αυταρχικότητα, αλλά αντίθετα συνεπάγεται ενεργή και αμοιβαία επωφελή συνεργασία σε δίκαιες και ισότιμες αρχές.

Αν η φιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση είναι αποπροσωποποίηση, η επιβολή του δυτικού μοντέλου σε ολόκληρο τον κόσμο, η ενσωμάτωση, αντίθετα, είναι το ξεκλείδωμα των δυνατοτήτων του κάθε πολιτισμού προς όφελος του συνόλου, προς όφελος όλων. Εάν η παγκοσμιοποίηση είναι μια επιταγή, σε αυτό συνοψίζονται όλα στο τέλος, η ολοκλήρωση είναι η κοινή ανάπτυξη κοινών στρατηγικών που ωφελούν όλους.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Ρωσία θεωρεί σημαντικό να δρομολογήσει ενεργά μηχανισμούς για τη δημιουργία μεγάλων χώρων με βάση την αλληλεπίδραση γειτονικών χωρών των οποίων η οικονομία, το κοινωνικό σύστημα, η βάση πόρων και η υποδομή αλληλοσυμπληρώνονται. Αυτοί οι τεράστιοι χώροι, στην ουσία, αποτελούν τη βάση μιας πολυπολικής παγκόσμιας τάξης – μια οικονομική βάση. Από τον διάλογό τους προκύπτει η αληθινή ενότητα της ανθρωπότητας, η οποία είναι πολύ πιο περίπλοκη, ποικιλόμορφη και πολυδιάστατη από ό,τι στις απλοϊκές ιδέες ορισμένων δυτικών ιδεολόγων.

Η ενότητα του ανθρώπινου γένους δεν χτίζεται με το «κάνε σαν εμένα», «γίνε σαν εμάς». Διαμορφώνεται λαμβάνοντας υπόψη και βασιζόμενο στις απόψεις όλων, με σεβασμό στην ταυτότητα κάθε κοινωνίας και έθνους. Αυτή είναι η αρχή βάσει της οποίας μπορεί να αναπτυχθεί η μακροπρόθεσμη αλληλεπίδραση σε έναν πολυπολικό κόσμο.

Από αυτή την άποψη, θα πρέπει ίσως επίσης να σκεφτούμε πώς η δομή των Ηνωμένων Εθνών, συμπεριλαμβανομένου του Συμβουλίου Ασφαλείας τους, θα μπορούσε να αντικατοπτρίζει καλύτερα την ποικιλομορφία των περιοχών του κόσμου. Άλλωστε, ο κόσμος του αύριο θα εξαρτηθεί πολύ περισσότερο από την Ασία, την Αφρική και τη Λατινική Αμερική από ό,τι πιστεύεται σήμερα, και μια τέτοια αύξηση της επιρροής τους είναι αναμφίβολα θετική.

Να σας υπενθυμίσω ότι ο δυτικός πολιτισμός δεν είναι μόνος, ακόμη και στον κοινό μας ευρασιατικό χώρο. Επιπλέον, η πλειοψηφία του πληθυσμού συγκεντρώνεται ακριβώς στα ανατολικά της Ευρασίας - όπου εμφανίστηκαν οι εστίες των παλαιότερων πολιτισμών της ανθρωπότητας.

Η αξία και η σημασία της Ευρασίας έγκειται στο γεγονός ότι αυτή η ήπειρος είναι ένα αυτοδύναμο συγκρότημα που διαθέτει γιγάντιους πόρους κάθε είδους και τεράστιες δυνατότητες. Και όσο περισσότερο προσπαθούμε να αυξήσουμε τη συνδεσιμότητα της Ευρασίας, να δημιουργήσουμε νέα μέσα, νέες μορφές συνεργασίας, τόσο πιο εντυπωσιακή πρόοδο πετυχαίνουμε.

Οι επιτυχημένες δραστηριότητες της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης, η ταχεία ανάπτυξη της εξουσίας και της επιρροής του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης, οι πρωτοβουλίες μεγάλης κλίμακας στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Μία ζώνη, ένας δρόμος», πολυμερή σχέδια συνεργασίας για την υλοποίηση του Βορρά-Νότου Ο διάδρομος μεταφορών και πολλά άλλα έργα σε αυτό το μέρος του κόσμου, είμαι βέβαιος ότι σηματοδοτούν την αρχή μιας νέας εποχής, ενός νέου σταδίου στην ανάπτυξη της Ευρασίας. Τα έργα ολοκλήρωσης δεν έρχονται σε αντίθεση μεταξύ τους, αλλά αλληλοσυμπληρώνονται, φυσικά, εάν πραγματοποιούνται από γειτονικές χώρες προς το συμφέρον τους, αντί να εισάγονται από εξωτερικές δυνάμεις για να διαιρέσουν τον ευρασιατικό χώρο και να τον μετατρέψουν σε ζώνη αντιπαράθεσης μεταξύ τεμαχίων .

Αναπόσπαστο μέρος της Μεγάλης Ευρασίας θα μπορούσε να είναι το δυτικό άκρο της, η Ευρώπη. Ωστόσο, πολλοί από τους ηγέτες του παρεμποδίζονται από την πεποίθηση ότι οι Ευρωπαίοι είναι καλύτεροι από άλλους, ότι δεν πρέπει να συμμετέχουν σε επιχειρήσεις ισότιμα ​​με άλλους. Δεν παρατηρούν καν ότι οι ίδιοι έχουν γίνει περιφερειακοί και ουσιαστικά έχουν γίνει υποτελείς, συχνά χωρίς δικαίωμα ψήφου.

Αγαπητοί συνάδελφοι !

Η κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης κατέστρεψε επίσης την ισορροπία των γεωπολιτικών δυνάμεων. Η Δύση ένιωσε νικήτρια και κήρυξε μια μονοπολική παγκόσμια τάξη στην οποία μόνο η θέλησή της, ο πολιτισμός και τα συμφέροντά της είχαν δικαίωμα ύπαρξης.

Η ιστορική περίοδος της αδιαμφισβήτητης δυτικής κυριαρχίας στις παγκόσμιες υποθέσεις πλησιάζει στο τέλος της, ο μονοπολικός κόσμος ανήκει στο παρελθόν. Βρισκόμαστε σε μια ιστορική καμπή. Η δεκαετία που έχουμε μπροστά μας είναι ίσως η πιο επικίνδυνη, η πιο απρόβλεπτη και η πιο σημαντική από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Η Δύση είναι ανίκανη να οδηγήσει μόνη της την ανθρωπότητα, αλλά προσπαθεί απεγνωσμένα να το κάνει, και τα περισσότερα έθνη του κόσμου δεν είναι πλέον πρόθυμα να την υποστηρίξουν. Αυτή είναι η μεγάλη αντίφαση της νέας εποχής. Η κατάσταση είναι κάπως επαναστατική: οι ανώτερες τάξεις δεν μπορούν πλέον και οι κατώτερες τάξεις δεν θέλουν πια να ζουν έτσι, σύμφωνα με τα λόγια του κλασικού.

Αυτή η κατάσταση πραγμάτων είναι γεμάτη παγκόσμιες συγκρούσεις ή μια αλυσίδα συγκρούσεων, οι οποίες αποτελούν απειλή για την ανθρωπότητα, συμπεριλαμβανομένης της ίδιας της Δύσης. Η εποικοδομητική επίλυση αυτής της αντίφασης είναι το κύριο ιστορικό καθήκον σήμερα.

Η αλλαγή πορείας είναι μια επώδυνη αλλά φυσική και αναπόφευκτη διαδικασία. Η μελλοντική παγκόσμια τάξη πραγμάτων διαμορφώνεται μπροστά στα μάτια μας. Και σε αυτή την παγκόσμια τάξη, πρέπει να ακούμε τους πάντες, να εξετάζουμε όλες τις απόψεις, όλα τα έθνη, όλες τις κοινωνίες, όλους τους πολιτισμούς, όλα τα συστήματα κοσμοθεωριών, ιδεών και θρησκευτικών πεποιθήσεων, χωρίς να επιβάλλουμε ούτε μια αλήθεια σε κανέναν, και μόνο σε αυτό βάση, κατανοώντας την ευθύνη μας απέναντι στη μοίρα – τη μοίρα των λαών, του πλανήτη – να οικοδομήσουμε μια συμφωνία του ανθρώπινου πολιτισμού.

Θα ήθελα να τελειώσω εδώ ευχαριστώντας σας για την υπομονή σας στο να ακούσετε το μήνυμά μου.

Ευχαριστώ πολύ.

πηγή: Επίσημος ιστότοπος του Κρεμλίνου

μετάφραση Christelle Néant για το Donbass Insider


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Axact

Ακτιβιστής

Μπορείτε να επικοινωνήσετε σχετικά με το παρόν άρθρο ή οτιδήποτε σχετίζεται με την ιστοσελίδα του "ακτιβιστή" ή ακόμη και για άρθρα ή απόψεις σας που επιθυμείτε να δημοσιεύσουμε στο email: chrivanovits@gmail.com

Προσθέσετε το σχόλιό σας:

0 comments:

Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.