του Γιώργου Καββαδία *

«Συνολικά στη δημόσια εκπαίδευση το σχολικό έτος 2008/9 είχαμε 185.917 εκπαιδευτικούς και το σχολικό έτος 2016 – 17 142.088. Έχουμε συνεπώς μια συνολική μείωση των εκπαιδευτικών από το 2008 κατά 43.829 που αντιστοιχεί σε ποσοστό μείωσης 23,6%».

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας από το βήμα της 85ης ΔΕΘ στο Βελλίδειο της Θεσσαλονίκης αναφερόμενος στο σχέδιο του κόμματος για την Παιδεία υποσχέθηκε μεταξύ άλλων:
την άμεση επιπλέον με 20.000 διορισμούς στην Π.Ε. και Δ.Ε.
Επαναφέρουμε το σύστημα εισαγωγής των "πράσινων" και "κόκκινων"σχολών με ελεύθερη πρόσβαση στο Πανεπιστήμιο με μόνο το απολυτήριο.

Η αλήθεια για τους μόνιμους διορισμούς

Οι μόνιμοι διορισμοί είναι το πεδίο άσκησης του πολιτικού ψεύδους και της αγυρτείας όλων των Υπουργών Παιδείας ακόμα και της μνημονιακής εποχής με τους υπουργούς παιδείας της αριστεροδεξιάς συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ να τους συναγωνίζονται ή και να τους ξεπερνούν. Επεδίωκαν να χορτάσουν με ελπίδες το ρημαγμένο εκπαιδευτικό σώμα, ενώ ταυτόχρονα με «κοπτοραπτική» μείωναν τις ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό συρρικνώνοντας τις δομές της δημόσιας εκπαίδευσης, όπως καταργήσεις σχολείων, τμημάτων και επιδεινώνοντας δραματικά τις συνθήκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας θυμίζοντας τις δεκαετίες του 1960 και 1970. Ήταν μια επικοινωνιακή πολιτική, ένας χειρισμός την ίδια ώρα που έμπαιναν σε λειτουργία αλλεπάλληλοι «κόφτες» στις θέσεις εκπαιδευτικών με αποτέλεσμα τους μηδενικούς διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών. τις συγχωνεύσεις-καταργήσεις τμημάτων σε ΕΠΑΛ και ΓΕΛ, την αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα (25άρια-28άρια), τις αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα και στα ολοήμερα κλπ. Την ίδια ακριβώς πολιτική υπηρετεί και η περίφημη πρόταση για το «Νέο Σχολείο». Λιγότερο σχολείο – φτωχότερο σχολείο, για λιγότερους μαθητές και με λιγότερους εκπαιδευτικούς.

Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα

Από το 2014 έως το 2019 είναι πάμπολλες οι υποσχέσεις για 20 έως 25 χιλιάδες διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών. Ένα γαϊτανάκι υποσχετικών, που αρχίζει επί υπουργίας Ανδρέα Λοβέρδου και συνεχίζει μέχρι σήμερα, που αφορά τις εξαγγελίες για διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών που όμως έμειναν στα χαρτιά. Το Καλοκαίρι του 2014 ο τότε Υπουργός Παιδείας κ. Α. Λοβέρδος μιλάει για πρώτη φορά για διαγωνισμό ΑΣΕΠ πρόσληψης μόνιμων εκπαιδευτικών. Τον ακολουθούν ο πρώην Υπουργός Παιδείας κ. Α. Μπαλτάς όσο και ο πρώην αναπληρωτής Υπουργός Τάσος Κουράκης που εξήγγειλαν 20-25.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών σε βάθος τριετίας αρχής γενομένης από το 2015/16.

Υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης: 20.000 διορισμοί και αύξηση δαπανών!

«Η αντιμετώπιση των αναγκών σε προσωπικό, προϋποθέτει ότι από το 2016 θα επανέλθουν σταδιακά οι μόνιμοι διορισμοί σε όλες τις βαθμίδες. Το Υπουργείο έχει εκπονήσει μελέτη για το διορισμό 20.000 εκπαιδευτικών την επόμενη τριετία, αναλόγως της εξέλιξης των δημοσίων οικονομικών. Η κίνηση αυτή ανταποκρίνεται στην ανάγκη υποστήριξης της αξιοπιστίας της δημόσιας εκπαίδευσης, αλλά συνιστά και έμπρακτο δείγμα μιας στρατηγικής για την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων και την ανάσχεση της αιμορραγίας με τους νέους επιστήμονες (drainbrain). …

Η στελέχωση της εκπαίδευσης προϋποθέτει σταδιακή αύξηση των δημοσίων κονδυλίων, που την τελευταία πενταετία έχουν μειωθεί κατά 35%. Η αύξηση θα έχει ως στόχο τη μεσοπρόθεσμη σύγκλιση των δημοσίων δαπανών, με το μέσο όρο της Ε.Ε.» (Ν. Φίλης, Υπουργός Παιδείας, Γενάρης 2016)

Τον Ιούνιο του 2016 ο υπουργός Παιδείας, Ν. Φίλης δηλώνει ότι οι μόνιμοι διορισμοί δεν προφταίνουν να γίνουν μέσα στο 2016 «γιατί καθυστέρησε η αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας από τους θεσμούς». Στην ίδια αυτή δήλωσή του υπόσχεται ότι «από το 2017 θα υπάρξουν προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών».

Ο Κ. Γαβρόγλου: Διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών – Τέλος στο καθεστώς των αναπληρωτών!

«Οι διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών σηματοδοτούν την αρχή μιας νέας πορείας, δύσκολης αλλά και ελπιδοφόρας. Οι διορισμοί δηλώνουν την αρχή του τέλους ενός απαράδεκτου καθεστώτος στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση που ολοένα και περισσότερο βασίζεται σε αναπληρωτές καθηγητές, των οποίων την προσφορά θα πρέπει να αναγνωρίσουμε με τον πιο γενναιόδωρο τρόπο» (2- 1- 2017)

Την Τετάρτη (4/1) σε συνέντευξη του στην ΕΡΑ της Τρίπολης ο υπουργός Επικρατείας Χριστόφορος Βερναρδάκης δήλωσε σχετικά με τις προσλήψεις εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση: «Την ερχόμενη εβδομάδα θα βγει προκήρυξη για μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών».

Κ. Γαβρόγλου: 15.000 διορισμοί σε βάθος τριετίας από τις επόμενες κυβερνήσεις!
..............................................
Στη συνάντηση που είχε ο Υπουργός Παιδείας με την ΔΟΕ και την ΟΛΜΕ, στις 25 – 9 – 2018 εξήγγειλε επίσημα στις ομοσπονδίες, πως το Υπουργείο Παιδείας προχωράει σε 15.000 διορισμούς την επόμενη τριετία.

«Τέλος στα 11 «πέτρινα χρόνια» της αδιοριστίας στη δημόσια εκπαίδευση δίνει η ανακοίνωση από τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστα Γαβρόγλου, του αριθμού διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.» σημειώνει το Υπουργείο Παιδείας σε ανακοίνωσή του.

Ειδικότερα και σύμφωνα με τον προγραμματισμό, θα γίνονταν μόνιμοι διορισμοί:
4.500 εκπαιδευτικών στην Ειδική Εκπαίδευση, την επόμενη σχολική χρονιά 2019 – 2020, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί από τον Πρωθυπουργό,
5.250 εκπαιδευτικών, τη σχολική χρονιά 2020 – 2021,
5.250 εκπαιδευτικών, τη σχολική χρονιά 2021 – 2022

Πρόκειται για εξαγγελίες μόνιμων διορισμών για…μετά τη λήξη της θητείας της Κυβέρνησης το…2020/21και… το 2021/22! Την ίδια στιγμή ο υπουργός Παιδείας αρνήθηκε να δεσμευθεί σε συγκεκριμένα μέτρα που θα δείχνουν ότι και αυτή η εξαγγελλία δε θα έχει την τύχη των 20.000 – 25.000 διορισμών που εξήγγειλαν οι προκάτοχοί του της ίδιας κυβέρνησης, Μπαλτάς, Κουράκης, Φίλης. Δε δεσμεύτηκε οι διορισμοί αυτοί να περιληφθούν σε νόμο ή να εξαγγελθούν σε μια προκήρυξη ώστε να δεσμεύουν όλες τις επόμενες κυβερνήσεις –μιας και είναι προεκλογική περίοδος-, ούτε στην απαίτηση οι δαπάνες για τους διορισμούς του 2019-2020 να περιληφθούν στον προϋπολογισμό του 2019.


Μηδενικοί διορισμοί και διάλυση του δημόσιου δωρεάν σχολείου

Τα τελευταία χρόνια ψηφίστηκαν αντιεκπαιδευτικά μέτρα και ρυθμίσεις που διαλύουν δομές του δημόσιου σχολείου και επιδεινώνουν τις συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών και μόρφωσης των μαθητών:
συγχωνεύσεις και το κλείσιμο σχολείων (πάνω από 2.000 σχολεία εξαφανίστηκαν από τον χάρτη την περίοδο 2010-2014)
αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα (27-30)
αύξηση του ωραρίου των καθηγητών
κατάργηση ειδικοτήτων και τομέων με ταυτόχρονη συρρίκνωση των ολιγομελών τμημάτων στην Επαγγελματική Εκπαίδευση
αυστηροποίηση των προϋποθέσεων για τη δημιουργία τμημάτων ειδικοτήτων και ομάδων προσανατολισμού στα γενικά Λύκεια
θεσμοθέτηση Γ΄ ανάθεσης μαθημάτων σε αρκετές ειδικότητες
παρεμβάσεις σε Νηπιαγωγεία (διπλασιασμός των μαθητών ανά τμήμα) και στα Δημοτικά σχολεία (μείωση ωρών)

Όλες οι παρεμβάσεις που έγιναν την περίοδο 2011-2018, σύμφωνα με τους τότε υπουργούς Παιδείας, έγιναν «για παιδαγωγικούς και εκπαιδευτικούς λόγους» και είχαν στόχο την «ποιοτικότερη εκπαίδευση».

Είναι φανερό ότι οι αλλαγές στη σχολική εκπαίδευση από το 2011 και μετά βασικό στόχο είχαν και έχουν τις περικοπές προσωπικού.

Η σημερινή κυβέρνηση και ηγεσία του ΥΠΑΙΘ σε αυτή την κατεύθυνση βρίσκονται. Πανηγυρίζουν για τους 11.700 διορισμούς, όταν τα κενά ξεπερνούν τις 40.000 και πλήττουν με αλλεπάλληλα κτυπήματα- νόμους συρρικνώνοντας τη δημόσια εκαπίδευση.


Εντατικοποίηση – ελαστικές σχέσεις εργασίας – εργασιακή ομηρία – γερασμένοι εκπαιδευτικοί

Η πολιτική των μηδενικών διορισμών συνδέεται άρρηκτα με την εντατικοποίηση και απαξίωση των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών. Υπολογίζεται ότι περίπου 1 στους 3 εκπαιδευτικούς αναγκάζεται να μετακινείται σε περισσότερα από ένα σχολεία σε συνθήκες ελαστικής εργασίας, ειδικότερα με αναπληρωτές σε ομηρία, με αυξημένο ωράριο εργασίας από το 2012 με σοβαρές επιπτώσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία και τη μόρφωση των μαθητών.

Το πιο μεγάλο θύμα των μνημονιακών περικοπών είναι ο κόσμος της ελαστικής εργασίας, οι αναπληρωτές κι οι αναπληρώτριες, ο κόσμος της αδιοριστίας, οι χιλιάδες εκπαιδευτικοί που δεν βρίσκουν δουλειά, λόγω των περικοπών ή και απολύονται ευρισκόμενοι στους δρόμους της ανεργίας. Όμως η αδιοριστία και η ελαστική απασχόληση δεν αφορά μόνο τους αναπληρωτές συναδέλφους, γιατί η συνέχιση της αδιοριστίας και των ελαστικών μορφών εργασίας οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην υπονόμευση των εργασιακών δικαιωμάτων και των μόνιμων εκπαιδευτικών.

Τόσο η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ της προηγούμενης περιόδου, όσο και η σημερινή της ΝΔ εφαρμόζουν τα σκονάκια ΕΕ, ΟΟΣΑ, ΣΕΒ συμφωνώντας με μοχλό την περίφημη «αυτονομία της σχολικής μονάδας» και τη λεγόμενη «αποκέντρωση» να εισέλθουμε σε μια νέα περίοδο εργασιακού μεσαίωνα με ακόμα πιο βάρβαρες μορφές ελαστικής απασχόλησης (πεντάμηνα, κοινωφελή εργασία, voucher κλπ). Χρόνια τώρα όλες οι κυβερνήσεις επιμένουν να χρησιμοποιούν αναπληρωτές και ωρομισθίους όχι μόνο για να καλύψουν έκτακτες ανάγκες, αλλά και για την κάλυψη οργανικών και λειτουργικών κενών.

Το 2018 επί κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί ανέρχονται σε 66.538 Το σχολικό έτος 2008-2009 ο αριθμός των υπηρετούντων ήταν 103.247 εκπαιδευτικοί. Έχουμε συνεπώς μια μείωση των εκπαιδευτικών από το 2008 κατά 36.709 που αντιστοιχεί σε ποσοστό μείωσης 35,8%!

Συνολικά στη δημόσια εκπαίδευση το σχολικό έτος 2008/9 είχαμε 185.917 εκπαιδευτικούς και το σχολικό έτος 2016 – 17 142.088. Έχουμε συνεπώς μια συνολική μείωση των εκπαιδευτικών από το 2008 κατά 43.829 που αντιστοιχεί σε ποσοστό μείωσης 23,6%!
Από το φτωχό - εξεταστικοκεντρικό σχολείο της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ στις υποσχέσεις για ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Όσον αφορά την υπόσχεση του Α. Τσίπρα για «ελεύθερη πρόσβαση στο Πανεπιστήμιο με μόνο το απολυτήριο» ναθυμίσουμε ότι η εκπαιδευτική πολιτική της αριστεροδεξιάς συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ διατήρησε αναλλοίωτο το εξεταστικοκεντρικό σχολείο και τις πανελλαδικές εξετάσεις αναπαράγοντας και διευρύντας τις κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες.

Θεσμικά άφησε άθικτη ακόμα και την Τράπεζα Θεμάτων που στην πράξη δεν αφαρμόστηκε. Απόδειξε ότι το … όραμα του ΣΥΡΙΖΑ για το σχολείο δεν υπερβαίνει το σημερινό ταξικό εξεταστικοκεντρικό σχολείο. Για αυτό και ανακύκλωναν τα συστήματα εξετάσεων για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση του παρελθόντος. Το ταξικό σχολείο της φτώχειας και των περικοπών που αναπαράγει τις κοινωνικές ανισότητες εδραίωσε η κυβερνητική πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ.

Διατήρησε το διπλό σχολικό δίκτυο Γενικό Λύκειο και ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ υποβαθμίζοντας την Τεχνική Εκπαίδευση και εισάγοντας τον μεσαιωνικό θεσμό της μαθητείας, δηλαδή της απλήρωτης εργασίας.





* Ο Γιώργος Καββαδίας γεννήθηκε το 1960 στην Κέρκυρα και σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ. Από το 1985 εργάζεται στη μέση εκπαίδευση. Είναι συντάκτης του περιοδικού Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης, επιστημονικός συνεργάτης των εφημερίδων Έθνος και Ημερησία. Αρθρογραφεί τακτικά για ζητήματα εκπαίδευσης στο εκπαιδευτικό site alfavita.gr

Επίσης είναι υποψήφιος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.




Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Axact

Ακτιβιστής

Μπορείτε να επικοινωνήσετε σχετικά με το παρόν άρθρο ή οτιδήποτε σχετίζεται με την ιστοσελίδα του "ακτιβιστή" ή ακόμη και για άρθρα ή απόψεις σας που επιθυμείτε να δημοσιεύσουμε στο email: chrivanovits@gmail.com

Προσθέσετε το σχόλιό σας:

0 comments:

Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.