Τα υλικά γεγονότα στην Ελλάδα, αυτά δηλαδή που συμβαίνουν επηρεάζοντας καθοριστικά τη ζωή των ελλήνων, μπορούν να γίνουν αντιληπτά μόνον στο βαθμό που προσεγγίσουμε απροκατάληπτα τον συμβολικό μηχανισμό της τρέχουσας κουλτούρας μας. Μόνον αν δεις πώς συμβάντα μετατρέπονται δια του τρέχοντα κώδικα συμβολισμού των ΜΜΕ σε γεγονότα, δομώντας το συναίσθημα και την λογική διάρθρωσης του γνωστικού μοντέλου ημών των ελλήνων, είναι δυνατόν να καταλάβεις το πολιτικό περιεχόμενο της συνείδησης και του ασυνειδήτου (μας). Μόνον έτσι μπορείς να εκτιμήσεις πώς υλικές καταστάσεις στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό προκαλούν την δυναμική της υλικής εξέλιξης της κοινωνίας μας, πράγμα που διαλογικώς πλέον συνυφαίνεται με την αντίληψη και αίσθηση του εθνικού και κοινωνικού συμφέροντος και των αντίστοιχων ταυτοτήτων.
Αυτή είναι η θεωρία. Η πράξη είναι πως τα κυρίαρχα ΜΜΕ στην Ελλάδα, αλλά και τα νέα ΜΜΕ του διαδικτύου που αναπαράγουν και θεμελιώνουν βαθύτερα στην ελληνική κοινωνία τον κώδικα στον οποίο αναφέρθηκα, διαπράττουν σε ο, τι αφορά στην κρίση της Τουρκίας με σαφείς διαστάσεις εμφυλίου σπαραγμού, το ίδιο ακριβώς που έκαναν κατά την περίοδο πολιτικής νομιμοποίησης της τρόικας, που κατέληξε πολύ φυσιολογικά σε σοβαρό πλήγμα κατά της δημοκρατίας στην Ελλάδα στο όνομα μιας κάποιας οικονομικής διάσωσης. Παραβλέπουν την υλική διάσταση του νεκρού πράγματος (σφαίρα ή χρήμα) που σκοτώνει ζωντανούς και ζωντανά, για να αναπαραστήσουν το «σοκ και δέος» που αφορά σε μία θεσμική μεταβολή με την μορφή κάποιου πραξικοπήματος, κάποιας αυταρχικής μεταρρύθμισης ή κήρυξης κατάστασης έκτακτης ανάγκης.
Κάπως έτσι φτάσαμε η σφαίρα του τούρκου στρατιώτη στην καρδιά του άοπλου συμπολίτη του να μην σοκάρει, αλλά να σοκάρει το ότι ο Ερντογάν ως απάντηση στο αποτυχημένο πραξικόπημα, ήρε την ισχύ της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, όπως συμβαίνει εκεί όπου το κράτος κηρύσσεται σε «κατάσταση πολιορκίας» κατά εφαρμογή του άρθρου 15 της ίδιας της Ευρωπαϊκής Σύμβασης που προβλέπει πως ένα κράτος μπορεί να παρεκκλίνει από τις υποχρεώσεις του που απορρέουν από τη Σύμβαση, σε περιπτώσεις «πολέμου ή άλλου δημόσιου κινδύνου».
Σύμφωνα με τον αντιτουρκικό σημειολογικό κώδικα που κυριαρχεί στην Ελλάδα – στο πλαίσιο ασφαλώς της ανάπτυξης ενός χυδαίου και υποκριτικού ως ηλιθιότητας εθνικισμού, που διατρέχει τόσο την δεξιά, όσο και την αριστερά στην πατρίδα μας – το υλικό συμβάν της μαζικής δολοφονίας άοπλων διαδηλωτών ή πολιτών που βρίσκονταν τυχαία ή έκαναν την δουλειά τους σε περιοχές που «χτυπήθηκαν» από αέρος ή εδάφους, αξιολογείται μικρότερης σπουδαιότητας, κατά την δόμηση του γνωστικού μοντέλου μας, σε σχέση με τις μαζικές φυλακίσεις και εκκαθαρίσεις στον στρατό και στη δημόσια διοίκηση που επακολούθησαν και συνεχίζονται από το καθεστώς του Ερντογάν. Και σαν να μην έφτανε αυτό, με έναν απολύτως διαστρεβλωτικό τρόπο η επιχείρηση αστικής αναδιάρθρωσης του πολιτικού Ισλάμ με αποκλεισμό των φονταμενταλιστών, αναπαρίσταται στα ελληνικά ΜΜΕ – στην γραμμή των πλέον αντιδραστικών καί ως προς την ελληνική οικονομική κρίση, λεγόμενων διεθνών ΜΜΕ – ως ισλαμοποίηση!
Το τελευταίο είναι προφανώς ένα διαστροφικό πολιτικώς αφήγημα που έρχεται να αποσυμβολίσει στην συνείδηση του έλληνα ένα έγκλημα, που τόσο για τους δημοκράτες, όσο και για τους φιλελεύθερους αποτελούσε τουλάχιστον κατά τις τελευταίες δεκαετίες, το πλέον αποκρουστικό συμβάν βίας: τα όπλα τα οποία εμπιστεύεται ένας λαός στα χέρια του στρατού του, στο πλαίσιο μιας κοινά ή λιγότερο κοινά αποδεκτής πολιτικής αντίληψης απειλών, όχι απλώς να στρέφονται απειλητικά εναντίον του σε μαζικό επίπεδο, αλλά να εκπυρσοκροτούν και να σκοτώνουν αδιακρίτως όποιον βρίσκεται μπροστά τους ή από κάτω τους!
Η συμβολική λειτουργία των ελληνικών ΜΜΕ έρχεται εμμέσως και επίτρεψέ μου, αναγνώστη μου, υπογείως, να ανατρέψει τον συμβολικό κώδικα που χαρακτήριζε την κουλτούρα της πλειονότητας του ελληνικού λαού. Μια νέα μηχανή παραγωγής συμβόλων αναπτύχθηκε τα τελευταία χρόνια και συνεχίζει να αναπτύσσεται στην Ελλάδα, που διαστρέφει τις βασικές σχέσεις πάνω στις οποίες δομήθηκε το δημοκρατικό και φιλελεύθερο φαινόμενο στην χώρα μας. Στο πλαίσιο αυτής της επικίνδυνης για την ελληνική κοινωνία διαστροφής – τα ίδια τα σύμβολα είναι πανίσχυρες κοινωνικές δυνάμεις – το βίντεο που δείχνει πολυβόλα και κανόνια των τανκ να σκοτώνουν πολίτες τη νύχτα του πραξικοπήματος στη γέφυρα του Βοσπόρου, την στιγμή που ένα πλήθος άοπλων διαδηλωτών κινείται προς τα άρματα μάχης, προφανώς επηρεάζει την δόμηση του γνωστικού μοντέλου των ελλήνων και τον ψυχισμό μας λιγότερο από την αυταρχική έως φασισμού συμπεριφορά των πολιτικών και αστυνομικών δυνάμεων του καθεστώτος Ερντογάν. Σε πολύ λίγο εικόνες σαν κι αυτές στην γέφυρα του Βοσπόρου, θα αναμιχθούν με αναπαραστάσεις αντεκδίκησης και κόντρα «θηριωδιών» από την πλευρά του καθεστώτος που αγωνίζεται αυτή την στιγμή να επιβάλλει ένα μονοπώλιο εξουσίας στην Τουρκία, ταυτίζοντας τον ίδιο τον Ερντογάν με το έγκλημα που αναπαριστά το συγκεκριμένο βίντεο. Θα είναι σαν ο ίδιος ο Ερντογάν να έδωσε το σύνθημα για χρήση πυρών εναντίον άοπλων τούρκων!

Μόνον που κάπως έτσι η ελληνική κοινωνία λειτουργεί πλέον πάνω σε μία μηχανή που βάζει σε κυκλοφορία σύμβολα τα οποία αποσυμβολίζουν τις βασικές αξίες και δημοκρατικά δόγματα πάνω στα οποία κτίστηκε η σύγχρονη Ελληνική Δημοκρατία και κοινωνία μετά την χούντα – ως αντιχουντικό ιδεολόγημα κατά το οποίο η χρήση όπλων στρατιωτών εναντίον αντιτιθέμενων στο πραξικόπημά τους πολιτών, θεωρείτο το μέγιστο και πλέον αποκρουστικό έγκλημα. 

Ο Δημήτρης Γιαννακόπουλος είναι διδάκτωρ Πολιτικής Επιστήμης, ειδικός σε θέματα πολιτικής και διακυβέρνησης στην Ευρασία.
Axact

Ακτιβιστής

Μπορείτε να επικοινωνήσετε σχετικά με το παρόν άρθρο ή οτιδήποτε σχετίζεται με την ιστοσελίδα του "ακτιβιστή" ή ακόμη και για άρθρα ή απόψεις σας που επιθυμείτε να δημοσιεύσουμε στο email: chrivanovits@gmail.com

Προσθέσετε το σχόλιό σας:

0 comments:

Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.